Na eerst onder eigen naam actief te zijn geweest, richtte de in 1980 geboren Edward Weysen in 2009 samen met oud-studiegenote Lore De Baere een multidisciplinair architectenteam op. Hoewel ze nog maar een kleine twee jaar aan het werk zijn, wisten ze toch al de derde plaats op de internationale SAIE AWARDS voor duurzame woningbouw in de wacht te slepen. Weysen heeft het in onze praatstoel over z’n voorbeelden en invloeden.
1. Van welk project in voorbereiding of in uitvoering heeft u hoge verwachtingen?
De uitbreiding van de hoofdbibliotheek in Halle. Deze kadert binnen de ambitie om de schriftuur van een hedendaags bibliotheekgebouw te herdefiniëren.
2. Welk project van een andere Belgische architect is voor u een schot in de roos?
Het (grotendeels ongebouwde) oeuvre van Anorak combineert een vrijwel academisch purisme met een gevoelsmatige ontwerpmethodiek.
4. Wat zijn volgens u de meest geslaagde recente bouwprojecten in het buitenland?
Dat zijn er veel: de Philharmonic Hall van Herzog & de Meuron, de tempel van Yoshimura in Okazaki, het Kolumba museum van Zumthor,...
5. Welke jonge Vlaamse architect maakt momenteel veel indruk op u?
Dierendonck Blancke architecten, omdat ze wars van enige huisstijl en met een gezonde portie pragmatiek ontwerpen.
6. Welke ontmoeting is bepalend geweest voor uw verdere architecturale ontplooiing?
Rem Koolhaas deed me begrijpen dat architectuur de resultante is van een kritisch procesverloop, waarbij de ‘in vraag stelling’ en het denkkader minstens zo belangrijk zijn als het resultaat.
10. Wat is uw favoriete architectuursite?
Dezeen.com.