Het jonge architectenbureau De Gouden Liniaal Architecten, opgericht door vier vrienden sinds hun studententijd, nam een vliegende start. Het bureau kon al vele geslaagde ontwerpen binnen Limburg realiseren, maar met enkele projecten voor o.a. AG Vespa kon het haar klinkende naam ook bekendheid geven buiten de grenzen van de provincie. Druk in de weer voor het nieuwe cultureel centrum in Diepenbeek, nam Frank Vanden Ecker toch even de tijd om op onze vragen te antwoorden.
Woning AG Vespa, woning Stijnen - Di Vaio en woning Crijns – Thielens. Niet voor niets drie woningen, ze blijven een belangrijk deel van ons werk uitmaken. De intense samenwerking met de bouwheer resulteerde telkens op hun eigen manier in een voor ons geslaagd resultaat.
De drie wooneenheden op de Statielei in Antwerpen voor AG Vespa.
Het bouwen van een cultureel centrum als onderdeel van de herontwikkeling van de Servaassite te Diepenbeek.
Het bouwen van een lagere school en kleuterschool te Bocholt (Open Oproep).
Welk project van een andere Belgische architect is voor u een schot in de roos?
woning Vandenhaute - Kiebooms, Juliaan Lampens
Ik haal zijn eigen woorden even aan: “Een woning niet beperken tot functies, maar deze laatste verruimen tot bewoonbaarheid. Een woning niet composeren, maar vrij creëren vanuit de beschuttingsbehoefte naar een belevenisruimte toe. Het landschap van en rondom het terrein voor de bewoners openstellen en het verlengen in de vrijheid van de woning zelf.”
Tony Fretton, Caruso St John, Valerio Olgiati, Peter Zumthor, Alvaro siza, Eduardo Souto Moura, Kazuyo Sejima+Ryue Nishizawa , Roger Boltshauser, Michel de Klerk, Alvar Aalto, Sergison Bates, Takaharu+Yui tezuka, Jorn Utzon.
Het masterplan “Museum Island Berlijn” van David Chipperfield met het Neues Museum, de James Simon Gallery en Gallery Am kupfergraben: een zeer geslaagde combinatie van nieuw en oud met wederzijds respect en dit op alle schaalniveau’s: van muurverf tot stad.
Jo Broekx en Marcella Schiepers: zij slagen erin, door gestaag aan de weg te timmeren, trouw te blijven aan een werkmethode resulterend in ingrepen vol rijkheid, verfijndheid en bescheidenheid.
De grote veelzijdigheid op alle vlakken: veelzijdigheid in werk, in mensen, in plekken, maar ook in emoties. Mijn zoon van zes haalde onlangs voor de eerste keer aan dat hij architect wilde worden. Ik ga er voorlopig niet te diep op in.
Welke ontmoeting is bepalend geweest voor uw verdere architecturale ontplooiing?
In eerste instantie de ontmoeting met mijn huidige collega’s, Raf Snoekx, Jan Thys en Bart Coenegrachts. Alleen is het nut op architectuurvlak hiervan pas later gebleken.
Mijn stagemeesters, Guy Cleuren en Peter Bongaerts, zie ik beiden op hun eigen manier als mijn “leermeesters”: niet enkel op architecturaal en stedenbouwkundig vlak, ook ruimer: op cultureel vlak.
Herkent u zichzelf nog in de ambitieuze jonge student die u ooit zelf was? Komen droom en werkelijkheid sterk overeen?
De ambitie is nu groter dan toen, maar tegelijkertijd groeit ook het besef van de nood aan relativeren. Ik probeer milder te zijn voor mezelf.
Faits divers
Welke job zou u nu uitoefenen als u geen architect was?
Kok
Waar hebt u uw architectuuropleiding gevolgd?
PHAI Diepenbeek (nu PHL Hasselt)
Bij wie hebt u stage gelopen?
Guy Cleuren, Cleuren-Merken
Peter Bongaerts, Bureau Bongaerts
Wat was de titel van uw eindwerk?
“Gevelvervuiling” toegepast op enkele hedendaagse cases.
Favoriet architectuurboek:
Mark, another architecture
Favoriet ander boek:
De stripreeks “De duistere steden” van Schuiten en Peeters
Favoriet tv-programma:
Virus
Favoriete muziek:
De juiste muziek op het juiste moment: er wordt graag achterover geleund in de zetel met de ogen toe, maar muziek kan ook spontaan mijn armen en benen in beweging brengen. Gotye (Wouter De Backer) is een vaste waarde voor me.