De Praatstoel: Ariane van Dievoet (Avandi)

De Brusselse Ariane van Dievoet verhuisde op 18-jarige leeftijd naar Cambridge om haar Art & Design studie af te maken. Na verdere studies in Londen trok de Belgische naar de Verenigde Staten waar ze aan de Rhode Island School of Design een masterdiploma behaalde. Van Dievoet bleef plakken in de VS, werkte samen met studio Bower, vergrootte haar netwerk en richtte in 2014 haar eigen studio Avandi op in Brooklyn. Haar eerste collectie kreeg meteen een plek op SaloneSatellite in Milaan en exhibities in onder andere Parijs, Londen, Miami, New York en Toronto volgden. In 2019 besloot Van Dievoet terug te keren naar Brussel, waar ze vandaag haar Avandi-werk verderzet. En dat met een scherpe focus op duurzaamheid, gerecupereerde materialen en gelimiteerde producties. Een straffe madam, met een straffe bovenkamer.

In de rubriek De Bovenkamer wandelt intsite.be, met een vragenlijst onder de arm, rond in de bovenkamer van een interieurarchitect(e), designer of ontwerpbureau. Aan de beurt: Ariane van Dievoet (Avandi).

Op welke eigen gerealiseerde projecten bent u het meest trots en waarom?
Ariane van Dievoet: “De twee projecten waar ik bijzonder trots op ben, zijn een van mijn eerste en mijn laatste projecten. In de periode tussen mijn eerste bachelor en master ontwierp ik de ruimte en het meubilair voor Joya Brussels, een galerie voor hedendaagse sieraden. Het idee voor de ruimte was om vitrines te voorzien voor juweliers om hun werk tentoon te stellen en te verkopen, zonder de hoge commissie die galerieën gewoonlijk in beslag nemen. Geïnspireerd door de aanwezige sfeer in het bestaande art nouveau-gebouw werd het meubilair modulair ontworpen, rekening houdend met dezelfde hoeveelheid ruimte per persoon.”

“Ik heb altijd goed nagedacht over de materialen die ik gebruik, in termen van kwaliteit en duurzaamheid. En recent besloot ik om voornamelijk teruggewonnen materialen te gebruiken, bijvoorbeeld uit de bouwindustrie of van productieafval. De eerste reeks objecten die daaruit voortkwam werd in september 2019 gelanceerd. Ik werkte samen met Obumex en hun steenleverancier Van Den Weghe om een ​​serie van 9 objecten te maken met behulp van restanten en gebroken onderdelen uit hun productieworkshops. De collectie werd tentoongesteld in de showroom van Obumex in Brussel tijdens Uptown Design afgelopen september. Met dit project won ik ook de Elle Deco Uptown Design Award.”

Van welk project in uitvoering of voorbereiding koestert u hoge verwachtingen?
“Ik ontwerp momenteel mijn eigen ruimte. Spannend, maar ook heel uitdagend op het vlak van keuzes maken want ik ben tegelijkertijd opdrachtgever en ontwerper. Ik renoveer een ruimte in een 19e-eeuws huis in het centrum van Brussel. Hiervoor gebruik ik hoofdzakelijk gerecupereerde materialen. De herbruikbare materialen die verwijderd worden, houd ik bij om objecten en meubelstukken van te maken.”

Welk project van een andere Belgische designer is voor u een schot in deroos?
“Via zijn exposities in Palazzo Fortuny in Ventië maakte ik kennis met het werk van Axel Vervoordt. Ik werd geïnspireerd door de geweldige atmosfeer die creëert, gebruikmakend van contrasterende elementen uit verschillende tijdperken. De relatie tussen objecten en materialen is subtiel en elegant en zorgt voor ruimtes die zowel comfortabel als dynamisch zijn.”

Welke buitenlandse designers vormen voor u een grote bron van inspiratie?\"
Ik startte mijn carrière in New York en de designscene in Brooklyn heeft een blijvende impact op mijn werk gehad. Er is een groot gemeenschapsgevoel en de meeste ontwerpers zijn ook makers. Velen van hen inspireren mij, waaronder Pat Kim, Ladies & Gentlemen Studio en Bower. Ik bewonder ook het werk van ontwerpstudio Visibility voor hun verscheidenheid en speelse benadering van design.

Met welke materialen en/of technieken werkt u het liefst?
“Ik werk graag met verschillende materialen en technieken. Experimenteren met zowel de beperkingen als mogelijkheden inspireert en drijft mijn ontwerpen. Ik ben erg bezig met de impact van mijn productie op het milieu. Herbestemming van materialen stelt me ​​in staat om afval in mijn ontwerpproces te verminderen. Met de hulp van getalenteerde makers en medewerkers heb ik hout gevormd, metaal gedraaid, steen gepolijst, leder gesneden ... Ik plaats materialen naast elkaar om hun textuur en vorm het best te benadrukken, steeds met veel aandacht voor detail.”

