Digitalisering versnelt de transformatie van de bouwsector

"Wat is de impact van de digitalisering op de bouw- en woonsector?" Op deze vraag zochten enkele belangrijke spelers uit de sector naar antwoorden tijdens een virtueel rondetafelgesprek. Het lijdt geen twijfel dat de digitalisering nu al een enorme invloed heeft op zowel de werkprocessen, de consumenten en de human resources bij de bedrijven. De COVID-19-crisis heeft deze digitale transformatie alleen maar versneld. 

Véronique Vanderbruggen, directeur communicatie bij de Confederatie Bouw begon het debat met een blik op het imago van de bouwsector. Deze wordt vaak op een nogal traditionele manier bekeken en niet genoeg erkend voor zijn innoverende kant, terwijl het een van de sectoren is die het meest naar vernieuwing streven.

Toch is er ook een mentaliteitswijziging nodig, want een succesvol proces van digitalisering draait rond samenwerking, doorheen de hele keten en in alle processen. Digitalisering is uiteindelijk geen doel op zich, maar een middel om doelstellingen te halen: de productiviteit en de kwaliteit verhogen, de faalkosten verminderen en de duurzaamheid verhogen. Met het BIM-platform vindt de integratie nu al plaats op het niveau van de hele keten, met zo veel mogelijk open gegevens. Vandaag hebben we het dan ook over "Construction as a Service".  

Ook Luc Havaux, Leader Digital Building & Business Development bij Schneider Electric, wijst op het belang van een globale aanpak. “We moeten denken aan de volledige levenscyclus van gebouwen. Na het ontwerp en de bouw, zijn ook de operationele kant en het onderhoud essentieel om het maximale uit de gebouwen te halen. “Software en data zijn in deze fase van heel groot belang, en wij investeren er als bedrijf dan ook fors in, met aandacht voor open source én cyberveiligheid.

Digitalisering vindt plaats van a tot z bij alle spelers in de keten, van productie tot dienst na verkoop. Dit proces was al aan de gang, maar gaat steeds sneller, volgens Yves Sottiaux, Market Director Belgium & Luxembourg bij Velux: "De digitalisering versnelt de transformatie van onze sector. Het verandert de manier waarop we werken volledig, van de productie tot de dienst na verkoop. "

 

Voldoen aan nieuwe verwachtingen van de klant

De versnelling van de digitalisering verandert ook de verwachtingen van de klant, voegt Yves Sottiaux toe. “Zij verwachten een bijna onmiddellijke reactiviteit bij de ondernemingen.”

Volgens Roger Missault, Business Leader Real Estate bij Schneider Electric, "zorgt digitalisering voor een transformatie van zowel gebouwen als de gebruikers ervan. Je krijgt veel meer strategische informatie over bijvoorbeeld de energie-efficiëntie van gebouwen, maar tegelijkertijd kan je ook het comfort en de veiligheid van de bewoners verhogen, of dat nu particulieren of werknemers zijn. Een klein voorbeeld: als werknemer zal je in de toekomst makkelijk digitaal een elektrische laadpaal op je werk kunnen reserveren.”

Niels Schreuder, Public Affairs & Communication Manager bij AGC Glass Europe en Hendrik Deschildre, Control & BMS Coordinator bij Daikin, zijn het daarmee eens: "Digitalisering biedt tal van mogelijkheden om het comfort te verhogen en het energieverbruik te verlagen. Bovendien bieden bedrijven dankzij de digitalisering tegenwoordig heel wat hulpmiddelen aan, waarmee de consument zijn producten kan controleren en daardoor zijn comfort kan verbeteren:

  • Velux vermeldt Velux Active, een volledig verbonden systeem uitgerust met sensoren dat, dankzij de digitalisering, een automatische regeling van het binnenklimaat mogelijk maakt.

  • AGC Glass Europe heeft ‘Smart Meters’ om bijvoorbeeld de energie-efficiëntie van een dubbele beglazing te meten. Zo kan je ook makkelijk controleren of je EPB-waarde verbetert.

  • Daikin biedt Residential Control aan voor hun lucht/water warmtepompen & lucht/lucht warmtepompen. Zo kunnen consumenten de werking van hun toestellen controleren, maar ook hun verbruik volgen – en verbeteren door op het ‘juiste’ moment te consumeren – het binnenklimaat regelen en temperatuurschema’s instellen.

 

Opleiding als knelpunt

De bouwsector wordt geconfronteerd met bepaalde obstakels op het vlak van werkgelegenheid. Er is een reëel gebrek aan opgeleide mensen, maar ook aan belangstelling voor de sector. Bovendien zijn de gezochte profielen tegenwoordig vaak complexer. Er zijn meer mensen nodig die zowel thuis zijn in zowel technische als ICT-aspecten.

