Wanneer een bedrijf kiest voor een nieuwe kantoorinrichting, dan dreigt het bestaande meubilair wel eens op de schroothoop te verdwijnen. Dat is echter niet nodig, stelt NNOF (Nearly New Office Facilities). Dit Vilvoordse bedrijf begeleidt bedrijven in het hergebruiken van kantoormeubilair. Een manier van werken die aansluit bij de circulaire gedachte: dankzij een creatief en innovatief project worden zoveel mogelijk materialen ook in de nieuwe omgeving ingezet.
NNOF is van oorsprong een kantoorverhuisbedrijf. Een kleine tien jaar geleden gooide dit bedrijf uit Vilvoorde echter het roer radicaal om, zo vertelt Sales & Marketing Director Anne Lenaerts: “We stelden vast dat er zeer veel materiaal weggegooid moest worden: klanten gingen over naar nieuwe kantoorvormen, en het oude meubilair kwam niet meer in aanmerking.”
Na een duurzaamheidsreflectie kwam NNOF tot de conclusie dat er een businessmodel zat in het idee om een nieuw leven te geven aan bestaand meubilair. Sindsdien transformeert NNOF bestaand kantoormeubilair tot hippe, nieuwe werkinrichtingen. Die transformatie komt er niet zomaar, maar gaat gepaard met een volledig adviestraject: “Samen met de klant ontwikkelen we een nieuwe visie rond de werkplek: welke look & feel moet het kantoor hebben? Daarna gaan we die visie vertalen tot een smart interieurconcept, dat we trachten te realiseren vanuit het materiaal dat de klant voorhanden heeft: zo weinig mogelijk impact en zo circulair mogelijk, dat is de missie.”
Opslagdepot
Kantoorinrichting sluit nauw aan bij circulaire economie, stelt Lenaerts. “Kantoren zijn eigenlijk een enorm opslagdepot, vol met materialen. Heel vaak zien we mogelijkheden waar de klant niet meteen aan denkt. Zo gaan we meubelen een andere functie geven: een rolluikkast kan bijvoorbeeld herwerkt worden tot een kleine zithoek. Tussenwanden kunnen we verzagen om er loungemeubelen van te maken. Bij auto-importeur D’Ieteren hebben we motorblokken gebruikt als basis van een salontafel.”
Dankzij het zusterbedrijf Transmoove kan NNOF zelf instaan voor het verzagen van het materiaal. Ook ontwikkeling, design, montage en installatie neemt NNOF volledig op zich. “We zijn niet gebonden aan merken of bepaalde types materiaal”, vervolgt Lenaerts. “We zijn ook geen fabrikant, wiens belangrijkste doelstelling is: meubilair aan de man brengen. Voor ons staat de circulaire gedachte voorop, en we proberen onze klanten daar zoveel mogelijk van te overtuigen. Dat gaat overigens steeds makkelijker, want bedrijven hebben steeds minder koudwatervrees.” Intussen realiseerde NNOF projecten voor onder meer OVAM, de Vlaamse Overheid en VOKA.
Out of the box
Deze aanpak vereist de nodige creativiteit van het NNOF-personeel. “Onze mensen moeten out of the box kunnen denken. Daarom hebben we verschillende circulaire experten in dienst. Zij kunnen materialen opnieuw in onderdelen zien en die als bouwstenen inzetten, om de gewenste nieuwe omgeving te realiseren.”
Gemiddeld gezien kan NNOF 60% van de nieuwe gewenste omgeving realiseren vanuit het bestaande meubilair waar de klant over beschikt – op voorwaarde dat het om kwalitatief basismateriaal gaat. Meubels van Ikea zullen doorgaans minder geschikt zijn. De rest van het materiaal wordt aangekocht.