De loopbrug van Breux is herbouwd op het oude tramviaduct dat aan het eind van de Tweede Wereldoorlog werd gebombardeerd. De loopbrug, gelegen in Chassepierre, provincie Luxemburg, verbindt de oevers van de Semois en daarmee de twee laaggelegen toegangswegen van het dorp. De loopbrug vormt een nieuwe ‘RAVeL’- wandelroute en speelt daarnaast een belangrijke rol in het voetgangersverkeer tijdens het fameuze internationale Festival voor de Straatkunsten.
Doel
Gemeentelijke en provinciale overheden besloten in 2003 de handen ineen te slaan voor de herbouw van deze brug vanwege het toenemende succes van het festival en het belang om hulpdiensten in geval van ongelukken snel ter plaatse te kunnen sturen.
Gezien het landelijke en beschermde karakter van deze plek was de keuze van materialen gericht op een herinterpretatie van de oorspronkelijk gebruikte materialen. De restanten van de stenen pijlers zijn onopvallend gerestaureerd en gestabiliseerd, zodat ze een aandenken vormen als historisch erfgoed. De structuur van de loopbrug zelf werd, net als in het verleden, uitgevoerd in staal. Daarbij zijn de vorm, de hoogte en de dragende constructie aangepast aan de eisen en technologieën van deze tijd.
Dankzij het feit dat er daadkrachtig en vastberaden is gereageerd op de verschillende verrassingen die zich tijdens de uitwerking van het project voordeden, kon de bouw uiteindelijk in september 2012 van start gaan. Gegeven de huidige risico's op hoge waterstanden zijn de aanlegbreedte en het niveau van het brugdek van de loopbrug ten opzichte van de oorspronkelijke uitvoering bijna verdubbeld. Ondanks deze gegevens moest de totale constructie toch een soort lichtheid blijven uitstralen en daar leent staal zich uitstekend voor. Om de verbinding tussen beide oevers visueel lichter te maken, is er gebruik gemaakt van doorlopende balken die in het midden van de brug licht gewelfd zijn. Het brugdek, uitgevoerd in gewalst staal S355 J2, bestaat uit twee hoofdbalken met profiel IPE 550, dwarsbalken IPE 200 en diagonale kruisbalken IPE 140.
De hoofdconstructie van de loopbrug weegt iets meer dan 24 ton. Deze constructie bestaat uit negen baanvakken die ter plaatse werden geassembleerd tot vijf grotere elementen. De relingen en de houten dwarsbalken van de plankieren werden aan deze elementen bevestigd. Vervolgens zijn de vijf elementen op brugpijlers en landhoofden van gewapend beton en metselwerk geplaatst. De spanwijdte bedraagt ongeveer 85 meter.
Gebruik van verzinkt staal
Met het oog op de beperkingen ter plaatse is gekozen voor verzinkt staal, zowel vanwege de eigenschappen op het gebied van duurzaamheid, alsook om de integratie in deze landelijke omgeving. Het verzinkte staal verleent de constructie een veel grotere lichtheid en het metalen uiterlijk lijkt zich perfect te spiegelen, zowel in het water van de Semois als in de metaalachtige schitteringen van de schubben van forellen die worden gereflecteerd in het zonlicht.
De stalen relingen van de loopbrug zijn langs horizontale lijnen ontworpen en accentueren daarmee het effect van licht en beweging van het geheel. Daar staat tegenover dat de opgangen naar de brug, die op vaste grond staan, veel zwaarder verankerd zijn met behulp van cyclopische blokken lokale steen. De relingen kregen een verticale schwung, die tot uitdrukking komt in houten elementen, die terughoudendheid accentueren voordat ze zich verheffen over de lange loopbrug.
Een houten beschot van meer dan 3 meter breed maakt de constructie af en verleent haar een vleugje warmte. De loopbrug nodigt voetgangers, fietsers en ruiters uit om deze nieuwe verbindingsweg te nemen. Daarmee is de ‘grote kloof’ van bijna 7 eeuwen oud nu eindelijk definitief gedicht. Dit is te danken aan de gezamenlijke financiering van de gemeente Florenville, het commissariaat-generaal voor toerisme, het directoraat RAVeL-wandelroutes en speciale projecten alsmede de provincie Luxemburg, mede aan de kennis van de firma's Homel Frères, BSP Construction en NPA en tot slot aan de meer dan drieduizend manuren werk van de afdeling Provinciale Technische Diensten.
Oppervlaktebehandeling
Gelet op de kosten die met schilderen gepaard zouden gaan, werd al snel afgestapt van de optie om de draagstructuur te schilderen. Er zouden namelijk minimaal 3 lagen verf nodig zijn. De klant is zeer tevreden met de keuze voor thermisch verzinken vanwege het feit dat het corrosiebestendig is, maar vooral vanwege de eenvoud. Fabricage, thermische verzinking en levering geschiedde direct op de bouwplaats. Dankzij het toepassen van thermische verzinking is er bovendien geen opknapbeurt nodig, wat bij een geschilderde brug vanzelfsprekend niet het geval zou zijn geweest. Tot slot gaf de klant ook aan zeer tevreden te zijn met het respecteren van de planning.