Véronique Vanderbruggen van de Confederatie Bouw legt uit: "We staan voor een grote uitdaging. Vooral met betrekking tot het herstelplan. Er zullen duizenden nieuwe projecten worden uitgevoerd, waarvoor wij nieuwe instrumenten zullen hebben, maar de intelligente handen zullen even onmisbaar zijn. Inderdaad, de evolutie zal plaatsvinden met de mens in het hart van de sector. Daarom zijn opleiding en training zo belangrijk!" 

“Laten we ook niet vergeten dat er vandaag vier verschillende generaties samen voor de sector werken. Er zijn de mensen die met digitale hulpmiddelen zijn geboren, maar er is ook de 55+ generatie die, zonder te veralgemeniseren, niet altijd de nieuwste evoluties op de voet volgt. De digitale kloof tussen deze generaties is enorm.  

 

Op zoek naar complexe profielen  

Hendrik Deschildre van Daikin bevestigt de moeilijkheid om gekwalificeerde profielen te vinden voor de in te vullen functies. "Het probleem zit hem in de technische profielen. Bovendien wordt onze zoektocht bemoeilijkt omdat wij ook mensen met IT-vaardigheden moeten vinden. "

Veel bedrijven ontwikkelen specifieke opleidingen om werknemers te helpen digitale ontwikkelingen te doorgronden. Dit is met name het geval voor Schneider, Roger Missault komt hierop terug: "wij bieden opleidingen aan om kandidaten en werknemers te begeleiden in bijvoorbeeld verbonden BIM-technieken, maar wij mogen ook de basistechnieken niet verwaarlozen!"

 

Vereenvoudig het proces

Bij VELUX is de visie enigszins anders dan die van andere bedrijven. Het is gebaseerd op het beginsel dat iedereen gespecialiseerd is in zijn eigen vak en dat het belangrijk is om het leven voor consumenten en werknemers zo gemakkelijk mogelijk te maken, met het succes van een eenvoudige tool als Google als voorbeeld. Yves Sottiaux legt uit: "Dakdekkers zijn niet per sé digitale experts, zij hebben hun manuele kwaliteiten waar ze op focussen. Daarom hebben we ervoor gekozen alles zoveel mogelijk te vereenvoudigen. Ook voor particulieren maken we onze digitale tools zo gebruiksvriendelijk en eenvoudig mogelijk, zodat die zelf zo goed als niets meer moeten instellen.

De heer Fondu, directeur van het bedrijf Brainbox, heeft ook binnen zijn bedrijf enkele aanpassingen doorgevoerd: "Wij begeleiden onze klanten bij elke stap, zodat ze in hun woning van de beste domotica-systemen kunnen genieten. Dankzij de digitalisatie kunnen we nog dichter bij hen staan. We organiseren bijvoorbeeld virtuele conferenties met onze verschillende leveranciers en onze klanten, zodat deze laatsten nog beter geïnformeerd zijn over de domotica-installatie die zij bij hen thuis zullen installeren."  

 

De digitale en de menselijke factor

De sprekers zijn het er ook over eens dat digitalisering niet de oplossing voor alles is. De mens zal centraal blijven staan en de technologieën zullen instrumenten zijn die het werk vergemakkelijken. Alle spelers zullen moeten samenwerken om in deze transformatie te slagen. Niels Schreuder van AGC vat het heel goed samen: "We moeten samenwerken om de toekomst te zien.”

Alle belanghebbenden zijn het hierover eens. Andere landen werken bijvoorbeeld al vaker met een "Bouwteam"-model, een team dat is samengesteld uit profielen van de verschillende spelers in de sector. Ze werken dus allemaal samen, al vanaf het ontwerp van een project, wat tot betere resultaten leidt.  

Natuurlijk mag de gebruiker bij deze digitale transformatie niet worden vergeten. Luc Havaux van Schneider Electric legt uit: "We moeten de bewoner weer centraal stellen in het gebouw, zodat hij zich in een omgeving bevindt waar hij zich goed voelt. Smart Cities zullen in de nabije toekomst ook een belangrijke rol spelen.”  

Yves Sottiaux van Velux voegt hieraan toe: "De consument moet in het middelpunt van het proces staan, wij moeten hem het leven zo gemakkelijk mogelijk maken. Digitalisering moet betekenen dat zij niets meer hoeven te beheren. Alles moet geautomatiseerd worden. "

Laten we tot slot het belang van cyberveiligheid niet vergeten. Digitalisering moet op een veilige manier gebeuren, zodat iedereen er voordeel uit kan halen en er met een gerust hart gebruik van kan maken.  

Bron: Two Cents
Deel dit artikel:
Onze partners