Eerder raakte al bekend dat Creneau International instaat voor het ontwerp en de ontwikkeling van de retail- en horeca-concepten in het Belgische paviljoen tijdens Expo 2020 in Dubai. Ondertussen won het Hasseltse designbureau de tender en mag het in opdracht van Belexpo alle horeca in het paviljoen ook zelf uitbaten. Voor intsite.be licht Creneau International al een klein tipje van de sluier.
De verwachtingen zijn hoog voor deze 35e wereldtentoonstelling. Van 20 oktober 2020 tot 10 april 2021 wordt Dubai het podium voor 190 landen. Connecting Minds, Creating The Future is het overkoepelende thema van deze expo. Dit wordt ondergebracht in drie pijlers: duurzaamheid, mobiliteit en opportuniteit. De Belgische showcase wordt een ‘Green Arch’ met de focusop eco-design. Het paviljoen wordt volledig demonteerbaar gemaakt waardoor het na de expo in Dubai ook elders gebouwd kan worden.
Creneau International ontwikkelt totaalconcepten. Ze kunnen de volledige scope van een project voor hun rekening nemen. Dit houdt in: strategisch advies, merkpositionering, interieurontwerp, branding, architectuur en de volledige bouw coördinatie met een eigen schrijnwerkerij. “Liefst van al zitten we al vanaf het begin met de klant aan tafel.”, zegt CEO Bart Canini. “Als onze strategische mensen vanaf het begin mee kunnen nadenken over de businessplannen en de merkpositionering, dan voel je die creativiteit doorheen het hele DNA van het project. Dit zorgt voor betere resultaten.”
Alles gebeurt vanuit het hoofdkwartier in Hasselt en het kantoor in Dubai. In totaal goed voor zo’n 60 werknemers. Daarnaast zijn ze sinds 2008 ook actief in het Midden-Oosten als uitbater van horecazaken. Denk hierbij aan Belgian Beer Café, Maison Mathis, Le Petit Belge en Cargo. Over het horeca-concept op de expo in Dubai kan Creneau International nog niet veel kwijt, maar voor intsite.be laat het bureau toch even in zijn kaarten kijken: “Er komt een Le Petit Belge in, een van onze franchiseconcepten. Zo bestaan er nu 5, waarvan we er 4 zelf uitbaten: 3 in Dubai en 1 in Maasmechelen Village. De andere (die we niet zelf uitbaten) bevindt zich in Oman. Nu komt er dus ook eentje in het Belgisch paviljoen (zie renders onderaan, red.). Daarnaast zullen we ook enkele foodkiosken ontwerpen en uitbaten. Eén waar je lekkere wafels kan eten en één met verse Belgische frieten. We zullen ook verantwoordelijk zijn voor de catering van de dagelijkse B2B- en avondevenementen”, klinkt het.