Welke jonge designer in België maakt momenteel veel indruk op u?
“Ik hou van de eenvoudigheid van het werk van LeviSarah, alsook van de poëzie in het porseleinwerk van Frédérique Ficheroulle. »

Wat vindt u zo boeiend aan uw job als designer? Zou u uw kinderenaanmoedigen om in uw voetsporen te treden?
“Ik hou van het constant verkennen en experimenteren. Design gaat over het vinden van creatieve oplossingen voor een behoefte of probleem, of je nu een ruimte, een object of een productielijn ontwerpt. Je moet jezelf constant opnieuw uitvinden en inspiratie putten uit de wereld om je heen. Ik zou graag zien dat mijn kinderen de wereld zo benaderen en ontwerpdenken toepassen op iedere oplossing, in welke branche ze ook werken.”

Welke ontmoeting is bepalend geweest voor uw verdere professionele ontplooiing?
“Werken bij Bower in Brooklyn heeft me veel geleerd over ontwerpen en produceren op een circulaire manier, evenals samenwerken met lokale makers. Het is tijdens het werk voor hen dat ik besloot de sprong te wagen en Avandi op te richten.”

Herkent u zichzelf nog in de ambitieuze jonge student die u ooit zelf was ? Komen droom enwerkelijkheid sterk overeen?
“Tijdens mijn studie heb ik veel geleerd over concepten, creativiteit en vindingrijkheid. Ik heb ook geleerd om met hout en metaal te werken en samen te werken  met anderen om een ​​beter project te creëren. Wat je niet altijd op school leert, is hoe je klanten vindt, jouw producten in de markt brengt en een bedrijf runt. Een goed ontwerp is geen garantie voor een goed bedrijf, als niemand jouw product kent. Dit heb ik gaandeweg moeten leren.”

Wat is het allereerste designobject dat u ooit aangeschaft heeft?
“Toen ik ongeveer 10-12 jaar was, kocht ik een Nessino-lamp op een werfverkoop. Deze lamp van Artemide is een heruitgave van de Nesso-lamp ontworpen door Giancarlo Mattioli en Gruppo Architetti Urbanisti Città Nuova. In het glamoureuze jaren 60-tijdperk was Nesso een internationaal icoon van futuristisch, democratisch ontwerp.”

Wat is momenteel het belangrijkste designobject in uw interieur? Waarom?
“Toen ik in het begin van mijn twintigerjaren was, kreeg ik tijdens de designschool de kans om een ​​vroege editie van de LCW-stoel van Charles en Ray Eames te kopen. Het was mijn eerste grote investering in design. Eames blijft een grote inspiratiebron voor mij, zowel omwille van de verscheidenheid aan werk als  hun speelse en experimentele benadering van ontwerpen.”

No financial limits: wat is volgens u het ultieme design object (stoel, tafel, vaas, …) dat umeteen een plaatsje in uw interieur zou gunnen?
“Een vintage Vitsoe 606 rekkensysteem van Dieter Rams. Erg moeilijk te vinden omdat ze modulair i-zijn en compatibel met nieuwe onderdelen. Daarom willen mensen er niet vaak vanaf.”

Snelle vragenronde

Welke job zou u nu uitoefenen als u geen interieurarchitect(e)/designer was? Als kind wilde ik tandarts of dierenarts voor wilde dieren worden.
Welke opleiding heeft u gevolgd en waar? BA (Hons) Interior and Spatial Design, Chelsea College of Art (UK) and MDes Interior Studies, RISD (USA)
Bij wie heeft u stage gelopen? Wiels (Brussels, BE), Charles Kaisin (Brussels, BE), 212 Box (New York, NY), Bower (Brooklyn, NY)
Wat was de titel van uw eindwerk? ‘A window of opportunity’
Favoriet interieur/design-boek? ‘Dieter Rams: As little design as possible’ Sophie Lovell
Favoriet ander boek? ‘Harry Potter’ J.K. Rowling - all seven books
Favoriete film? ‘Objectified’ by Gary Huswit
Favoriet tv-programma? Last week tonight with John Oliver (HBO)
Favoriete muziek? Jean-Jacques Goldman
Hebt u veel vrije tijd en hoe brengt u die het liefst door? Omdat ik freelancewerk combineer met mijn eigen studio heb ik niet veel vrije tijd. Ik bezoek wel graag kunst- en designexposities, ik reis graag en lees graag een goed boek.
Favoriete Belgische stad? Na 12 jaren in het buitenland ben ik heel blij weer in Brussel te zijn. Ik hou steeds meer van die stad.
Favoriete Europese stad? Londen.
In welk land zou u het liefst geboren en opgegroeid zijn? Geboren worden en opgroeien in België was zeker niet slecht. Anders was ik graag in Zweden of Denemarken geboren, omwille van hun gezonde relatie met de natuur en hun humane politiek.
Actief of passief sportbeoefenaar? Welke sport? Ik dans graag (tap, jazz dance, zumba)
Favoriete beroepsgerelateerde website? Dezeen
Favoriete andere website? Netflix

Deel dit artikel:
Onze partners