Creneau ontwerpt kantoor van de toekomst in Brusselse Manhattan Center

Het Hasseltse design and build agency Creneau ontwierp voor verzekeringsmultinational Ageas een toekomstbestendig hoofdkantoor, waar de gebruiker centraal staat. De 5000m2-grote inspirerende werkomgeving, gevuld met custom, vintage en hedendaags design, zal een thuis bieden aan een 250-tal werknemers en is in de eerste plaats gericht op hun welzijn en het aantrekken van nieuw talent.

Meer flexibiliteit, gemeenschapsgevoel, welbevinden, duurzaamheid en betere technologie: de noden van de post-covid werkomgeving vragen om een revolutie in officedesign. “Hybride werken kwam de laatste jaren in een stroomversnelling”, zegt Ageas CEO Hans De Cuyper, “dat werkt, maar we zien daarnaast ook een meerwaarde in de positieve energie en groei die tot stand komt bij persoonlijke samenwerking”. Vanuit die visie, schakelde De Cuyper het bureau Creneau in voor het ontwerp van een nieuwe hoofdzetel die niet alleen de identiteit van de groep uitdraagt, maar ook het thuisgevoel naar kantoor brengt.

 

Wintertuingevoel

Dat dit niet het doorsnee Brussels kantoor is wordt duidelijk zodra je als bezoeker uit de lift stapt. Op de 14e verdieping van het prestigieuze Manhattan Center in Brussel verwelkomt een met licht overspoeld atrium werknemers en bezoekers als gasten in een hotellobby. De overvloedige aanwezigheid van planten en groencorners creëren een wintertuingevoel dat de ruimte een hoge welzijnsfactor geeft.

Zithoekjes variërend van lounge chairs en bistrotafels tot hogere barsettings faciliteren toevallige ontmoetingen en connectiemomenten, en nodigen uit om de persoonlijke voorkeur de vrije loop te laten bij het uitkiezen van een meeting- of werkplek. Hier geen refter of grijze keuken, maar een luxueuze bar in Patagonia kwartsiet, sfeervol verlicht met Tom Dixon’s Press Cone hanglampen, waar men zich kan bedienen van een hapje of een drankje. Enkel de zorgvuldig weggewerkte stopcontacten in tafels en wanden en de bibliotheek-stijl bronzen tafellampjes geven prijs dat het hier om een werkomgeving gaat.

 

Zwevende trap als connector

Een indrukwekkende zwevende trap in notelaar en glas, afgelijnd met indirecte verlichting, fungeert tegelijk als een impressionante blikvanger en als een warme, sfeervolle connector tussen de verdiepen. De nadruk op gastvrijheid wordt in dit kantoor herhaald met een verwelkomende koffiehoek op elk verdieping, een symbool van gastvrijheid dat uitnodigt tot een moment van persoonlijke connectie voor men aan het werk gaat.

Daar waar connectie centraal staat bij het binnenkomen, wordt er bij het verder wandelen gefocust op werkcomfort met de integratie van akoestische elementen zoals ontdubbeld glas, gestoffeerde wandpanelen, hoogpolig tapijt en geperforeerde plafonds. Glooiende wanden in glas of notelaar, ronde vormen in op maat gemaakte kamerschermen en organische vergadertafels zorgen dat er van de originele rechthoekige kantooromgeving niets meer zichtbaar is.

 

Kantoorbuurten

Het thuisgevoel wordt verder versterkt door een residentieel materiaalpalet bestaande uit hout, natuursteen en stoffering. De alomtegenwoordige indirecte verlichting zorgt voor een aangename en gezellige sfeer. Enkel op de werkplekken zelf wordt de standaard van 500 lux geïmplementeerd.

Op basis van een uitgebreid voorafgaand onderzoek van Procos Group, ging Creneau aan de slag met concrete aanbevelingen wat betreft infrastructuur, flow en capaciteit. De ruimte werd zo ontworpen dat ze een veelheid aan werkmodi faciliteert. Naast het co-working style atrium, bieden de verdiepen “kantoorbuurten” die de positieve eigenschappen van open-plan werkplekken combineren met de voordelen van privacy en rust. Hier vinden we onder andere in hoogte verstelbare flexdesks en reserveerbare meeting- en concentratieruimtes.

 

Balans tussen openheid en privacy

Terwijl de flex-werkplekken en kantoorruimtes zich in de schil van het gebouw bevinden om optimaal van het natuurlijke daglicht te profiteren, bieden de ruimtes in de kern een oplossing voor functionele noden zoals vergaderruimtes, geoptimaliseerd met grote dubbele schermen voor videoconferenties, cockpits die uitnodigen tot stilte en geconcentreerd werken, of IT services met extra beveiligde toegang. De vele glazen wanden, lichtdoorlatende gordijnen en decoratieve kamerschermen illustreren het belang van een balans tussen openheid enerzijds, en rust en privacy anderzijds.

 

Oval office

Op de 17e en bovenste verdieping vinden we een tweede front desk waar gasten rechtsreeks onthaald kunnen worden in een skylounge met exclusieve receptieruimte en volledig uitgerust met aparte cateringkeuken voor events. Via een dubbele deur krijgen we dan toegang tot de bestuurskamer, een indrukwekkende ‘oval office’ voor het internationale bedrijf met een panoramische zicht over de stad, maar eveneens gordijnen allround die privacy garanderen. De grote ovale tafel biedt plaats aan 18 bestuursleden, met een ingebouwd scherm voor elke zitplek en opnieuw 2 levensgrote schermen die wereldwijd vergaderen mogelijk maken.

 

Tijdloze meubelselectie

Dat Ageas CEO Hans de Cuyper oog heeft voor kunst en design wordt duidelijk in de meubelselectie. Op deze plek geen anonieme kantoorstoelen, maar een combinatie van vintage en hedendaags design. Alles wat niet door Creneau op maat gemaakt is, heeft een signatuur. Van het duo Saarinen Whomb chairs dat je verwelkomt in het atrium, de prachtige jachtgroene Prouvé stoelen in de meetingrooms, tot de Paulin Tulip chairs van Artifort die rond de receptietafels op de bovenste verdieping staan: alles getuigt van een bewuste keuze voor tijdloos design.

Voor het vintage meubilair werd de hulp ingeschakeld van Modest Furniture in Antwerpen. Zij gingen speciaal voor Ageas op zoek naar een aantal collector’s items zoals de Easy en Bucket chairs van Fabricus & Kastholm en de Paper Knife lounge chairs van Kai Kristiansen. Maar Ageas kiest niet enkel voor gevestigde namen. Samen met Creneau ging Ageas in zee met twee kunstorganisaties - Kunst in Huis en Copper & Light - die een platform geven aan jonge en startende kunstenaars. De kunst wordt niet aangekocht maar gehuurd. Op deze manier kan het bedrijf met regelmaat nieuwe artiesten tentoonstellen wat opnieuw blijk geeft van hun engagement om te connecteren en inspireren.

Bron: Covered
Deel dit artikel:
Onze partners