Crepain Binst Architecture ontwerpt passiefschool in parkgebied Oude God in Mortsel

De nieuwe campus in het parkgebied Oude God in Mortsel biedt plaats aan de drie bestaande stedelijke basis- en kleuterscholen uit de onmiddellijke omgeving. Het nieuwe scholencomplex dient een duurzaam, energiezuinig gebouw te zijn met een culturele en maatschappelijke meerwaarde. De wedstrijd voor de ontwerpopdracht van de nieuwe school werd in 2005 door Crepain Binst Architecture (CBA) gewonnen.
De nieuwe campus in het parkgebied Oude God in Mortsel biedt plaats aan de drie bestaande stedelijke basis- en kleuterscholen uit de onmiddellijke omgeving. Het nieuwe scholencomplex dient een duurzaam, energiezuinig gebouw te zijn met een culturele en maatschappelijke meerwaarde.De wedstrijd voor de ontwerpopdracht van de nieuwe school werd in 2005 door Crepain Binst Architecture (CBA) gewonnen.




Twee jaar later besliste het stadsbestuur om het ontwerp op te waarderen tot een passiefschool en sinds 2011 is het project toegetreden tot het DBFM-programma ‘Scholen van Morgen’. De geplande ingebruikname van fase 1 (basisschool en sportschuur) vindt plaats in de lente van 2015. In de zomer van 2016 is de ingebruikname van fase 2 (kleuterschool) gepland.





De nieuwe school zal plaats bieden aan ongeveer 650 leerlingen: 18 klassen voor de basisschool en 12 kleuterklassen. Het schoolbouwprogramma omvat 6345 m²; waarvan 5287 m² voor de scholen en 1058 m² sportruimte.




4 gebouwen

Het scholencomplex bestaat uit 4 gebouwen: de basisschool, met op niveau 0 de lage graad en op niveau +1 de hoge graad, de kleuterschool met gelijkaardige indeling, de polyvalente zaal die centraal in het complex tussen de basis- en kleuterschool is gesitueerd en tot slot de vrijstaande sporthal.





Integratie in toekomstig park

Een belangrijk uitgangspunt van het ontwerp is de integratie van deze scholencampus in het toekomstig aan te leggen park. Om het park echter niet te veel te belasten tijdens de schooluren wordt het over het schoolgebouw heen getrokken. Zo wordt er tevens een symbiose tussen park en school  bewerkstelligd. Deze educatieve daktuin zal zowel door de basisschool als door de kleuterschool gebruikt worden. De kinderen kunnen hier op een leuke manier leren omgaan met bloemen en planten. Ook hebben de klassen de mogelijkheid om een eigen moestuin te onderhouden.





Speelzones

Verder is er veel aandacht besteed aan de ligging van de verschillende speelzones, zij moeten immers plaats bieden aan leeftijdsgroepen die variëren van 2 tot 12 jaar. Voor de jongste kleuters is er een afgesloten speelplaats voorzien. Aansluitend is er voor elke klas ook een eigen buitenzone voorzien. De oudere kleuters hebben een eigen buitenruimte op de daktuin. Zij kunnen daarenboven ook op de centrale speelplaats spelen, samen met de kinderen van de basisschool.







Tribune

Op de centrale zone van de daktuin bevindt zich een podium met tribune. Deze zone fungeert - net zoals de polyvalente zaal op het gelijkvloers - als een centrale verzamelplaats. Hierbij wordt het hellend dak van de polyvalente zaal optimaal benut als onderlegger voor de tribune. Door een afwisseling van lagere en hogere traptreden doen deze treden tegelijkertijd ook dienst als zitplaatsen, zowel voor de kleinsten als voor de grotere kinderen en volwassenen. Om een groen zicht voor de parkbezoeker te creëren, worden enkele plantenbakken met groenvoorzieningen verspreid over de tribune.





Passiefschool

De beslissing om de school als passiefschool op te richten, heeft invloed op verschillende bouwtechnische beslissingen zoals de buitenschil, het beglazingspercentage van de gevel, het ventilatieconcept en de verwarmingsregeling. Een gedetailleerd onderzoek en een analyse omtrent de noodzakelijke bouwkundige en installatietechnische maatregelen vormen een garantie voor een energiezuinig en duurzaam gebouw.

Wat betreft het gevelmateriaal is er gekozen voor een verticale houten beplanking. Dit zowel voor de lagere school, de kleuterschool, de polyvalente zone en de bovenkant van de sporthal. Deze eenheid in materialiteit versterkt het gevoel van een scholenensemble. Bovendien zorgt het natuurlijke karakter van hout ervoor dat de campus perfect aansluit bij het park. Aanvullend worden er op enkele gevels verticale doekzonweringen geplaatst in frisse kleurtinten. Ter hoogte van de kleuterklassen wordt de gevel tussen de ramen met een plaatmateriaal (bordverf) afgewerkt. Zo heeft elk klasje de mogelijkheid eigen tekeningen, kleuren of symbolen te gebruiken.
Deel dit artikel:
Met medewerking van
Onze partners