Tabora, het eerste nieuwe frietkot van de hand van het Belgische architectenbureau studio MOTO, is gisteren feestelijk ingehuldigd. De frituur aan de Antwerpsepoort is het eerste frietkot in een reeks van zes Brusselse frietkoten die vernieuwd worden naar het ontwerp van studio MOTO, dat zich kenmerkt door een spiegelende gevel en gekleurde tegeltjes binnenin.
In 2017 besliste het Brussels stadsbestuur om een zestal afgeleefde frietkoten te vervangen door een nieuwe versie. De Stad Brussel lanceerde hiervoor in samenwerking met het Nationaal Verbond van Frituristen een ontwerpwedstrijd en ging zo op zoek naar een frietkot met een eigentijds karakter en identiteit, die net zoals de gekende rode telefoonkotjes in Londen, een herkenbaar icoon moeten vormen in het straatbeeld. Uit 52 internationale inzendingen kwam het specifieke en herkenbare frietkotenmodel van het Gentse architectenbureau studio MOTO als winnaar uit de bus.
Als onderdeel van de Belgische frietcultuur hebben de frietkoten een symbolische betekenis en maken ze al decennia deel uit van het Belgische en Brusselse straatbeeld. studio MOTO gaat met zijn ontwerp terug naar de essentie van het frietkot, en vertrekt vanuit de waardering en het respect voor het traditionele frietkot. De typische elementen zoals de herkenbare vorm, opendraaiende luifel, de toonbank en de lichtreclame bovenop zijn allen op een frisse en eigentijdse manier verwerkt in het nieuwe ontwerp.
De nieuwe frietkoten zijn herkenbaar en typerend door hun spiegelende gevels, en gaan hiermee, zowel in open als gesloten toestand, een dynamische dialoog aan met de omgeving zonder een obstakel te vormen in de buurt. De specifieke lichtreclame geeft aan de spiegelende doos een eigen karakter en maakt de omgeving duidelijk dat het om een frietkot gaat. Eens de grote luifel open zwaait en onderdak en geborgenheid biedt aan de klanten, toont de frituur door middel van de gekleurde tegels en de zachte verlichting haar warme karakter.
De basis en de vorm zullen bij alle frietkoten dezelfde zijn, maar elke lichtreclame zal uniek zijn waardoor elk frietkot een eigen karakter krijgt. Elke frietkot krijgt ook een andere kleur van tegel om die eigen identiteit nog te versterken. Zo wordt er voor de lichtreclame van frietkot Chapelle samengewerkt met grafisch vormgeefster Lisbeth Antoine. Voor het frietkot aan het Atomium is er een samenwerking met Terry Kritis.