Spiegeltje spiegeltje aan de wand, wat brengt 2020 voor interieurland? King George voorspelt wat er ons te wachten staat in het nieuwe decennium. Deze trends sluipen langzaam maar zeker ons huis binnen.
Fluïde, een woord dat al opdook als het ging om genderidentiteit (genderfluid). Maar ook design kan fluïde zijn. Nee, het heeft niks te maken met vloeibare meubels of lavalampen. Fluïde is de kwaliteit van het waarschijnlijk herhaaldelijk en onverwacht veranderen. Een actueler begrip is haast onmogelijk. We veranderen sneller van werkgever, partner, stijl, smartphone, interieur en ga zo maar door. Merken als Levis, Franke, hülsta (zie foto onderaan) en Cosentino kiezen daarom voor waardevolle combinaties. De meubels die lang meegaan in je interieur kan je niet zomaar vervangen maar ze sluiten zich harmonieus aan bij alle trends. Arte daarentegen kiest met hun Essentials collectie voor een verrassende mix van texturen en Japanse dessins. Zacht design dat er toch uitspringt. Fluïditeit creëert ruimte voor creativiteit.
Rust staat haaks op het veranderlijke fluïde. Of toch niet? Door die stroomversnelling zoeken we steeds meer rustgevende omgevingen op. Kleur Van Het Jaar volgens Pantone is niet zomaar Classic Blue. Blauw staat voor rust, zelfzekerheid en stabiliteit. Wandbekledingmerk Arte volgt met collectie Tokyo Blue (zie foto onderaan), Whirlpool lanceert Supreme Care, de stilste wasmachine op de markt en Ethnicraft creëert een zacht Home collection. We zijn helemaal zen.
Wie denkt aan duur design, stoffen als zijde en Kasjmir, namen als Chanel en Gucci neemt al snel het woord luxe in de mond. Maar in 2020 breidt luxe uit. Authenticiteit, duurzaamheid, vakmanschap, mindfulness, zingeving en rust zijn ook vormen van luxe. Ethnicraft kiest volop voor authenticiteit en handmade designs en Camber (zie foto onderaan) zet in op slim kleiner wonen. Je hoeft niet in te boeten aan luxe als je minder ruimte hebt.
Wie denkt aan bewust leven denkt aan duurzaamheid en ecologie. Maar ook kleiner wonen, ons welzijn verbeteren en efficiëntie combineren met schoonheid wijzen op een verhoogd bewustzijn. De drinkflessen en nieuwe food jar van Kambukka zijn naast een statement piece ook smart en duurzaam. Modular hanteert de Human Centric Lighting filosofie bij het ontwerpen van hun armaturen. Welness-specialist Gervi (zie foto onderaan) positioneert haar nieuwe jacuzzi met minder waterverbruik als een moment van samenzijn met het gezin. Terwijl Special.T en Dolce Gusto inzetten op mindfulness. Beide merken hechten belang aan de oorsprong van thee en koffie, de fairtrade-productie en het behoud van de natuurlijke kwaliteit van theeblaadjes en koffiebonen. Zo gaat de cirkel rond en vullen alle trends elkaar naadloos aan.