Twee familiebedrijven die in vogelvlucht slechts 20 kilometer van elkaar liggen. Twee plekken waar hard werken en plezier maken hand in hand gaan. Twee vernieuwers met een doorgedreven focus op duurzaamheid. Het stond in de sterren geschreven dat de samenwerking tussen Group Jansen en Harol een schot in de roos ging worden. Het resultaat mag er dan ook zijn: het gerenoveerde hoofdkantoor van Harol in Diest is zowel vanbinnen als vanbuiten een heuse eyecatcher!
Harol, opgericht in 1946 en gespecialiseerd in rolluiken, zonwering en buitenleef-producten, is inmiddels uitgegroeid tot een internationaal gerenommeerd merk. Onder leiding van Annick en Joris Draelants, de derde generatie in het familiebedrijf, heeft Harol belangrijke stappen gezet in productinnovatie en uitbreiding naar internationale markten. “We zijn actief in zo’n dertig landen. De focus ligt op Europa, maar we ook in onder andere Turkije, India, Australië en de Verenigde Staten vind je Harol,” legt Annick Draelants, CEO van Harol, uit.
Het Harol-hoofdkantoor in Diest dateerde uit de jaren ‘70 en was dringend aan vernieuwing toe. "Veel aspecten van het gebouw waren verouderd. Niet alleen qua esthetiek, maar op het gebied van technische infrastructuur en duurzaamheid”, vertelt Joris Draelants, technisch directeur van Harol. “We hadden bovendien echt meer ruimte nodig door onze sterke groei. Het was met andere woorden dringend tijd om het gebouw grondig onder handen te nemen.”
Voor een project van deze omvang had Harol een totaalaannemer nodig. Een ervaren partner die de renovatie van A tot Z kon coördineren. Annick legt uit waarom de keuze op Group Jansen viel: “Uiteraard kan Group Jansen tal van mooie referenties voorleggen. We voelden bovendien een zekere connectie als familiebedrijf. Maar wat hen echt onderscheidde, was de digitale aanpak van ons renovatietraject. Het gebruik van zeer geavanceerde BIM-modellen en het bijhorende Dalux-platform maakte het voor ons mogelijk om elke stap van het proces digitaal op te volgen. Dat gaf ons enorm veel vertrouwen vanaf het begin. Ook de communicatie tijdens de renovatie verliep hierdoor erg vlot.”
Group Jansen zette hun expertise in om een gebouw te creëren dat niet alleen functioneel en modern is, maar even belangrijk: in lijn staat met Harols duurzaamheidsdoelen. “We promoten producten die bijdragen aan energiebesparing en klimaatbeheersing in woningen. Dus wilden we natuurlijk zelf het goede voorbeeld geven met een zo duurzaam mogelijk hoofdkantoor”, legt Joris uit.
“Het bestaande gebouw is volledig gestript, opnieuw opgebouwd en uitgebreid met een stuk nieuwbouw. Dit alles met hoogwaardige isolatie en ventilatie, het gebruik van gerecycleerde en duurzame materialen en energie-efficiënte oplossingen. Denk bijvoorbeeld aan de recuperatie van regenwater, automatische verlichting en zelfs een windmolen. Het bijhorende KNX-domoticasysteem automatiseert ons kantoor tenslotte op een slimme manier.”
De renovatie omvatte niet alleen technische verbeteringen, maar creëerde ook meer ruimte voor welzijn en samenwerking. Wanneer je door het gebouw wandelt, valt meteen de rust en stilte op. Een weloverwogen indeling met akoestische scheidingswanden zorgt voor een open gevoel én biedt tegelijk alle nodige privacy. Een uitgebreide seminarieruimte laat toe om grotere groepen makkelijk samen te brengen.
Daarnaast werd een nieuw lunch- en ontspanningsgedeelte, onder de noemer ‘Harol Café’, boven de doopvont gehouden. “We wilden een plek waar medewerkers samen komen, niet alleen om te werken, maar om te ontspannen en ideeën uit te wisselen,” vertelt Annick. “Af en toe aan de bar iets drinken of eten en wat stoom aflaten vinden we erg belangrijk. En in de aanpalende fitnessruimte sporten we die extra calorieën er nadien wel af.”
Nu, twee jaar na de voltooiing van de renovatie, zijn Annick en Joris nog steeds zeer tevreden over het eindresultaat. “Als je je auto parkeert tussen het weelderige groen in de voortuin, begint je werkdag eigenlijk al goed. Elke dag wanneer we het gebouw binnenkomen, zijn we trots op wat we samen met Group Jansen hebben bereikt. De combinatie van duurzaamheid, functionaliteit en esthetiek zorgt ervoor dat we een werkomgeving hebben die klaar is voor de toekomst,” besluiten ze.