De toekomst van kreon en vektron door de ogen van de CEO

Werner Van Rethy, is van opleiding ingenieur en economist en startte zijn carrière bij kreon aan het begin van de jaren 2000. Sinds 2005 bekleedt hij er de functie van CEO. Hij kent het verleden van het merk en heeft een duidelijke visie over de toekomst. Hij deelt zijn visie en vertelt hoe het bedrijf is geëvolueerd van architecturale verlichting naar slimme plafondsystemen met geïntegreerde verlichting, ventilatie en zelfs audio. Het assortiment van plafonds van kreon heeft nu een eigen merknaam, vektron ceiling solutions.

Totaaloplossing voor uw interieur: slimme plafonds en architecturale verlichting

Naast het uitgebreide assortiment van verlichting is kreon ook producent van gestandaardiseerde plafondsystemen. Wat begon als eenvoudige plafonds, breidde al snel uit naar all-in systemen met geïntegreerde verlichting, verluchting en zelfs audio.

Zo vertelt Werner Van Rethy: “Kreon is in de jaren ’80 ontstaan vanuit de overtuiging dat verlichting een creatief verlengstuk is van architectuur. Dat zit nog steeds in ons DNA. Begin jaren 2000 gingen we een stap verder met onze ceiling solutions. Voordien zaten we met de uitdaging om onze verlichting te integreren in de plafonds. Toen kwam het idee om het totaalplaatje te bekijken en ons eigen plafond rond de verlichting te ontwikkelen”.

Dit biedt verschillende voordelen. Naast het verhogen van de kwaliteit en uniformiteit is er op die manier op de werf één aanspreekpunt voor alles omtrent het plafond, in plaats van meerdere partners. Zo garandeert kreon een vlotte communicatie met de bouwpartners, studiebureaus en architecten.

Vektron in een nieuw jasje

Omdat de architecturale plafondsystemen van kreon naast verlichtingsoplossingen ook technieken voor klimaatregeling, ventilatie, akoestische isolatie en audio integreren, én het ook internationaal aansluiting vond met het concept van gestandaardiseerde plafondsystemen, kreeg deze divisie een eigen merknaam: vektron. Vorig jaar veranderde het zijn naam van kreon ceiling solutions naar vektron comfort ceiling. Hierover vertelt Van Rethy:

“Kreon ceiling solutions dekte naar onze mening de lading niet meer. Vandaar dat we eind 2022 de ommezwaai maakten en kozen voor vektron comfort ceilings. Want het is comfort dat we de eindgebruiker bieden, hetzij door verlichting, verluchting, of akoestisch comfort en onze klimaatplafonds niet te vergeten.”.

Ambities van vektron comfort ceiling

Als toonaangevend merk is het belangrijk steeds te blijven evolueren. Dit jaar lanceert kreon dan ook een nieuw plafondconcept, ili. Hiermee is het mogelijk om naast de klimaatplafonds ook een oplossing te voorzien in gebouwen met betonkernactivering. Dankzij de open lamellenstructuur zorgt dit plafond voor een verbetering inzake energie-efficiëntie.

Daarnaast speelt het in op de huidige uitdagingen in de bouwsector met de vektron ceiling rafts:

“We zitten nooit stil. We blijven onze mogelijkheden uitbreiden. Door de krapte in de bouwsector en de uitdagingen met bevoorrading en levertermijnen leerden we dat de leveringssnelheid essentieel is. Daarom komen we met onze ceiling rafts. Dat is een standaardpakket dat we op de markt brengen en modulair aanbieden. Snelle levertijd en eenvoudig installeerbaar. Onze plafonds waren voordien steeds projectgebonden. Nu maken we er een product van.”, legt Van Rethy uit.

Ontwikkeling van nieuwe producten

Op de vraag naar hoe nieuwe producten en ideeën voor plafonds tot stand komen, antwoordt Werner dat er diverse factoren zijn die hier een invloed op hebben. Enerzijds de creativiteit die integraal deel uitmaakt van het kreon DNA, anderzijds beïnvloeden de noden van de markt en de technologische ontwikkelingen de creatie van nieuwe kreon producten.

“In eerste instantie zit creativiteit ingebakken in ons kreon DNA. We vertrekken steeds vanuit het architecturale karakter. Ook met onze plafonds willen we ervoor blijven zorgen dat het een creatief verlengstuk blijft voor architectuur. Ten tweede luisteren we voortdurend naar de noden van de markt. Denk bijvoorbeeld aan de shift naar energieneutraliteit en het toenemend belang van comfort. Ook de focus op welzijn in de werkplek zorgt ervoor dat een totaalpakket zoals wij dat aanbieden erg gegeerd is. Tot slot spelen ook de technologische ontwikkelingen een rol. De toevoeging van een digitale laag aan onze plafonds vinden we erg voor de hand liggend. Hierdoor wordt heel wat geautomatiseerd. Dat was vroeger technisch niet mogelijk."

Nieuwe producten zijn future-proof

Tegenwoordig is artificiële intelligentie en 3D-printing niet meer weg te denken. Ook kreon omarmt deze nieuwe technologische evoluties.

“De ontwikkeling van AI-technologieën is niet onze core business, het toepassen ervan wel. Dat laat ons toe om van een product provider te groeien naar een solution provider. Zo hebben we ook de mogelijkheden van 3D-printing onderzocht. Als het niet is om snelheid te maken in het ontwikkelingstraject, dan wel voor de realisatie van maatwerk.”, besluit CEO Werner Van Rethy.

Een ander voorbeeld is de (r)evolutie van conventionele verlichting naar LED-verlichting. Dit had een gigantische impact op de verlichtingindustrie. Dit zette kreon meteen aan tot denken over een nieuwe generatie armaturen en plafondsystemen. Dankzij deze technologie kregen de producten eveneens een digitaal karakter zoals de toevoeging van sensoren, bluetooth, beacons etc. De plafondsystemen hebben een esthetische waarde in de ruimte én brengen daarbovenop een totale comfortoplossing met zich mee: verlichting, verluchting, klimaatplafonds, akoestiek etc. Hieraan een digitale laag toevoegen zorgt voor een extra dimensie op het gebied van gebruikersbeleving en energiebeheer.

Tijdloze ontwerpen met futuristische eigenschappen

Kreon ontwerpt zijn producten met het oog op een levensduur van meer dan 20 jaar en maakt ze future-proof.

“Het meest duurzame aan onze designs is net het tijdloze karakter. Deze producten passen we eenvoudig aan, aan nieuwe technologieën. Dat verlengt de houdbaarheidsdatum opnieuw. Het tijdloze karakter van onze producten en diensten is een troef, daarom omarmen we technologische evoluties om ze future-proof te maken, wat ineens het summum is van duurzaamheid.”, benadrukt Van Rethy.

Bron: kreon
Deel dit artikel:
Onze partners