Duurzaamheid in kleuren en ontwerp van een containerschip

Cap horn - een imposant appartementencomplex met 200 appartementen - aan de kust van Calvados is sinds kort een echte blikvanger. de upgrade die het complex onlangs kreeg, is veel meer dan een eenvoudige gevelrenovatie. 'Een spectaculaire wederopstanding’ is een veel passendere beschrijving. Het grijze, verouderde gebouw, zoals je er daar duizenden van vindt, is getransformeerd in een kleurrijk ensemble, geïnspireerd op het beeld van de containerschepen die zo vertrouwd zijn bij de bewoners en vakantiegangers in deze badplaats in de buurt van Le Havre.

Een aantrekkelijke uitnodiging om de wereld rond te reizen, zoals architect Emmanuel Boisbourdain (Atelier de la Touques) het uitdrukt. “Het idee voor het ontwerp van een containerschip kwam als vanzelfsprekend en sprak het bestuur van de VVE (Vereniging van eigenaars) en alle eigenaren onmiddellijk aan, hoewel we onderweg natuurlijk nog wat wijzigingen hebben moeten aanbrengen. Het gebouw stamt uit de jaren zeventig en is gebouwd volgens de normen voor vakantieverblijven van die tijd, wat wil zeggen dat het slecht geïsoleerd was. De Vereniging van eigenaren vroeg ons het te renoveren. Omdat de verwachtingen op het gebied van comfort in de huidige tijd veel hoger liggen, wilden we ook de thermische isolatie van de gevels tijdens de renovatie verbeteren. Dit is het derde gebouw in Courseulles-sur-Mer dat we op deze manier hebben geüpgraded.”

 

Frisse nieuwe kleuren

Cap Horn kan je een gewaagd project noemen, als je het vergelijkt met de andere projecten. Alle gevels zijn bekleed met Trespa® Meteon® hogedruklaminaat (HPL) panelen, die zowel esthetisch als duurzaam zijn, in een ontwerp dat duidelijk een containerschip oproept met zijn veelkleurige vrachtcontainers. De kleuren zijn met opzet gekozen om deze gelijkenis te benadrukken, hoewel de architect het oorspronkelijke kleurenschema enigszins moest afzwakken, in overeenstemming met de richtlijnen van de architect van Bâtiments de France.

Uiteindelijk werden er 6 verschillende kleuren gebruikt: A12.3.7 Carmine Red en A22.6.2 Dark Denim voor de ‘romp’, A05.0.0 Pure White, A08.3.1 Stone Grey, A10.4.5 Sienna Brown en A23.0.4 Mineral Blue voor de containers. Meer dan 200 eigenaren moesten er hun goedkeuring aan geven en dat leek aanvankelijk allesbehalve een uitgemaakte zaak. Maar de kracht van het concept sprak de meeste van hen onmiddellijk aan.

Sophie Bourdelles van FONCIA Normandië, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor het beheer van het appartementsgebouw, zegt er het volgende over: “Tijdens de jaarlijkse vergadering kregen de eigenaren verschillende monsters te zien en zij waren meteen overtuigd. De renovatie heeft het gebouw een verbazingwekkende facelift gegeven. Het is echt een fantastisch project.”

Naast de esthetiek is de kwaliteit van het Trespa product ook een belangrijk pluspunt voor het gebouw. Trespa, dat in de afgelopen decennia een uitstekende reputatie heeft opgebouwd met talloze referentieprojecten in en buiten Frankrijk, is een belangrijke toegevoegde waarde gebleken voor eigenaren die hun investeringen willen beschermen. De meeste eigenaren van de appartementen in het Cap Horn-gebouw zijn zich er terdege van bewust dat deze renovatie zowel het comfort als de waarde van hun appartement heeft verhoogd.

 

Alle technische uitdagingen met succes overwonnen 

Zowel de architect als de projectleider stond open voor Trespa's argumenten om het gebouw duurzamer te maken. Omdat het project zich direct aan de kust bevindt, moest de gevelbekleding enerzijds bestand zijn tegen de bijzonder corrosieve zeelucht en anderzijds tegen hoge windbelastingen.

Hoge slagvastheid (voor de bekleding aan de onderkant van de gevel) en een niet-poreus materiaaloppervlak voor eenvoudige reiniging waren enkele van de andere selectiecriteria. Nadat de keuze voor het product en de installateur definitief was gemaakt, werd de Trespa organisatie verder ingeschakeld voor een soepele en effectieve implementatie.

 

Grote bouwplaats

Voor Ludovic Cauchi, technisch directeur bij installateur Esnault Charpente, vormt Cap Horn een mijlpaal. De projecten van het bedrijf omvatten doorgaans ongeveer 500 vierkante meter bekleding.

Deze opdracht - bijna 4000 vierkante meter Trespa® Meteon®- panelen - was dus een primeur. “Een goede fasering van het werk, blok voor blok, is een van de belangrijkste uitdagingen van een contract van deze omvang. De steiger werd eerst geplaatst, gevolgd door de verwijdering van de oude asbestbekleding, een activiteit die alle andere renovatiewerkzaamheden aan de gevel blokkeerde. Daarna werd het raamwerk geïnstalleerd. Een volledige bestelling van alle panelen was al bij de start van het project geplaatst om tijdige levering te garanderen. Nadat het raamwerk volledig geplaatst was, zijn we volgens een nauwkeurig schema gestart met het zagen en boren van de panelen. Daarna hoefden de panelen alleen nog maar geïnstalleerd te worden. In totaal heb je 18 tot 20 maanden nodig voor een project van deze omvang.”

 

Nauwe samenwerking voor een uniek resultaat

Freddy Crespel, account manager bij Trespa, beschrijft de gezonde en resultaatgerichte samenwerking van alle betrokkenen bij het project als volgt. “Vanaf het eerste moment dat het project van start ging, werkte iedereen bij elke voortgangsbespreking uiterst transparant samen. We zoeken altijd gezamenlijk naar duurzame oplossingen, ook in het geval van kleine gebouwen die letterlijk in de schaduw staan van dit enorme contract van 4000 vierkante meter. De architect heeft zelfs een muuraffiche gemaakt, zodat ik het project intern aan onze raad van bestuur kon presenteren. We hebben allemaal soepel samengewerkt om dit uitzonderlijke project tot een succes te maken.”

Volgens Emmanuel Boisbourdain belichaamt dit project de artistieke en creatieve aspecten van het werk van een architect: “Dit was een ietwat verlaten schip, dat als een schaduwachtige gedaante aan de rand van een wad lag, gehuld in zwart en wit; we wilden het in zijn trots herstellen, het weer zien vertrekken, het transformeren in een uitnodiging om de wereld rond te reizen. Om dit te bereiken hebben we het gemoderniseerd en de stuurhut nagebouwd, het een frisse verflaag in de kleuren van de reder gegeven, de containers op het dek geladen en de boeg naar de zee gedraaid, zodat het schip en zijn bemanning weer op een lange reis naar een denkbeeldige Kaap Hoorn konden vertrekken."

Bron: Trespa
Deel dit artikel:
Onze partners