Stel u voor. Een leegstaand gebouw op een prachtige locatie in de Vlaanderenstraat in Gent. En een bouwheer met bijzondere plannen om van het voormalige Belfius-kantoor uit de jaren zestig een stadspand te maken met iconische handelsruimte en vier high-end wooneenheden. ‘Domus Aurea’ werd het gebouw gedoopt of letterlijk ‘Gouden villa’. ABS Bouwteam selecteerde vier jonge, hongerige architectenbureaus die de kans kregen om hun creativiteit te botvieren op Domus Aurea. Wie haalt het?
Gouden lantaarn
Met zijn balkon, uitsprongen en innovatieve luiken van messing-in-glas weerspiegelt het ontwerp de vroegere grandeur van de Vlaanderenstraat. De gevelontwerpen van Dhooge & Meganck Architectuur verwijzen door hun verticaliteit naar de sfeer van de Vlaanderenstraat met zijn statige herenhuizen, maar dan wel op een hedendaagse manier.
De luiken van messing-in-glas zijn opvallend. "Wanneer de luiken ‘s avonds dicht zijn, wordt het gebouw als het ware één grote lantaarn die op de Vlaanderenstraat een zachte gouden gloed werpt, wat een heel sereen effect oplevert," vertelt Saar. ‘Elk appartement is bereikbaar met een lift die een kamer op zich vormt, ‘la chambre levée’. Die ruimte komt uit op ‘la chambre à rêver’, die de bewoners zelf kunnen invullen: atelier, extra garage of hobbykamer.’
Het ontwerp brengt ook een stukje platteland naar de stad en stimuleert de biodiversiteit via twee volwaardige tuinen: de ‘luchttuin’, een verticale geveltuin en de ‘omsloten tuin’, een overdekte, collectieve daktuin op de bovenste verdieping.
De Gulden Snede
Gestileerde, strakke blokken op elkaar gestapeld: Govaert & Vanhoutte ging resoluut voor een modern concept. Door zowel op de voor- als de achtergevel het principe van de Gulden Snede toe te passen bewaarde het architectenduo de link met de historische gebouwen in de Vlaanderenstraat.
"We hebben de Vlaanderenstraat goed bestudeerd," vertelt Benny Govaert. "Zo ontdekten we dat alle 19de-eeuwse gevels in de straat ontworpen zijn volgens de Gulden Snede. Dat principe van ideale verhoudingen komt in ons ontwerp terug. Op die manier konden we een hedendaags gebouw uittekenen dat toch volledig op zijn plaats is in zijn omgeving."
Het gebouw werd ingedeeld in een handelsruimte, drie appartementen en een penthouse. De handelsruimte bevindt zich op de benedenverdieping en een stuk van de tweede etage. Ook de andere appartementen zijn verdeeld over twee verdiepingen.
De tactiele illusie
De originele voorgevel, volledig nagebouwd in glas, dat is de grootste blikvanger in het ontwerp van Sculp[IT]. Wanneer de gevel niet belicht wordt, past die bijna onopvallend in het straatbeeld. Verlicht lijkt de gevel wel een kristallen kunstwerk.
"Het pand bevindt zich in een straat met bijna allemaal beschermde gevels," licht Pieter Peerlings toe. "Alleen het oude Belfius-pand lijkt hier niet thuis te horen. We hebben daarom geprobeerd om de klassieke, eclectische typologie in een hedendaags jasje te stoppen door de originele gevel na te bouwen in laagjes glas. Het is een soort kunstwerk binnen een hedendaags bouwconcept. We wilden iets toevoegen aan het uitgangspunt van het gebruik van de originele gevel. De vierde dimensie, noemen we dat. Die vierde dimensie bestaat vooral uit het toevoegen van licht, waardoor het geheel in zekere zin imaginair lijkt, een tactiele illusie."
Een nieuw landmark
Net als het originele Domus Aurea heeft het ontwerp van CAS Architecten een centrale binnenplaats. Ook de gouden toetsen in de gevels en afwerking verwijzen naar het paleis van keizer Nero. De strakke lijnen maken van dit gebouw toch een hedendaagse landmark dat Gent mee op de kaart zet.
"In Gent gebeurt er heel wat op het vlak van architectuur," zegt Pieter-Jan Leenknecht van Cas Architecten. "Denk maar aan het kantoorgebouw van het Havenbedrijf, de stadshal of de KBC-toren. Met onze Domus Aurea wilden we een nieuwe landmark creëren. En net als het originele Domus Aurea heeft ook ons ontwerp een binnenplaats waar de vier appartementen op uitkijken."
De winkelruimte beneden komt niet uit op de patio om de privacy van de bewoners te garanderen. Helemaal bovenaan bevindt zich een penthouse, vanwaar je via een trap de botanische tuin bereikt. Jovanca: ‘We wilden zoveel mogelijk groen in de stad brengen, niet alleen op het dak, maar ook via beplantingen aan de voorgevel.’
Meer informatie vindt u in het ABSoluut Magazine.