De Praatstoel: Nedda-El-Asmar (1)

De radars in de bovenkamer van Nedda-El-Asmar (51) staan zelden stil. De fascinatie voor zilver is eindeloos, de nieuwsgierigheid naar andere materialen en technieken evenzeer onverzadigbaar. “Bestek is mijn stokpaardje, maar ik ben geïnteresseerd in alles”, vertelt de zilversmid, die zelf nog steeds het Ikea-bestek gebruikt dat ze tijdens haar studententijd kocht. Niet alleen Nedda El-Asmar, maar ook intsite.be is nieuwsgierig van aard en keek even rond in haar bovenkamer.

In de rubriek De Bovenkamer wandelt intsite.be, met een vragenlijst onder de arm, rond in de bovenkamer van een interieurarchitect(e), designer of ontwerpbureau. Aan de beurt: Nedda-El-Asmar.

Op welke eigen gerealiseerde projecten bent u het meest trots en waarom?
“Ik heb geen favoriete eigen creaties. Zo zit ik niet in elkaar. Als je vraagt wat mij interesseert, dan zeg ik ‘alles’. Ik ben heel nieuwsgierig. Als ik een opdracht krijg, dan mag ik doorgaans gewoon mijn ding doen. Dat is best een luxesituatie en misschien de reden waarom het moeilijk is om specifiek een realisatie te kiezen. Ik kan ook niet samenwerken met een merk/een huis waar ik geen klik mee heb. Ik moet niet alleen het product voelen en begrijpen, maar ook het merk. Als een project niet doorgaat, is het vaak omdat dat evenwicht zoek is.”

Van welk project in uitvoering of voorbereiding koestert u hoge verwachtingen?
“Momenteel focus ik na lange tijd weer op eigen werk zelf maken en daar kijk ik heel erg naar uit. Ik wil er ook heel snel aan beginnen. Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat en naar de reacties. Zelf stukken maken heb ik al lang niet meer gedaan. Eerst werkte ik veertien jaar alleen, vervolgens tien jaar samen met Erik Indekeu en nu ben ik weer op mijn eentje bezig. Ik grijp nu terug naar het prille begin en dat voelt heel erg leuk.

Welke buitenlandse interieurarchitecten/designers vormen voor u een grote bron van inspiratie?
“Voor mij is dat wijlen Tapio Wirkkala. Vooral zijn vakmanschap vind ik indrukwekkend. De kruisbestuiving tussen technologie en onderzoek enerzijds en de pure ambacht anderzijds vind ik heel interessant. En die kruisbestuiving vind ik bij Wirkkala heel erg terug. De manier waarop hij projecten benadert, vind ik heel interessant.”

Met welke materialen of technieken werkt u het liefst?
“Metaal- en zilverwerk blijf ik enorm fascinerend vinden, maar eigenlijk ben ik in heel veel geïnteresseerd. Ik geef ook les en het geeft mij veel voldoening om mijn studenten te begeleiden en met veel verschillende materialen en stijlen bezig te zijn. Of het nu metaal, glas, hout of leder is. Het leren en experimenteren verveelt nooit.”

“Ik geloof ook heel erg in nieuwe materialen, de ontwikkeling ervan en het onderzoek ernaar. Die kruisbestuiving tussen onderzoekers en ontwerpers, kunstenaars en makers gebeurt nog niet, of veel te weinig. En daar wil ik graag aan werken. Een onderzoeker of ontwikkelaar heeft een bepaalde manier van denken. En die verschillende visies samen laten onderzoeken kunnen heel interessante dingen opleveren.”

Welke jonge interieurarchitect(e)/designer in België maakt momenteel veel indruk op u?
“Studio Plastiek vind ik heel interessant. Ook zij zijn veel bezig met de aard van materialen en wat je ermee kan doen. Dat is wat ik momenteel belangrijk vind. Het is een duo dat net gestart is en een van hen is nog een student geweest bij ons op de afdeling Juweelontwerp en Edelsmeedkunst op de Academie in Antwerpen. Er is ook Studio Biskt, een jong duo uit Brussel. Hij ontwikkelt programma’s en bouwt 3D printers en zij is keramiste. Technologie en ontwikkeling versus ambacht, dat samenspel vind ik heel mooi.

“Niet alleen nieuwe technologieën, maar ook de oude technieken moeten bewaard en beoefend blijven. Ik vind dat je die moet kennen om het totale plaatje te vatten. Hoe werd het vroeger gedaan en waarom? Sommige oude technieken zijn soms zelfs duurzamer dan de modernere technieken.”

