De Praatstoel: Dries Otten

Meubilair / interieur / scenografie. Met die drie woorden vat Dries Otten zijn studio samen op de ‘about’-pagina op zijn website. Dries Otten, gevestigd in Antwerpen, staat bekend om zijn toewijding aan kleur, het vermogen om speels schrijnwerk te ontwerpen en een algemene no-nonsense aanpak. Kennis van en de sensaties van materialen, het historische kader, kleurcontrasten en constructieve eenvoud staan ​​centraal in de ontwerpen van Dries Otten. Input genoeg voor intsite.be om eens een blik te werpen in zijn bovenkamer.

In de rubriek De Bovenkamer wandelt intsite.be, met een vragenlijst onder de arm, rond in de bovenkamer van een interieurarchitect(e), designer of ontwerpbureau. Aan de beurt: Dries Otten.

Op welke eigen gerealiseerde projecten/objecten bent u het meest trots en waarom?
“Elk project is een nieuwe stap en draagt bij tot een groter verhaal. Het project à la façon française vat dat verhaal wat mij betreft samen: eerder radicaal in vorm en kleur maar steeds handelend vanuit métier. Met enkele eenvoudige ingrepen hebben we huiselijkheid kunnen creëren. Er misten vensterbanken bij de ramen en de voordeur kwam uit naast de sofa in de zithoek. We voegden open boekenrekken onder de vensters en een cilindrisch inkomsas toe in de woonkamer. Het inkomsas is opgebouwd uit roos gelakte golfplaten. Verder maakt een ronde ontbijthoek de brug tussen keuken en eetplaats. Onder het aanrecht kwam en een strepen gordijn om de bestaande open kasten (oven en vaatwas) aan het oog te onttrekken.  Boven het aanrecht kwamen twee blauw stalen kastjes en enkele sfeerlampen. Volgende week starten de werken aan de rest van het appartement. Vorig jaar hebben we een kantoor (Poppunt) en een Boekenwinkel/wijnbar (Luddites) afgewerkt. Ik ben heel blij met die schaalvergroting.”


Van welk project in uitvoering of voorbereiding koestert u hoge verwachtingen?
“Bijna 5 jaar na het winnen van de ontwerpwedstrijd gaat de renovatie van het Theater l’Ancre in Charleroi eindelijk van start. L’Escaut-architecten vroeg me destijds in hun team om het vast meubilair te ontwerpen en een selectie te maken voor de losse meubels. Verder werden we gevraagd om aan enkele uitzonderlijke woningen te werken in onder andere Amsterdam en Lille. Dat laatste is een art deco woning de bijna 100 jaar onaangeroerd bleef. In Luik en in Antwerpen mochten we in totaal 7 hotel- en studentenkamers ontwerpen. Die zijn ook bijna klaar en ik ben heel erg benieuwd. Tenslotte zou ik in onze nieuwe ruimte Tito nog voor de zomer graag een nieuwe meubelreeks voorstellen.”


Welk project van een andere Belgische interieurarchitect(e)/designer is voor u een schot in de roos?
“Ik zou het niet erg gevonden hebben als ik de kasten in aluminium in de inkomzone van Museum M zelf zou hebben ontworpen. Felt toont daar hun meesterschap, wat mij betreft.


Welke buitenlandse interieurarchitecten/designers vormen voor u een grote bron van inspiratie? “Op dit moment Salvati e Tresoldi.”


Met welke materialen en/of technieken werkt u het liefst?

“Als we meubels ontwerpen, denk ik in de eerste plaats in hout. Dat is het materiaal dat ik het beste ken maar tegelijkertijd zie ik het ook als een handicap. Misschien moet ik maar eens een cursus lassen gaan volgen om meer voeling te krijgen met metaalconstructies.”


Welke jonge interieurarchitect(e)/designer in België maakt momenteel veel indruk op u?

“Ik zie heel veel mooie dingen verschijnen en heb voor veel collega’s respect. Maar het werk van Rikkert Paauw vind ik bijzonder relevant, hij houdt onze wereld een spiegel voor en ent zich vormelijk grotendeels  op de vroege modernisten (dat blijft ook bij mij zo). Hij spreekt zijn eigen taal en dat is schaars, iedereen kijkt naar elkaar en de trends volgen elkaar snel op in de designwereld. Pierric de Coster is nog zo iemand die een eigen taal hanteert. Vaak rigide maar wel zeer consequent en menselijk.”


