Kalzip is een veelzijdig en multifunctioneel systeem voor daken en gevels. In april deed Bloso beroep op de Duitse uitvinder van het aluminium felsdak bij de dakrenovatie van haar sporthal in Herentals. Het transport van de 35 meter lange aluminium banen van Koblenz naar Herentals was een heuse onderneming waarvoor de Bloso-parking moest worden vrijgemaakt en een rondpunt diende te worden afgesloten. Die logistieke moeilijkheden werden echter ruimschoots gecompenseerd door de vele voordelen van Kalzip.
Naadloos design
“We hebben het bestaande dak laten zitten en met 18 centimeter dikke isolatiepakken bekleed waarbovenop we de aluminium banen monteerden die we later aaneenfelsten,” zegt Nest Neuckermans, architect bij Bloso. “Het voordeel van Kalzip felsbanen is dat de dakhuid niet met schroeven doorboord hoeft te worden zoals bij klassieke golfplaten. Bovendien kunnen de dakbanen in grote lengtes uitgevoerd worden waardoor er geen horizontale naden zijn. Een bijkomend voordeel van de metalen dakhuid op afstandshouders is dat het de mogelijkheid biedt om het dak uit te lijnen. Doorheen de jaren was het dak, dat dateert van de jaren 1970, op sommige plaatsen aan het doorhangen wat oneffenheden opleverde die je met de “Kalzipvoetjes” weer tot een mooie, gave parabool kon maken."
"Aangezien het dak paraboolvormig is, is het tegelijk zowel gevel als dak,” verduidelijkt Neuckermans verder. “Daarom opteerden we voor het Kalzip-systeem met zijn strak uitzicht. Wat deze felsbanen zo uniek maakt, is dat de dakhuid niet met schroeven doorboord hoeft te worden zoals bij klassieke golfplaten. We wilden zo weinig mogelijk horizontale naden en wilden de banen in één stuk van de nok naar de goot laten lopen.”
Vervormbaar en duurzaam
Een naad in de nok kon eventueel wel. Neuckermans: “in feite lieten we de aannemer zelf kiezen uit de twee methodes die werken met Kalzip materialen biedt: ofwel wordt er ter plekke een aluminiumrol afgerold die door een plooimachine wordt gehaald en in banen van 60 m lang op het dak wordt gelegd. Dan zou je geen naden in het dak hebben. Ofwel, zoals hier het geval was, worden er van elders platen aangevoerd door een vrachtwagen met een uitschuifbare chassis."
Werfleider Koen Strybos van de firma MSB uit Zelzate beaamt dat je best zo weinig mogelijk naden hebt, maar dat je daar ook enige pragmatiek aan de dag moet leggen: “in theorie was het mogelijk de banen in één stuk te maken, maar in de praktijk is dat moeilijk werkbaar aangezien het dak paraboolvormig is. Als je aan één kant van het dak werkt, zie je niet wat er aan de andere kant van het dak gebeurt.” Tegelijkertijd is dat juist ook de kracht van Kalzip felsbanen volgens Strybos. “Je kan er allerlei vormen mee bekleden omdat ze ook lasbaar zijn. Bovendien is het systeem ook gekend voor zijn lange levensduur, die kan oplopen tot meer dan 40 jaar. Kalzip wordt niet zelden gebruikt voor prestigeprojecten zoals de Ghelamco Arena in Gent.”