Wat vindt u zo boeiend aan uw job? Zou u uw kinderen aanmoedigen om in uw voetsporen te treden?
“Hoe bestaande ambachten jonge ontwerpers kunnen inspireren tot behoud en zelfs verbetering van die ambachten. Dat is wat mij momenteel ontzettend boeit. Ook het constant bijleren maakt het heel boeiend. Ik heb kinderen en momenteel lijken ze niet dezelfde weg op te gaan. En dat is uiteraard ook geen must. Aan mijn studenten geef ik wel mee dat passie cruciaal is. En dat ze moeten aanvaarden dat ze de eerste tien jaar zullen zien hoe vrienden een huis kopen en met vakantie gaan, terwijl dat voor hen veel moeilijker zal zijn. Als je dat niet beseft, kan dat tot frustratie leiden.”

Welke ontmoeting is bepalend geweest voor uw verdere professionele ontplooiing?
“Je ontmoet constant mensen die iedere keer deuren openen waardoor je jezelf professioneel verder kan ontplooien. En daardoor leer je dan weer nieuwe mensen kennen. Voor mij persoonlijk was mijn start bij Hermes heel belangrijk. Het was wijlen Jean-Louis Dumas (President van de Hermès groep en artistiek directeur) zelf die mij een stageplaats heeft gegeven. Dat ik voor hen mocht werken was indertijd zeer bepalend voor mij en heeft mij zeker en vast mee gevormd.”

Herkent u zichzelf nog in de ambitieuze jonge student die u ooit zelf was?
“Absoluut. Uiteraard evolueer je zelf, maar het blijven zoeken, blijven proberen en nieuwsgierig zijn, dat zit er nog altijd in. Soms maak ik het mezelf wel moeilijk omdat ik zoveel wil doen en weten (lacht).”

Wat is het allereerste designobject dat u ooit aangeschaft heeft?
“Een Ikea-bestek. Heel bewust, tijdens mijn eerste jaar aan de academie. Vier vorken, vier messen en vier lepels, made in Japan. En ik gebruik het nog altijd.”

Wat is momenteel het belangrijkste designobject in uw interieur?
“Ook hier heb ik niet meteen een specifieke voorkeur. Objecten die mij omringen en die ik mooi vind, maken mij gelukkig. Ik geniet daar ontzettend van. Dat is voor veel mensen zo, maar vaak onbewust. Als ik dan toch een object moet noemen: mijn espressomachine. Technisch goed is het blijkbaar niet, want ik heb het al vaak laten herstellen (lacht). Maar ik wilde het zo graag en heb er ook lang voor gespaard. Hoewel ik in mijn eigen werk functionaliteit belangrijk vind, had het esthetische in dit geval voorrang. Maar ik ben me wel bewust van wat ik koop. Duurzaamheid vind ik heel belangrijk.”

No financial limits: wat is volgens u het ultieme designobject (stoel, tafel, vaas, …) dat u meteen een plaatsje in uw interieur zou gunnen?
“Het kan gebeuren dat ik ergens iets zie en denk: ‘wow, dat zou ik wel willen als ik het kon betalen.’ Maar meestal vergeet ik het dan weer. Zo’n echt droomobject heb ik niet. Ik heb ook niet echt iets ‘nodig’. Ik heb een dak boven mijn hoofd, ik heb het warm, ik kan eten kopen en kan doen wat ik graag doe. Ik ben dan ook een heel gelukkig iemand.”

Snelle vragenronde

Welke job zou u nu uitoefenen als u geen interieurarchitect(e)/designer was? Arts
Welke opleiding heeft u gevolgd en waar? Juweelontwerp en Edelsmeedkunst, Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen en mijn Maters in Goldsmithing, Silversmithing, Metalwork & Jewellery behaalde ik aan de Royal College of Art in Londen
Bij wie heeft u stage gelopen? Hermès
Wat was de titel van uw eindwerk? Koffie in verschillende culturen/ Picnic for two
Favoriet interieur/design-boek? Tapio Wirkkala: Eye Hand and Thought6.  
Favoriet ander boek/schrijver? Julian Barnes
Favoriete film? Geen
Favoriet tv-programma? Peaky blinders
Favoriete muziek? Geen, luister naar vele genres
Hebt u veel vrije tijd en hoe brengt u die het liefst door? Mijn grootste probleem, vrije tijd maken! Reizen
Favoriete Belgische stad? Geen
Favoriete Europese stad? Londen
In welk land zou u het liefst geboren en opgegroeid zijn? Een land zoals België is best ok, maar dan warmer en met vele uren zon. Welk land is dat?
Actief of passief sportbeoefenaar? Actief, lopen
Favoriete beroepsgerelateerde website? Dezeen
Favoriete andere website? Geen

Deel dit artikel:
Onze partners