Wat vindt u zo boeiend aan uw job als interieurarchitect(e)/designer? Zou u uw kinderen aanmoedigen om in uw voetsporen te treden?
“Het leven van mensen efficiënter maken zie ik als mijn belangrijkste taak. Als het even kan, gebeurt dat in een prikkelende omgeving die de persoonlijkheid van de gebruiker bevestigt en in het beste geval versterkt. Het boeiendste vind ik de gesprekken met de klant waarbij ik vaak tussen de regels moet lezen wat de klant echt wil. Ik geloof dat daar mijn grootste kwaliteit ligt. Ik probeer mijn  job zo licht mogelijk te houden, het is een spel dat voortdurend in beweging is. Ik kan iedereen aanraden om op die manier met zijn job om te gaan. Zelf heb ik enkel een konijn, geen kinderen.”


Welke ontmoeting is bepalend geweest voor uw verdere professionele ontplooiing?
Mijn leraar Nederlands in de twee laatste jaren van mijn humaniora, Jens Jansen en Tim Ferket, Filip en Kristien die me hun garage als atelier lieten gebruiken, een Frans dorp nl Besse-sur-Issole, Emma Thyssen, mijn vriendin en ook B-architecten.”


Herkent u zichzelf nog in de ambitieuze jonge student die u ooit zelf was? Komen droom en werkelijkheid sterk overeen?

“Ik begreep als student niet echt wat interieur betekende en ik had weinig voeling met de snobistische, op prestige en sociale status gerichte kant van het vak. Ik wilde een verschil maken en tonen dat het anders kon. Ik denk dat ik daar nog steeds naar toe werk, dat het allemaal nog moet beginnen. In feite: het mag beginnen, ik ben er klaar voor.”


Wat is het allereerste designobject dat u ooit aangeschaft heeft?
“Twintig jaar geleden viste ik twee Geoffrey Harcourt zetels uit een container. Betaald heb ik enkel voor een Glasgow club van Georges van Rijk, string chairs van Niels Jørgen Haugesen en een bureaustoel van Oswoldo Borsani (en nog wat anonieme rare dingen).”


Wat is momenteel het belangrijkste designobject in uw interieur?
In mijn atelier staat een jaren 80 bank die qua vorm het midden houdt tussen de Memphis-groep en Josefh Hofmann. Ik mag ze thuis niet zetten.”


No financial limits: wat is volgens u het ultieme designobject dat u meteen een plaatsje in uw interieur zou gunnen?
“De Arc en Ciel Lamp van Andrea Belossi omdat die bijna immaterieel is.


Snelle vragenronde

Welke job zou u nu uitoefenen als u geen interieurarchitect(e)/designer was? Fixer
Welke opleiding heeft u gevolgd en waar? Restauratie van schilderijen en interieurarchitectuur in Henry van de velde Antwerpen
Bij wie heeft u stage gelopen? Jens Jansen
Wat was de titel van uw eindwerk? Module #1(een antikraakmodule)
Favoriet interieur/design-boek? Vilvoorde Staalkaart van Moderne Architectuur – Roger de Winter en  Lucien Engels. Een klein en slecht vormgegeven boekje vol met ogenschijnlijk banale rijwoningen die binnenin een verrassende ruimtelijke ontwikkeling kennen. En ook een monografieën van Karel Maes, Veranneman, Pieter de Bruyne, Victor Servranckx, Studio 80 …
Favoriet ander boek? On the road
Favoriete film? Soleil trompeur
Favoriet tv-programma? Friends
Favoriete muziek? Jonathan Richman, Paco de Lucia, Velvet Underground …
Hebt u veel vrije tijd en hoe brengt u die het liefst door? Eten, drinken, zon, zee … in het gezelschap van mijn vriendin en bij uitbreiding familie en vrienden
Favoriete Belgische stad? Ik woon in Antwerpen dus Brussel vind ik altijd heel fijn, een beetje reizen.
Favoriete Europese stad? Altijd Parijs maar Athene heeft me onlangs sterk gecharmeerd.
In welk land zou u het liefst geboren en opgegroeid zijn? Frankrijk sowieso, Italië voor het eten, Spanje en Griekenland voor de zon en de zee, maar vooral tevreden in België.
Actief of passief sportbeoefenaar? Welke sport? Ik kruip wel eens op een racefiets omwille van de wind rond mijn hoofd en de pint achteraf en soms speel ik nog badminton
Favoriete beroepsgerelateerde website? Haefele
Favoriete andere website? 2dehands.be

Deel dit artikel:
Onze partners