'De juiste info op de juiste plaats' in nieuw woonzorgcentrum

In nauwe samenwerking met zowel de eindklant als met architectenbureau ASSAR LOXX heeft Signburo uit Hasselt het dossier bewegwijzering bij woonzorgcentrum Filfurdo in Vilvoorde uitgewerkt en gepersonaliseerd. "We helpen onze klanten om een harmonische, efficiënte en consistente omgeving te creëren die bovendien de waarden en de identiteit van de organisatie reflecteert”, aldus Johan Lambrechts van Signburo.

“We hebben gekozen voor een uniforme kleur in alle bewegwijzering, gebaseerd op andere elementen in het gebouw”, vertelt bedrijfsleider Johan Lambrechts. “De reden hiervoor was vooral dat bij de toewijzing al bekend was dat er nog een kunstwerk diende te worden geïntegreerd, dat hoogstwaarschijnlijk diverse kleuren zou bevatten. We hebben trouwens nadien ook de productie en plaatsing hiervan verzorgd: 500 m² folies met digitale prints voor in de nissen van de kamers en de wanden van de dagzalen."

Lambrechts: "De uniforme kleur zorgt voor rust in de bewegwijzering. Om toch nog een onderscheid in de verdiepingen te maken, hebben ze elk een specifieke naam gekregen, gelinkt aan de omgeving alsook een herkenbaar symbool. Dit symbool werkt ondersteunend en werd in de meeste gevallen discreet als watermerk gebruikt. Naast de ‘klassieke’ bewegwijzering, zowel binnen als buiten (met interne LED-verlichting), hebben we ook brievenbussen op maat ontworpen, thematische digitale prints op alle hoofdeinden van de bedden geplaatst, een speciale print op de betonwand in de kelder voorzien, et cetera.”

 

Groter geheel

Ook in dit dossier is weer duidelijk geworden dat bewegwijzering een onderdeel van een groter geheel vormt. “We willen de geprefereerde partner zijn  van instellingen op vlak van architecturale bewegwijzering door oplossingen aan te reiken gebaseerd op het beste advies, de beste producten en de beste service. Op die manier helpen we onze klanten om een harmonische, efficiënte en consistente omgeving te creëren voor zowel het personeel als de bezoekers die bovendien de waarden en de identiteit van de organisatie reflecteert”, aldus Johan Lambrechts.

 

Juiste strategie

De juiste strategie is van cruciaal belang. “Bewegwijzeringstoepassingen in de zorgsector vragen een brede kennis. Kleurgebruik, leesbaarheid, grafische tendensen, folietoepassingen, veiligheidssignalisatie, digital signage, mobiele apps, braille, … het zijn vaste aandachtspunten. Maar vooral de diverse mogelijke bewegwijzeringsconcepten vragen een specifieke expertise. Onze ervaringen in hoe mensen in een vreemde omgeving navigeren en hoe ze architectuur ervaren, helpen ons om het best mogelijke bewegwijzeringssysteem voor elk project te ontwerpen. Bovendien is onze kennis van wayfinding gecombineerd met branded communication de beste garantie op een esthetische en efficiënte bewegwijzering.”

“We starten elk project opnieuw met een leeg blad en denken met de klant mee. We werken met vaste partners maar ontwikkelen ook zelf producten, meestal op vraag van de markt zelf. Zo hebben we een specifieke software ontwikkeld voor een touchscreen toepassing waarbij de bezoeker zelf het kamernummer van een bewoner of het routenummer van een consultatie kan opzoeken.”

 

Less is more

“We werken steeds volgens het ‘less is more’ principe", vervolgt Lambrechts. Het is niet de bedoeling om een gebouw vol te hangen met bordjes maar om de juiste info op de juiste plaats te geven. Zodoende heb je minder bewegwijzering nodig en moet je ook niet inboeten op de kwaliteit ervan. Het is daarom van groot belang om van vroeg bij het traject betrokken te zijn zodat we gepaste adviezen kunnen geven”, besluit Johan Lambrechts.

Dit artikel verscheen eerder in het magazine Bouwen aan de Zorg.

Bron: Signburo
Deel dit artikel:
Onze partners