De Badboot opende haar deuren

Het grootste drijvende openluchtzwembad ter wereld opende dinsdag 14 augustus de deuren op het Antwerpse Eilandje in het Kattendijkdok. Het ontwerp van Sculp(IT), in totaal 120 meter lang, kan 600 mensen ontvangen en bestaat uit een zwembad, twee evenementenzalen, verschillende verdiepingen en een restaurant annex loungeterras. Met deze Badboot kan Antwerpen - na het MAS - alweer met een wereldprimeur uitpakken.
Het grootste drijvende openluchtzwembad ter wereld opende dinsdag 14 augustus de deuren op het Antwerpse Eilandje in het Kattendijkdok. Het ontwerp van Sculp(IT), in totaal 120 meter lang, kan 600 mensen ontvangen en bestaat uit een zwembad, twee evenementenzalen, verschillende verdiepingen en een restaurant annex loungeterras. Met deze Badboot kan Antwerpen - na het MAS - alweer met een wereldprimeur uitpakken.




Openluchtzwembaden, drijvend op het stadswater, kennen we al van in Berlijn en Kopenhagen. Alleen is de Badboot op geen enkel vlak te vergelijken met die twee Europese voorlopers. De Badboot heeft een grotere omvang, is verplaatsbaar en blijft het hele jaar door toegankelijk. Het platform zal de komende tien jaar elke zomer zwemgasten kunnen ontvangen in de Antwerpse dokken. In de winter wordt het zwembad een ijspiste. Ook voor winterbarbecues en wintersportactiviteiten (zoals curling) kun je er dan terecht.

De Badboot heeft bovendien een restaurant met loungeterras dat wordt uitgebaat door de topchefs van Fiskebar, het bekende restaurant aan het Antwerpse Zuid. Je kunt hier 365 dagen per jaar evenementen organiseren in de twee daartoe bestemde zalen, en in de onmiddellijke omgeving van het schip is er voldoende parkeergelegenheid. Dat maakt van de Badboot de perfecte locatie om het hele jaar door productlanceringen, bedrijfsfeesten, seminaries en privé-evenementen te organiseren.



Vorige week werd de Badboot met water gevuld.


Voor alle Antwerpenaren

Het platform is voor iedereen toegankelijk: voor amper 4 euro per zwembeurt kunnen alle Antwerpenaren genieten van het revolutionaire openluchtzwembad op het water. “De Badboot is een perfecte aanvulling op de bestaande stedelijke openluchtzwembaden in Antwerpen”, vindt Maarten Dieryck van Stad Antwerpen. “Met niet meer dan twee openluchtzwembaden in de stad is er een nijpend tekort aan waterplezier in open lucht. Dit project wordt de komende jaren ook de spil van de ontwikkeling van het Eilandje. Daarom vinden wij dit een schitterend project.”




Het mag duidelijk zijn dat de Badboot een volwaardig vrijetijdsplatform in de stad is en geen duwboot die later toevallig tot zwembad werd omgebouwd, zoals elders in Europa. Het platform is zowel qua omvang en faciliteiten als qua mogelijkheden het hele jaar door een unicum in de wereld. Een primeur voor de Scheldestad, die haar rol als hippe metropool opnieuw waarmaakt.


Facts & Figures

• 120 m: de totale lengte van de Badboot. Met verschillende niveaus en een capaciteit om 600 mensen te ontvangen behoort dit gigantische project tot de grootste openluchtzwembaden met faciliteiten ter wereld. Een totale terrasoppervlakte van maar liefst 750 m2 zorgt ervoor dat zwemmers na een duik kunnen genieten van een drankje en het prachtige uitzicht op het MAS, de haven en de nieuwe projecten op het Eilandje. De overbuur van de Badboot wordt vanaf 2013 het Red Star Line Museum.

• Bijna even lang als een Olympisch zwembad: het zwembad op de Badboot is - kinderbad inbegrepen - 40 m lang en biedt daarmee exceptionele zwemfaciliteiten aan bezoekers. Zwemmers lijken een duik te nemen in het Kattendijkdok van het Eilandje, wat een unieke ervaring oplevert.




• Een huzarenstukje van 6 maanden: “Op een halfjaar tijd zo’n gigantisch project uitbouwen, is een hele uitdaging”, vertelt Martin Seine van schepenbouwer HSS. “Dit project is veruit het bijzonderste wat we ooit al hebben gedaan.” De constructie van het schip begon op 1 februari 2012. Begin augustus moet alles klaar zijn. Momenteel zit- ten de werken perfect op schema.

• 100% Antwerps Staal: alle staal is afkomstig van de Antwerpse Staal Services nv (ASS). Het vaartuig wordt integraal gebouwd in het Nederlandse Maasbracht door scheepsbouwer HSS. Nadien keert alles terug naar ons land.

• 1964: Het bouwjaar van het authentieke veerpont die de verbinding vormt tussen de gloednieuwe Badboot en de walkant. “We wilden het authentieke maritieme karakter van de pont benadrukken”, zegt architect Pieter Peerlings. “Momenteel wordt de originele stuurhut bijvoorbeeld omgebouwd tot een cocktailbar. Op De Antoon van Dijck hebben we trouwens een munt uit 1964 teruggevonden. In de Badboot zijn we daarom ook van plan om een munt uit 2012 te verstoppen. Tradities zijn er om in ere te houden. (lacht)”




Duurzame luxe: de ecologische Badboot

Een grootschalig luxueus project als de Badboot bewijst dat luxe niet slecht voor het milieu hoeft te zijn. Integendeel; de Badboot combineert comfort met ecologie en maakt daarvoor gebruik van de allernieuwste technologieën:

• Waterzuiverend rietveld: de Badboot heeft een waterzuiverend rietveld aan boord - meteen het eerste actief beluchte openluchtreinigingsveld op het Europese vasteland. Maar ook hier gaat zorg voor het milieu samen met een aantrekkelijke look: het hele rietveld is met designverlichting uitgerust, wat zorgt voor een prachtig panorama vanuit het restaurant.




• Thermosconcept: Om het water in het zwembad te stockeren wordt gebruik gemaakt van een ‘thermosconcept’. Onder de zwemkuip zit een grote bufferruimte die overdag leeg is, maar ‘s avonds volloopt met het water van het zwembad. Op die manier kan het water niet verdampen en blijft het warm in de buffer. Een enorme water- en energiebesparing.

• Hergebruik: door een bestaand veerpont helemaal op te knappen, wordt het schip opgewaardeerd tot een onderdeel van het hipste project van Antwerpen.

• Ledverlichting: zowat alles wordt met ledlampen opgelicht, die tot de helft minder energie verbruiken.


Deel dit artikel:
Onze partners