Designer Joachim Froment begint zijn carrière in 2017 wanneer hij start als ontwerper en projectmanager voor Skibsted Ideation. In Kopenhagen leidde hij projecten voor meubel-en transportbedrijven. Joachim Froment won enkele designerawards waaronder de Rado Star Design Prize en de Bolia Design Prize. In zijn creaties streeft hij naar de verbintenis tussen poëzie en industrie. Zijn nieuwste collectie, genaamd Strat-Collection, is gemaakt van lokaal gerecyclede plastiek die 3D-geprint werd. De collectie bestaat uit krukken, ligstoelen, tafels en andere meubels.
In de rubriek De Bovenkamer wandelt intsite.be, met een vragenlijst onder de arm, rond in de bovenkamer van een interieurarchitect(e), designer of ontwerpbureau. Aan de beurt: Joachim Froment
Op welke eigen gerealiseerde projecten en/of objecten bent u het meest trots en waarom?
\"De Strat-collectie en de 0.6-stoel. De Strat-collectie omdat het een antwoord biedt op vele uitdagingen zoals; duurzaamheid, hergebruik van lokaal materiaal, recycling, laag energieverbruik, circulaire economie en verantwoordelijke producten met een concrete na-levenscyclus. De 0.6-stoel verlegt de grenzen van het materiaal door een extreem dunne en lichte stoel te maken met een minimum aan materiaal. Het was een technische uitdaging en in overeenkomst met de waarde van vandaag.\"
Van welk projecten of objecten in uitvoering of voorbereiding koestert u hoge verwachtingen?
\"Ik heb over het algemeen hoge verwachtingen van al mijn projecten, zowel van het verleden als van het heden. Vanaf de eerste aanzet van een concept tot en met het laatste detail van de curve neemt elk element een belangrijke plaats in bij de samenstelling van het product.\"
Welk projecten van andere Belgische interieurdesigners zijn voor u een schot in de roos?
\"Wabi Inspiration van Axel Vervoordt of Toku project van Vincent van Duysen.\"
Welke buitenlandse interieurdesigners vormen voor u een grote bron van inspiratie?
\"Benjamin Hubert, Konstantin Grcic en Ron Arad.\"
Met welke materialen werkt u het liefst?
\"Ik hou van materialen voor wat ze te bieden hebben. Hout voor de nerf en de manier waarop het in de diepte kan worden bewerkt, metaal voor de dichtheid van het oppervlak en de kracht die het aan een constructie geeft, kunststoffen voor hun lichtheid en flexibiliteit, composiet voor hun unieke mechanische eigenschappen, stenen voor de gevoeligheid en de geschiedenis die het aan een object geeft. Textiel voor de vibratie en de textuur en glas voor de schoonheid van de transparantie.\"
Welke jonge interieurdesigner in België maakt momenteel veel indruk op u?
\"Arno Declercq.\"
Wat vindt u zo boeiend aan uw job als interieurdesigner?
\"Het is de opwinding om iets vernieuwend te creëren dat deel uitmaakt van deze wereld, vanaf het vroege concept tot aan alle stappen om dit idee concreet en reëel te maken.\"
Welke ontmoeting is bepalend geweest voor uw verdere professionele ontplooiing?
\"Ik denk dat er een paar zijn. Mijn interview aan het Royal College of Art in Londen voor mijn Master. Mijn ontmoeting met Ron Arad in Londen in zijn studio in Camden met Arte. Mijn ontmoeting met Corinne Julius in Londen die mijn werk publiceerde in de Financial Times, de Independant en dat mij in contact bracht met vele andere belangrijke ontwerpfiguren. Mijn ontmoetingen bij Hay, Engelbrechts en andere bedrijven in Kopenhagen terwijl ik ontwerper en projectmanager was voor Skibsted Ideation.\"
Herkent u zichzelf nog in de ambitieuze jonge student die u ooit zelf was ? Komen droom en werkelijkheid sterk overeen?
\"Ik denk het wel. Ik denk dat het belangrijk is om vrij ambitieus en volhardend te zijn in deze sector, omdat je dromen soms niet komen of soms gewoon anders dan verwacht. In ieder geval is het belangrijk om jezelf snel aan te passen om te reageren op het moment van het heden, nog steeds met een doel voor ogen om jezelf en je projecten te projecteren op een toekomst die je wilt bereiken.\"
Wat is het allereerste designobject dat u ooit aangeschaft heeft?
\"Een geëxtrudeerde aluminium pen.\"
Wat is momenteel het belangrijkste designobject in uw interieur? Waarom?
\"Ik heb er geen die belangrijker zijn, een interieur maakt deel uit van een compositie en elke noot is belangrijk voor wat er gebracht wordt.\"
No financial limits: wat is volgens u het ultieme designobject dat u meteen een plaatsje in uw interieur zou gunnen?
\"Ik heb al een paar stoelen gedaan en of het nu gaat om een eetkamerstoel, een loungestoel of een longchair: een stoel is altijd een complex designobject. Het is functioneel maar ook expressief. Je raakt hem aan, je manipuleert hem, je leunt erop, het omarmt je lichaam, het is een manier om te rusten, een manier om te eten, het is een object waarmee je elke dag in contact staat, waarschijnlijk ook op dit moment terwijl je dit leest.\"
Welke job zou u nu uitoefenen als u geen interieurdesigner was? Een uitvinder (ingenieur)
Welke opleiding heeft u gevolgd en waar? Bachelor in industrieel ontwerp aan het Lacambre in Brussel en Product Design Master aan het Royal College of Art in Londen
Bij wie heeft u stage gelopen? Skibsted Ideation in Kopenhagen
Wat was de titel van uw eindwerk? \"Agape love to design the 21st century\"
Favoriet design-boek(en)? Veel
Favoriet ander boek? Le K, Dino Buzatti
Favoriete films? Nocturnal Animals en La Grande Bellezza
Favoriet tv-programma? Planet Earth
Favoriete muziek? FKJ, La fée Electricité of Stan Getz
Hebt u veel vrije tijd en hoe brengt u die het liefst door? Ik heb weinig vrije tijd, maar kunsttentoonstellingen, cultuur, sport en natuur zijn zeker mijn bronnen voor inspiratie
Favoriete Belgische stad? Geen, maar ik hou van Brussel, Gent en Antwerpen
Favoriete Europese stad? Brussel, Londen, Kopenhagen
In welk land zou u het liefst geboren en opgegroeid zijn? België was een geweldige plek!
Actief of passief sportbeoefenaar? Welke sport? Actief: hockey, tennis, skiën
Favoriete beroepsgerelateerde website? Dezeen
Favoriete andere website? World Economic Forum and Frame