Er wordt wel eens gesproken over gevestigde waarden. Wel, Casimir is er zo een. De carrière van de Limburgse meubelmaker kwam begin jaren negentig op gang, met een diploma Industriële Vormgeving aan het SHIVKV in Genk op zak. Casimir had al snel door dat industrieel design zijn ding niet was en dat hij vooral een eigen stempel wilde drukken. Een stempel waarbij theorie, techniek en creativiteit steevast hand in hand gaan. Die gedachte levert hem 28 jaren later niet enkel een eigen stijl, maar ook een mooi gevulde prijzenkast op. Reden genoeg voor intsite.be om eens een blik te werpen in de bovenkamer van Casimir.
Op welke eigen gerealiseerde projecten bent u het meest trots en waarom?
Casimir: “Er zijn er absoluut wel meer dan twee. Twee vrij recente projecten zijn ‘Trunk’ (Stam, zie foto) en ‘CabinetChest’ (KistKast). Trunk is het resultaat van een oefening met het basismateriaal/de bouwsteen van het houten meubel, namelijk de plank. Planken komen van bomen. Een boom wordt geveld en de stam ervan wordt in schijven gezaagd en te drogen gelegd (=bool). Na het drogen worden planken uit deze boolplanken gehaald. Met Trunk reconstrueren we met 8 planken opnieuw een stam.”
“CabinetChest, of KistKast, werd gebouwd in functie van het BKRK-project in Bokrijk. Voor het kasteel werden nieuwe meubelen gevraagd. Bokrijk is een openluchtmuseum en verzamelt ons Vlaams DNA op gebied van wonen, werken en kleden. Het BKRK-project heeft als doel onze voorgeschiedenis, en meer specifiek onze vroegere ambachten, terug relevant te maken in de 21e eeuw. De Kist wordt gezien als het eerste meubel van de mens. Het was een horizontaal balkvormig opbergmeubel bestaande uit 6 planken: 5 aan elkaar bevestigde planken vormde het volume en met de zesde plank, het deksel, kon men het volume openen of afsluiten. Later in de geschiedenis, toen de mens kleiner ging wonen, werd de Kist vervangen door de Kast. Eenzelfde volume met dezelfde functie, alleen stond deze verticaal in plaats van horizontaal. De KistKast vertelt deze geschiedenis. Het is een balvormig volume op 8 pootjes, waardoor het meubel zowel horizontaal als verticaal gebruikt kan worden. Het deksel is ook een deur, de tussenschotten zijn ook leggers. Voor dit meubel ontwikkelden we ook een speciaal slot, dat zowel horizontaal als verticaal zijn werk doet.”
Van welk project/object/idee in uitvoering of voorbereiding koestert u hoge verwachtingen?
“We werken aan een reeks van kasten, allen gebaseerd op dezelfde basisafmetingen van 120 cm breed en 180 cm hoog. De eerste 2 bouwden we in 2015, nl ‘CabinetRack’ (zie foto) en ‘Vitrine’ (zie foto), een derde werd recent (2019) ontwikkeld, namelijk ‘CabinetRack2’. En er staan er nog in de wachtrij. CabinetRack (KastRek) is een meubel met 2 identiteiten. Het is zowel Kast als Rek en tegelijkertijd ook geen van beide.”
“Vitrine is een oefening op de gekende vitrinekast. Meestal een meubel met kleine raampjes in een raster van houtwerk. Voor Vitrine lenen wij de vitrine uit de architectuur, namelijk de grote glasplaten van de showrooms. Vitrine is een meubel met aan de voorzijde één grote glasplaat en toegankelijk langs de open linker- en rechterzijde. Voor CabinetRack2 (KastRek2) vertrekken we van een gesloten kastvolume zonder deuren. Dit volume zagen we vervolgens onder een bepaalde hoek in 2 gelijke delen, die we tegenover elkaar verschuiven en opnieuw fixeren. Het volume krijgt zo de nieuwe functie van rek/room-divider.”
Welk project van een andere Belgische designer is voor u een schot in de roos?
“The construction series van Conrad Willems.”
Welke buitenlandse designers vormen voor u een grote bron van inspiratie?
“Vormden, verleden tijd. Dan denk ik aan Ron Arad, Tadoa Ando, Martin Margiela… In de jaren 80 inspireerden hun visie op meubel, architectuur, mode mij enorm. Zij hebben alle drie zeker bijgedragen tot mijn persoonlijke werkwijze en stijl van vandaag.”
Met welke materialen en/of technieken werkt u het liefst?
“De laatste 15 jaren is dat bijna uitsluitend Europese massieve eiken. Materiaal is voor mij enkel een bouwmateriaal om de concepten te visualiseren in 3D. Ons werk is immers niet stilistisch van aard, maar wel 100 % conceptueel. Wij volgen geen trends en/of mode en wij voeden geen meubelindustrie. Met de keuze voor één weloverwogen materiaal ligt de focus 100 % op het concept.”
“Met weloverwogen bedoel ik dat Europese massieve eik een 100 % eerlijk materiaal is en door zijn puurheid ook zeer duurzaam. Bovendien is hout het meest oorspronkelijke bouwmateriaal van het meubel/ Daarnaast is Europese massieve eik zeer robuust en zoals edel. En het sluit ook nog eens perfect aan bij mijn eigen DNA.”
Welke jonge designer in België maakt momenteel veel indruk op u?
“Kaspar Hamacher, Pierric De Coster en Conrad Willems.”
Wat vindt u zo boeiend aan uw job als designer? Zou u uw kinderen aanmoedigen om in uw voetsporen te treden?
“De vrijheid van denken en het creëren van een eigen kosmos. Aanmoedigen doe ik niet, maar het streelt me wel als ze hun eigen weg vinden in het creatieve. Max, mijn oudste zoon, amuseert zich momenteel met kleding. Ook op een vrij eigenwijze manier. Jesse, mijn tweede zoon, werkt al meer dan 5 jaar aan mijn zijde als meubelmaker. Hij is nu 23 en al een meester meubelmaker. Hij is onder andere verantwoordelijk voor alle eindafwerkingen van de Casimir-meubelen. Cas (18), mijn jongste zoon, denkt momenteel aan een opleiding architectuur. Dat zou mij plezier doen, maar het moet wel 100 % zijn eigen keuze zijn.
Welke ontmoeting is bepalend geweest voor uw verdere professionele ontplooiing?
“Met Ron Arad, in 1986 tijdens Interieur Kortrijk.”
Wat is het allereerste designobject dat u ooit aangeschaft heeft?
“Een aluminium zakmes van Philip Starck (voor Laguiole), in 1989.”
No financial limits: wat is het ultieme designobject dat u meteen een plaatsje in uw interieur zou gunnen?
“Het bronzen exemplaar ‘duo’ uit de \"’Just a chair’-reeks van Sofie Lachaert en Luc d’Hanis (zie foto).
Welke job zou u nu uitoefenen als u geen designer was? Architect
Welke opleiding heeft u gevolgd en waar? industriële vormgeving / SHIVKV Genk
Bij wie heeft u stage gelopen? Naos design Brussel (1989)
Wat was de titel van uw eindwerk? ‘Er zijn veel wegen, maar geen Rome’
Favoriete muziek? momenteel Nils Frahm
Hebt u veel vrije tijd en hoe brengt u die het liefst door? Weinig, met het niets doen en/of de leegte
Favoriete Belgische stad? Oostende
Favoriete Europese stad? Lissabon
In welk land zou u het liefst geboren en opgegroeid zijn? België, zonder politiek
Actief of passief sportbeoefenaar? Welke sport? 2 tot 3 keer per week zwemmen