In Hasselt groeit een kruising tussen Facebook en Wikipedia voor ondernemers. Concurrenten en consumenten kunnen op het communicatieplatform
MaterialSource gebruikte grondstoffen en ingrediënten op ecologische duurzaamheid controleren. De ambities reiken verder dan Vlaanderen. Komende zomer wordt de materialendatabase opengesteld als interactief sociaal netwerk over materialen en producten.
(Foto: Juul Vanleysen)
“Je kunt MaterialSource een kruising tussen Facebook en Wikipedia noemen, want mensen voegen voortdurend informatie toe. Je krijgt zo een gigantische interactieve bibliotheek, een Wikipedia voor ondernemingen”, zegt Serge de Gheldere, CEO van Futureproofed, een consultancybedrijf dat focust op de vermindering van broeikasgassen in bedrijfsprocessen.
Het is de bedoeling dat MaterialSource als een online materialendatabank uitgroeit tot de sociaalnetwerksite van verantwoordelijke ondernemingen en consumenten bewuste keuzes helpt te maken. Bedrijven gooien in het nieuwe sociale netwerk niet alleen hun deuren en vensters open voor de buitenwereld, ze geven tegelijk hun ziel bloot aan wetenschappers, consumenten en zelfs concurrenten die oordelen over de gebruikte materialen, grondstoffen en ingrediënten.
Basiscriteria zijn: ecologische duurzaamheid, energieverbruik, recycleerbaarheid of een gestandaardiseerde levenscyclusanalyse. Transparantie en traceerbaarheid van het hele productieproces tot aan de bron, moet de eindgebruiker garantie bieden op maximaal betrouwbare data.
Mondiaal platform Op 8 juni wordt MaterialSource in Kinepolis Hasselt voor een vijfhonderdtal bedrijven voorgesteld. In de zomer van 2011 wordt de materialendatabase opengesteld als interactief sociaal netwerk over materialen en producten. Consumenten, producenten en academici kunnen vanaf dan online commentaar en feedback geven.
Hoe meer deelnemers, is de basisgedachte van de initiatiefnemers, hoe beter de kwaliteit van de informatie op MaterialSource. “Voor zover ik weet, bestaat dit soort productcatalogus online - van deze omvang en met alle groene informatie erop en eraan - nog nergens,” zegt Wim Vanhaverbeke, professor innovatiemanagement (Universiteit Hasselt, Vlerick Leuven Gent Management School, Esade Barcelona). Volgens Vanhaverbeke moet MaterialSource om door te breken zich opwerpen als een mondiaal platform voor allerlei consumentenproducten: “Ze moeten dus venture capital overtuigen en een eigen management uitbouwen om dit platform van Limburg op mondiaal niveau te tillen. Anders riskeert dit project zeer snel gekopieerd of weggekaapt te worden door de grote jongens.”
Vlaamse pioniers Bedrijven laden hun materialendata, die ze nu al in brochurevorm hebben, op de website. Ze kunnen ze te allen tijde aanpassen. “Wat wetenschappers en consumenten over je producten denken, is een evolutie die je niet tegenhoudt. Het gebeurt nu al, gefragmenteerd over sites of blogs”, zegt Tom Domen van Ecover. Hij ziet in MaterialSource een instrument om die feedback beter te centraliseren en te monitoren.
OVAM noemt MaterialSource een interessant concept dat een krachtig instrument kan worden. Deirdre Van Deuren, manager van Color&Design bij AkzoNobel ziet vooral een pluspunt in de transparantie naar de consumenten toe. “Akzo Nobel zal dit zeker met belangstelling onderzoeken.”
Een aantal Vlaamse bedrijven heeft de stap al gedaan: behalve Ecover, Melotte en Futureproofed, de producent van tegeltapijt Interface en Isocab, een specialist in isolatiematerialen. “Steeds meer architecten gebruiken een productendatabank, maar geen enkele is zo uitgebreid en interactief als deze”, motiveert Piet Looyen, marketing directeur Interface, de aanwezigheid op MaterialSource. Voor Ronny Baekelant (Isocab) straalt zo’n site positief af op het bedrijfsimago. “Al beseffen we dat onze concurrenten de stap ook doen en we dus sneller moeten innoveren. Het is tegelijk een commercieel voordeel en een uitdaging.”
Aandeelhouders De site is gratis voor wetenschappers en consumenten, bedrijven betalen. Holistic Architecture 50/5 (Juul Vanleysen), Originality (Veroniek Hermans) en Futureproofed (Serge de Gheldere) zijn tot nu de enige aandeelhouders. Vanleysen bracht 1,3 miljoen euro startkapitaal aan en zoekt elf nieuwe investeerders die elk 250.000 euro inbrengen. “Het platform wil neutraal en transparant zijn, zodat deelnemende bedrijven geen rechtstreekse band hebben met de initiatiefnemers”, benadrukt Juul Vanleysen.
Bron:
Trends