Ontwikkelingsmaatschappij citydev.brussels heeft de promotieopdracht van werken voor BridgeCity gegund aan het consortium van Kairos nv en Belfius Immo nv. Doel van dit grote project: 74 are tussen de treinsporen en de François-Joseph Navezstraat in Brussel-Stad transformeren tot een nieuwe gemengde wijk met geconventioneerde koopwoningen, sociale huurwoningen, productieateliers, coworkingruimten, een openbare voorziening en een ALDI-winkel. Het ontwerp van BridgeCity is van de Brusselse architectenbureaus DDS+ en Silhout architects.
BridgeCity komt op een bouwblok in de gemeente Brussel aan de grens met Schaarbeek, tussen de François-Joseph Navezstraat, de Lambermontlaan en de spoorweg. De site ligt op de percelen van huisnummers 98 tot 178 van de François-Joseph Navezstraat en is op het GBP ingekleurd als gemengd gebied. Ze is vlot bereikbaar dankzij infrastructuur zoals de Lambermontlaan, de Van Praetbrug, een dicht openbaarvervoersnetwerk (tramlijnen 7/92/55/32, buslijnen 58/59) en ook het treinstation van Schaarbeek is niet veraf.
De site telt ongeveer 74 are. De verschillende percelen zijn in handen van meerdere eigenaars: citydev.brussels, de Gewestelijke Grondregie en winkelketen ALDI. In 2017 stelden de teams van citydev.brussels op vraag van Stad Brussel een eerste richtschema op. Gezien het aantal betrokken eigenaars werd er vervolgens een ‘research by design’-denkoefening uitgevoerd in samenwerking met de teams van de Brusselse Bouwmeester (bma) om het richtschema te verfijnen op vraag van de gemeentelijke en gewestelijke autoriteiten.
De BGHM, Brusselse Woning en citydev.brussels sloten een overeenkomst voor het gedelegeerd bouwheerschap. Die voorziet dat er sociale woningen worden gebouwd op de grond van de Grondregie. Dat gebeurt in het kader van één enkele promotieopdracht. ALDI en citydev.brussels hebben ook een overeenkomst getekend om een gezamenlijke overheidsopdracht uit te schrijven.
citydev.brussels zal dus de bouwheer zijn voor het project in zijn geheel. Dat houdt in dat ze verantwoordelijk zal zijn voor de uitvoering van de opdracht voor eigen rekening en voor die van de BGHM, Brusselse Woning en ALDI. Tegen die achtergrond gunde citydev.brussels zopas de promotieopdracht aan het consortium van Kairos nv en Belfius Immo nv.
Het BridgeCity-project zal een gemiddeld dens gemengd programma hebben:
Een van de bijzondere kenmerken van het project is de verticale mix: boven de winkel komen er geconventioneerde woningen, en boven de openbare voorziening sociale woningen. Het geselecteerde project legt de nadruk op de inrichting van buitenruimten, met een daktuin boven de winkel voor de koopwoningen en een tuin op de begane grond voor de sociale woningen. Vóór het gebouw met economische activiteiten komt er ook een groen pleintje dat alle functies met elkaar verbindt.
Er komen ook twee ondergrondse parkings: een voor de koopwoningen, de ALDI-winkel en de economische activiteiten, en een voor de sociale woningen en de voorziening. De twee parkings staan los van elkaar en hebben elk een eigen in- en uitrit.
Het project is sterk in lijn met de principes van de kringloopeconomie. Een percentage van de bestaande materialen die worden gedemonteerd of gesloopt, wordt hergebruikt of geüpcycled. Dat draagt bij aan duurzaam hulpbronnenbeheer. Daarnaast wordt er zo veel mogelijk materiaal van de site zelf hergebruikt.
Het goed bewaarde, authentieke voormalige elektriciteitsstation op François-Joseph Navezstraat 110 wordt gerestaureerd en omgebouwd tot ruimten voor economische activiteiten en ateliers. Dat gebouw staat in de inventaris van het bouwkundig erfgoed in het Brusselse. Het is een structurerend element van het project, dat de verschillende delen van de site met elkaar verbindt.
De keuze van de bouwtechnieken moet er wel voor zorgen dat de gebouwen omkeerbaar zijn. Er wordt zoveel mogelijk gewerkt met prefab, materialen met standaardafmetingen en lokaal geproduceerde materialen.
Er moet bovendien bijzondere aandacht gaan naar de vermindering van de milieu-impact qua afval, uitstoot en lozing. Daarvoor moet er rekening worden gehouden met een efficiënt gebruik van de hulpbronnen via de keuze van de bouwmaterialen en -technieken en een optimaal beheer van het werf- en bedrijfsafval. Het transport van aanvul- en uitgegraven grond wordt beperkt tot een strikt minimum.
De totale investering voor het hele project bedraagt €46.000.000 exclusief btw, waarvan meer dan €31.000.000 wordt gefinancierd met overheidsmiddelen. De aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning is gepland voor augustus 2025 en de start van de werkzaamheden voor januari 2027.