Ede Boulevard in Bredene: een kleurrijk uithangbord

Het winkelcentrum Ede Boulevard in Bredene, dat een half jaar geleden werd geopend, is een opvallend winkelcomplex ontworpen en voorzien van een in het oog springende kleurencombinatie. Architectenbureau Salens verzorgde het ontwerp.

Het winkelcentrum Ede Boulevard in Bredene, dat een half jaar geleden werd geopend, is een opvallend winkelcomplex met strakke lijnen ontworpen en voorzien van een in het oog springende kleurencombinatie. Architectenbureau Salens verzorgde het ontwerp.


 


Situering van het project

De kustgemeente Bredene laat zich de laatste vijf jaar opmerken als de snelst groeiende gemeente van Vlaanderen. De winkelmogelijkheden volgden deze trend lange tijd niet, tot de opening van het ‘Ede Boulevard’ winkelcentrum tijdens het eerste weekend van oktober 2010. Achter dit feestelijk moment gingen meer dan zeven voorbereidende jaren schuil.




 

Het winkelcentrum is het bouwproject van de vennootschap ‘Noort Heye Shopping’ en ontkiemde al in 2003. Aanvankelijk ging het om een 5 hectaren groot terrein met een geplande bebouwde oppervlakte van 18.000 m². Uiteindelijk werden het 3 hectaren met 12.400 m² winkeloppervlakte, verdeeld over 16 verhuurde eenheden. De netto oppervlakte per winkeleenheid werd tot 1.000 m² beperkt, met uitzondering voor een doe-het-zelf zaak, die als gevolg van een verhuizing vanuit een nabijgelegen locatie het dubbele kreeg toebedeeld.


 

 

Winkelcentrum in ‘beschermende’ U-vorm

Architect Pol Salens van Salens Architecten kreeg de ontwerpopdracht toevertrouwd. Het terrein ligt aan de Brugsesteenweg, een drukke toegangsweg naar Bredene. Mede dankzij deze ligging wensten zowel bouwheer als architect dan ook een in het oog springend en aantrekkelijk uitzicht.

De architect tekende een gesloten U-vorm voor het onderbrengen van de winkelpanden, wat de bezoekers meteen de nodige bescherming zou bieden tegen hardnekkige kustwinden. Bovendien kon binnen de U-vorm een aangenaam plein met groenaanplanting en 258 parkeerplaatsen worden ingetekend. Voor het winkelpersoneel is er parkeergelegenheid rondom het gebouw voorzien en de bevoorrading van de winkels gebeurt eveneens vanaf de buitenkant van de U-vorm. Het winkelcentrum is echter niet enkel met de auto bereikbaar. Langs de aanpalende waterloop ‘Ede’ is een fietspad aangelegd dat een directe verbinding met het centrum van Bredene verzekert.


 


Gevelbeleving als basisconcept

De architect opteerde voor een hedendaagse strakke stijl die zich distantieert van de gebruikelijke industriële ‘loodsen’-look. Door de afwisseling van gekleurde vlakken op het ingesloten plein lijkt het alsof de winkelpanden zich als schakels van een glazen ketting aan elkaar rijgen.


 

    

 

Aan de buitenzijde van de U-vorm, de meest zichtbare gevel langs de drukke toegangsweg, werd immers een opmerkelijk uitzicht gerealiseerd door de gevelplaten in een soort dambordpatroon in te kleuren met kleurenkwarts. Dit was geen eenvoudige taak voor de aannemer daar er heel wat tijdsdruk lag op de uitvoering en de bestrating nog moest worden aangelegd, wat de gevelafwerking met behulp van hoogtewerkers bemoeilijkte.

 

Constructie en materiaalkeuze

Om de bouwwerken te kunnen starten moesten maar liefst 3.400 palen geheid worden als gevolg van de slechte grondkwaliteit van het braakliggende terrein. De constructie vertrekt vanuit een staalskelet dat vervolgens werd ingevuld met 20 cm dikke Hebel-platen. Voor de compartimentering van de winkelpanden werden Hebel-platen met 15 cm dikte toegepast. Deze keuze werd onder andere gemotiveerd door de brandwerende eigenschappen van het bouwmateriaal.


 

Bron: Konstruktief Xella



 

Deel dit artikel:
Met medewerking van
Onze partners