Onder het stationsplein in Mechelen is een parking met een capaciteit van 2.000 wagens gebouwd, ontworpen door NMBS-architecten Brent Turchak en Bruno De Backer. Dit is het eerste onderdeel van een geïntegreerd project van het nieuwe station en de omgeving, en was goed voor een prijs op de FEBE Elements Awards.
De opdracht bestond uit het uitwerken van een duurzaam concept, dat energiezuinig en onderhoudsarm is. Andere vereisten waren een inherente aanpasbaarheid voor toekomstige technologieën, alsook voldoende lichttoetreding en overzichtelijkheid voor de reiziger.
Drie verdiepingen
De ondergrondse parking is verspreid over drie verdiepingen, om geïntegreerd te worden met naastliggende tunnelkokers voor autoverkeer (‘Tangent’ - voorzien om het binnenstedelijk verkeer te ontlasten). Het project kende vele uitdagingen, vanwege de complexiteit van een grootschalige ondergrondse parkeerinfrastructuur met een ‘wisselaar’ van autoverkeer over drie niveaus.
Met structurele overspanningen van 16m (welfsels) en een systeem van geïntegreerde ‘nissen’ voor technieken wordt een obstakelvrije parking gerealiseerd met een maximum aan daglicht en comfort.
Precast in Structures
Deze realisatie werd op de FEBE Elements Awards 2018 beloond met de prijs ‘Precast in Structures’. De jury apprecieerde met name de doelstelling van de ontwerpers om een helder, structureel concept te ontwikkelen, en de integratie van technische installaties te combineren met een grote ‘leefbaarheid’ door daglichttoetreding en visuele relaties (menselijke kwaliteit en comfort). De toepassing van prefabelementen van de toegangsrotondes (helicoïdalen) en de binnengevel tussen de parking en de circulatieruimte werden daarbij geprezen.
Structureel functioneren de prefab-elementen als dragende constructies die rekening moeten houden met complexe lastendalingen. De prefabelementen werden zo eenvoudig mogelijk uitgewerkt om een minimum aan complexiteit van bekisting te voorzien. Op vlak van technieken werd gekozen voor een Dali-systeem voor de verlichting: bewegingsdetectoren en lichtsensoren worden gebruikt om zo energiezuinig mogelijk te zijn bij de uitbating, zonder verlies van functionaliteit of comfort.
Obstakelvrij
De infrastructuur is ‘obstakelvrij’, met een minimum aan kolommen en dus een maximale flexibiliteit van gebruik in de toekomst. Zo kan, in functie van de nodige capaciteit, de breedte van een parkeerplaats eenvoudig aangepast worden. Alle kabels en instrumenten zijn in de diepte van de betonnen vloeren verwerkt. Wanden en kolommen zijn verwerkt in ‘nissen’ om enerzijds de vrije ruimte te maximaliseren en anderzijds de instrumenten te beschermen tegen aanrijding of obstructie. De parking kan bovendien op eenvoudige manier aangepast worden om elektrische auto’s te kunnen ontvangen.