In de laatste aflevering van de DesignScape Serie van Knauf Ceiling Solutions ontdek je een interview met Thomas Hartmetz, Architect bij Schwille Architektenpartnerschaft MBB. Hij geeft wat meer uitleg over de besluitvorming achter de transformatie van een autoreparatiewerkplaats uit 1950 tot het nieuwe hoofdkantoor van het bedrijf. Daarnaast wordt ook de keuze voor HERADESIGN® Creative in hun kantoren besproken vanwege de akoestische en esthetische voordelen, maar ook vanwege de impact op de workflow, het welzijn, de levensduur, de duurzaamheid en de recyclebaarheid.
Kunt u ons meenemen in uw beslissingsproces om een autowerkplaats uit de jaren 50 om te vormen tot uw nieuwe kantoor? Hoe sluit deze keuze aan bij uw ontwerpfilosofie?
In de afgelopen jaren werden de werkplaatsruimtes uitsluitend gebruikt als opslagruimtes en parkeerplaatsen voor auto's. De binnenplaats was grotendeels verhard en verwaarloosd. De begane grond lag, om het zo te zeggen, te slapen! Deze ruimte bevond zich in Oststadt, aan de oostelijke rand van Reutlingen, en was rijp voor transformatie tot een creatieve hub met de nodige toewijding en vindingrijkheid. We maakten er ons nieuwe hoofdkantoor van. Als architecten was dit een spannende uitdaging, vooral omdat we ons nieuwe kantoor binnen deze muren wilden creëren.
Aangezien uw focus ligt op het naadloos integreren van ontwerpen in herbestemde gebouwen, hoe pakt het bureau duurzaamheid aan in zijn projecten?
In de huidige tijd is het niet langer mogelijk om projecten aan te pakken zonder rekening te houden met duurzaamheid.
Onze ontwerpetos legt voortdurend de nadruk op het behoud van bestaande gebouwen en hun geleidelijke ontwikkeling.
De bestaande elementen van de werkplaats boden een solide basis voor onze inspanningen. Het gebruik van HERADESIGN® Creative wordt benadrukt voor het balanceren van akoestiek en esthetiek.
Kunt u meer delen over hoe deze bijdragen aan een betere werkstroom en welzijn op de werkvloer?
Bij het realiseren van het concept van het open kantoor hielden we ook rekening met de akoestiek. Op basis van ervaringen uit eerdere projecten met HERADESIGN® (voornamelijk in kleuterscholen, scholen en zorginstellingen) wisten we dat de Creative plafondlijn zowel aan de architectonische vereisten als aan de akoestische uitdagingen zou voldoen.
Met HERADESIGN®, hoe ziet u de duurzaamheid en levensduur van houtwol akoestische panelen bijdragen aan het algehele ontwerp en de functionaliteit van een project?
De HERADESIGN® houtwol akoestische panelen zijn ontworpen om eenvoudig te worden gedemonteerd en hergebruikt.
Het belichaamt ware Cradle to Cradle Certified™ perfectie!
Hoe zou u de belangrijkste ontwerpfilosofie en aanpak van Schwille beschrijven, vooral in termen van het renoveren van bestaande structuren?
Bij Schwille Architektenschaft, en in veel van onze eerdere projecten, streven we er altijd naar om het bestaande portfolio te behouden. We benutten de gebouwde omgeving die ons ter beschikking staat als fundament, met als doel deze zo effectief mogelijk te ontwikkelen en over te brengen naar de volgende fase.
Hoe bereikt het bureau een balans tussen esthetiek en de functionele vereisten van een project?
Er is ook een derde aspect: de kosten. Bij openbare projecten is dit de belangrijkste focus. De HERADESIGN® panelen bieden een goede balans tussen ontwerp, economie en functionaliteit. In combinatie met verschillende materialen en kleuren stellen de houtwol panelen ons in staat een rijk palet van aantrekkelijke ontwerpen te creëren.
Op basis van eerdere projecten, zijn er belangrijke lessen of inzichten die u heeft opgedaan op het gebied van duurzaam ontwerp, adaptief hergebruik of het creëren van optimale werkomgevingen?
Aanvankelijk zijn gebruikers, huurders en gebouweigenaren vaak kritisch over het gebruikte oppervlak of materiaal. Velen kennen houtwol panelen van ondergrondse parkeergarages of nutsruimtes. Maar wanneer ze het eindresultaat zien en vooral de akoestische werking in de ruimtes ervaren, worden ze zeer enthousiast. Dit gevoel bevestigt onze materiaalkeuze. Een goed voorbeeld hiervan is het nieuwe HERADESIGN® plafond dat in ons kantoor is geïnstalleerd en onmiddellijk een aandachtstrekker werd voor elke bezoeker. Zozeer zelfs dat we er constant vragen over krijgen.