De flagshipstore: hoe interieurdesign de impact van een merk versterkt

In een flagshipstore wordt de nadruk gelegd op de merkervaring. Gerenommeerde bedrijven besteden daarom bijzondere aandacht aan de uitvoering hiervan. De architectuur en het interieurontwerp weerspiegelen het unieke karakter van het merk en zijn hierbij uiterst belangrijk. Voor de nieuwe flagshipstore van Omoda in Amsterdam creëerde Studio Piet Boon een uniek interieurontwerp. 

Het herkenningseffect: onderscheidend van het straatbeeld

Door de winkelstraten slenteren en de levendige sfeer van het centrum genieten: een dagje shoppen is een populaire vrijetijdsbesteding voor velen van ons. Hierbij staan naast sfeer- en straatbeleving ook de winkels centraal. In de eigen stad is men vaak al vertrouwd met het gevarieerde aanbod. Wanneer we andere steden bezoeken, waarin dit aanbod nog niet bekend is, analyseren we onbewust de winkels aan de hand van etalages en winkelfronten. Door middel van de stijl en uitstraling van een flagshipstore is namelijk al direct bij de koper duidelijk om welk merk het gaat.  

Het uiterlijke ontwerp speelt dus een belangrijke rol. Bepaalde details zijn onmiskenbaar - dit kan de royale vormgeving van de raamfronten zijn of de typische vormgeving van de inkom. In de winkel komt het erop aan het goede gevoel te bestendigen: een aangename, vertrouwde sfeer laat een klant zich op zijn gemak voelen.

Dit betekent niet dat flagshipstores in verschillende steden volledig identiek zijn. De individuele flair van de stad kan er ook in verwerkt worden. De nieuwe flagshipstore van Omoda in Amsterdam is daar een perfect voorbeeld van. De internationaal gerenommeerde architect Piet Boon heeft een uniek interieurontwerp gecreëerd. Hierbij werden zowel de unieke merk-kenmerken van Omoda als de inspirerende omgeving in aanmerking genomen.

 

De geslaagde combinatie van stijl en design

Een flagshipstore moet altijd de fundamentele merkboodschap weerspiegelen. Slim design is hierbij van belang. Denk bijvoorbeeld aan grote, lichte etalages met hoge lichtzuilen. Deze trekken de aandacht en zorgen ervoor dat het assortiment in het beste licht wordt gepresenteerd. Ook dient er rekening gehouden te worden met een optimale afstemming en plaatsing van de producten. De producten worden zo geplaatst, zodat zij optimaal tot hun recht komen en in het oog springen van de klant. Een flagshipstore kan er op deze wijze voor zorgen dat een merkwaarde wordt omgezet in een tastbare en uiterst aangename winkelervaring.

Dat komt duidelijk tot uiting in bij Omoda. De winkel in Amsterdam bevindt zich naast het Stedelijk Museum en is omgeven door andere luxewinkels. Piet Boon heeft getracht om het perfecte evenwicht te scheppen. Het rustige karakter van een museum, de luxueuze buurt en de uitnodigende Omoda-winkel vormen een eenheid. Het interieur van de winkel straalt rust uit. Het kleurenschema is ingetogen, de inrichting modern en luxueus. Natuurlijke materialen, zoals grote tafels van natuursteen, benadrukken de authentieke uitstraling.

Ondanks de grote ruimte maakt de flagshipstore van Omoda een uitnodigende indruk. Piet Boon heeft de winkel zo ontworpen dat alle ruimtes met elkaar in verbinding staan zonder een gevoel van opsluiting of onoverzichtelijkheid te creëren. De presentatie van het assortiment is onopvallend en straalt een grote rust uit. Comfortabele zit- en pasmogelijkheden ronden de winkelinrichting vakkundig af.

Bij een flagshipstore is het daarnaast belangrijk dat het verkooppersoneel zich op zijn gemak voelt. Een aangename werksfeer draagt op beslissende wijze bij tot het succes van een onderneming. Wanneer bekende fabrikanten hun eigen flagshipstores exploiteren, is de harmonieuze combinatie van het corporate design van de onderneming en de aanpassing aan de respectieve omgeving de sleutel tot succes.

Deel dit artikel:
Onze partners