In de definitieve plannen van het Petercelle-project in Gent-centrum is er ruimte voor toegankelijke haltes, comfortabele voetpaden, terrassen en groen. Op aangeven van buurtbewoners en handelaars komen er extra laad- en losplekken, bewonersparkeerplaatsen en parkeerplekken voor fietsers.
Het Petercelle-project gaat in februari 2024 van start en duurt zeker tot 2029. De werken gebeuren in fases. De route van de Kortrijksepoortstraat tot en met de Veldstraat wordt helemaal vernieuwd, zowel onder als boven de grond. De heraanleg moet onder meer zorgen voor een vlottere doorstroming van de tram. Brede voetpaden, toegankelijke tramhaltes, meer groen, zitbanken en terrassen zullen de drukke as een pak aangenamer maken.
In februari 2024 gaat het project van start met de asfaltering van de Veldstraat. Vanaf maart tot december zijn er voorbereidende werken van de Predikherenlei tot aan het eind van de Veldstraat. Tramlijn T1 volgt tijdens de werken een omleiding. Na overleg met de buurt werden de ontwerpplannen aangepast. In de definitieve plannen komen extra parkeerplaatsen voor bewoners, autodeelplaatsen, laad- en loszones voor vrachtwagens en fietsparkeerplekken.
Schepen van Mobiliteit van Stad Gent Filip Watteeuw is opgetogen: “Samen met de bewoners en de handelaars zijn we erin geslaagd om op de drukste tramas van Vlaanderen ruimte te vinden voor toegankelijke haltes, plaats om te parkeren en te lossen en te laden. Ook voor extra groen en terrassen vonden we ruimte. Een hele puzzel, maar ik ben tevreden met het resultaat.”