De
luchthaven van Zaventem krijgt er voor het eerst sinds lang nog eens een
nieuw loodsgebouw bij. Het betreft een bedrijvencomplex van TUI Travel, dat vooral bekend is als moederholding van touroperator Jetair. Het nieuwe gebouw van
Jaspers-Eyers Architects zal plaats bieden aan
kantoren en een grote onderhoudsloods.
Arcadis en
Cofely Axima ontwikkelden een
op maat gemaakte HVAC-installatie die ervoor zal zorgen dat het nieuwe complex behalve uiterst functioneel ook zeer energie-efficiënt is.
Kantoren en onderhoudsloodsDe nieuwe vestiging van TUI Travel ('Jetairport') is een schoolvoorbeeld van een modern, polyvalent gebouw. Enerzijds zal het vanaf het najaar plaats bieden aan kantoren voor een achthonderdtal personeelsleden die op dit moment nog werkzaam zijn in zes verschillende vestigingen in en rond Brussel (11.500 m²). Anderzijds zal het gebouw ook een onderhoudsloods voor vliegtuigen bevatten die goed is voor een oppervlakte van 9.950 m². Hierin zal Tec4Jets, de onderhoudsfirma van TUI Travel, per keer drie vliegtuigen van Jetairfly en andere vliegtuigmaatschappijen onderhouden, waaronder de door Jetairfly nieuw aangekochte Boeing 787 Dreamliners. Architectenbureau Jaspers-Eyers ontwierp het complex in samenwerking met Arcadis, dat instond voor de studies omtrent stabiliteit en technieken en advies verleende over duurzaam bouwen en brandveiligheid. Een van de voornaamste bijzonderheden van dit project was het plaatsen van de op maat gemaakte stalen dakconstructie, die tot op de millimeter nauwkeurig tot op een hoogte van 25 meter gehesen moest worden.
Verwarming op lage temperatuurEen andere belangrijke bijzonderheid is het HVAC-concept dat Cofely Axima momenteel in het nieuwe complex installeert. Dit moet immers zowel het binnenklimaat in de kantoren als in de onderhoudsloods op peil houden. Het primaire uitgangspunt hierbij is verwarming op lage temperatuur. In de loods gebeurt dit via een vloerverwarmingssysteem dat gebruikt maakt van de massa van de betonvloer (7.000 m²) om de open loodsruimte op een aangename manier te verwarmen (geleidelijke stralingswarmte). “Normaal gezien wordt de vloerverwarming in de chape geplaatst, maar omdat de vloer ontworpen is om te kunnen weerstaan aan een vrij hoge belasting, zijn de verwarmingsleidingen ingegoten in de betonmassa,” licht Marnix Eggermont van Cofely Axima toe.
Voorts wordt het gebouw uitgerust met een WKK-installatie die op een energie-efficiënte manier warmte en elektriciteit opwekt en het vloerverwarmingssysteem op een zuinige manier aanstuurt. “De nieuwe loods van TUI Travel wordt zo veruit de meest energiezuinige die er op de luchthaven van Zaventem is,” vertelt Peter Verbois van Arcadis. “Aangezien de poorten voortdurend open en dicht zullen schuiven, is het belangrijk voor het binnencomfort dat de temperatuur min of meer constant blijft. Met het vloerverwarmingssysteem, dat veel weg heeft van betonkernactivering, zullen we dit voor elkaar kunnen brengen.”
Koeling en ventilatieIn de kantoren zijn het klimaatplafonds die het binnenklimaat op peil houden. Wanneer de kantoren gekoeld moeten worden, bedraagt de temperatuur van het water dat door de serpentins van de koelplafonds gestuurd wordt 15 °C. Dit water wordt geproduceerd door een aan een koeltoren gekoppelde koelmachine. “Door de aanwezigheid van een warmtewisselaar kan het water overigens ook ‘natuurlijk’ koelen, wat de energiekosten aanzienlijk verlaagt. De statische manier van koelen (geen tochtverschijnselen) bevordert de kwaliteit van de werkomgeving, net als de constante toevoer van verse lucht,” aldus Marnix Eggermont (Cofely Axima). “In de kantoren is deze toevoer afgestemd op het voorziene aantal aanwezige personen, in de vergaderzaal op basis van de effectieve aanwezigheid van de personen (variabel debiet via CO2-sonde en VAV-klep die het luchtdebiet aanpast op basis van de gemeten luchtvervuiling). Aangezien de luchtbehandelingskasten zijn uitgerust met een warmtewiel (warmtewisselaar), kan de temperatuur van de afgezogen lucht bovendien maximaal gerecupereerd worden. Ook in de kantoren zorgt de HVAC-installatie met andere woorden voor het nodige comfort.”
Noot: Dit artikel verscheen eerder ook al in het magazine
Installatie & Bouw.