Unfold = Claire Warnier en Dries Verbruggen. Beiden studeerden in 2002 af aan de Design Academy in Eindhoven en sloegen meteen de handen in elkaar. Wat is de rol van de designer en hoe verandert die rol in een tijd waarin design en productie steeds meer gedigitaliseerd is? Wie hierop een antwoord tracht te formuleren, komt dicht bij het DNA van Unfold. Claire Warnier en Dries Verbruggen gaan met Unfold onderzoekend te werk. Zoeken naar nieuwe manieren om te creëren en te produceren. Meer dan interessant genoeg om eens een kijkje te nemen in De Bovenkamer van Claire Warnier.
In de rubriek De Bovenkamer wandelt intsite.be, met een vragenlijst onder de arm, rond in de bovenkamer van een interieurarchitect(e), designer of ontwerpbureau. Aan de beurt: Claire Warnier.
Op welke eigen gerealiseerde projecten bent u het meest trots en waarom?
Claire Warnier: \"Elk werk heeft zijn goede en minder goede kanten. Ik kan niet echt zeggen op welk werk ik het meest trots ben. Ik denk dat ik vooral trots ben op het feit dat we met onze onderzoekende visie op design zoveel bereikt hebben. Ons werk is niet altijd even toegankelijk, het gaat niet enkel over esthetiek en functionaliteit. Daarom dat het niet meteen gebruiksvoorwerpen zijn die in een interieur passen. Toch hebben we juist daardoor veel kunnen bereiken.\"
Van welk project in uitvoering of voorbereiding koestert u hoge verwachtingen?
\"We zijn momenteel bezig met een nieuw keramisch materiaal uit Japan. De resultaten zijn voorlopig erg positief en ik hoop dat we dit project met onze Japanse partners kunnen uitbouwen tot een product.\"
Welk project van een andere Belgische designer is voor u een schot in de roos?
\"Ik ben eigenlijk heel erg slecht op de hoogte van de Belgische design-scene.\"
Welke buitenlandse designers vormen voor u een grote bron van inspiratie?
\"Ray Eames en Lina Bo Bardi.\"
Met welke materialen en/of technieken werkt u het liefst?
Klei is een heel fijn materiaal, omdat het die transformatie in zich heeft van ongebakken aarde naar een hard en sterk gebakken keramiek. Die transformatie is altijd heel inspirerend en spannend om te zien.
Welke jonge designer of ontwerper in Vlaanderen maakt momenteel veel indruk op u?
Studio DO met Dana Seachuga en Octave Vandeweghe. Ze zijn al een tijd ieder apart bezig, maar met een gedeeld atelier. Maar nu hebben ze samen een studio opgericht en ik vind dat dit heel goed werkt.
Wat vindt u zo boeiend aan uw job als designer? Zou u uw kinderen aanmoedigen om in uw voetsporen te treden?
\"Het interessante aan deze job is dat het de vrijheid geeft om verschillende dingen te doen. En dat zorgt ervoor dat het nooit saai is. Wat mijn kinderen gaan doen, moeten ze zelf kiezen. Het belangrijkste is dat ze iets doen waar ze zich goed bij voelen, goed in zijn en graag doen.\"
Welke ontmoeting is bepalend geweest voor uw verdere professionele ontplooiing?
\"Mijn ontmoeting met Dries.\"
Herkent u zichzelf nog in de ambitieuze jonge student die u ooit zelf was ? Komen droom en werkelijkheid sterk overeen?
\"Ik herken mezelf nog ja. Ik ben nog altijd een twijfelaar, zoals vroeger. Maar natuurlijk groei je in de dingen die je doet.
Wat is het allereerste designobject dat u ooit aangeschaft heeft?
Dat hangt er maar vanaf wat je een design object noemt. Ik ben niet zo bezig met design eigenlijk, of toch niet met designobjecten zoals de meeste mensen ze kennen: een Westers object ontworpen door een bekende designer en geproduceerd door een bekend label. Maar mijn eerste echt bewuste meubelaankoop was, denk ik, een tweedehands bank van Kho Liang Ie van Artifort. Ze was helemaal oud en versleten, maar op dat moment kon ik me geen nieuwe veroorloven. En eigenlijk heeft het wel iets, zo’n afgeleefde bank.
Wat is momenteel het belangrijkste designobject in uw interieur?
Ik omring me graag met spullen, maar daarom zijn dat niet meteen designobjecten. Waar ik wel zuinig op ben is een handgedraaid keramisch kannetje uit Japan. Of het kinderstoeltje dat Lucas Maassen & sons gemaakt hebben voor de geboorte van mijn tweede dochter. Al is dat momenteel zo veel gebruikt, dat het nu helaas hersteld moet worden. Maar dat betekent in ieder geval wel dat het een geliefd object is.
No financial limits: wat is volgens u het ultieme designobject dat u meteen een plaatsje in uw interieur zou gunnen?
Een mooie authentieke Kelim.
Welke job zou u nu uitoefenen als u geen interieurarchitect(e)/designer was? Waarschijnlijk tentoonstellingsmaker of curator bij een museum
Welke opleiding heeft u gevolgd en waar? Design Academy Eindhoven en Universiteit van Gent (master kunstwetenschappen)
Bij wie heeft u stage gelopen? Thatchers in Berlijn en Extracity in Antwerpen
Wat was de titel van uw eindwerk? Written on the body
Favoriet interieur/design-boek? Apartemento (magazine)
Favoriet ander boek? Vergeten Reus van Kazuo Ishiguro
Favoriete film? Howl’s Moving Castle van Studio Ghibli
Favoriet tv-programma? A Handmaid’s Tale, eerste seizoen
Favoriete muziek? /
Hebt u veel vrije tijd en hoe brengt u die het liefst door? Met mijn kinderen en in de tuin
Favoriete Belgische stad? /
Favoriete Europese stad? /
In welk land zou u het liefst geboren en opgegroeid zijn? In het land waar ik geboren en opgegroeid ben, Nederland
Actief of passief sportbeoefenaar? Welke sport? Heen- en weer fietsen naar de school van mijn kinderen
Favoriete beroepsgerelateerde website? /
Favoriete andere website? /