Nog tot 10 maart 2024 presenteert het Design Museum Brussels de expo ‘Christophe Gevers, de architectuur van het detail’. Meer dan een verzameling van objecten, is deze tentoonstelling een gelegenheid om het unieke universum te ontdekken van een belangrijk figuur uit de Belgische interieurarchitectuur- en designwereld, die gedreven werd door een constante zorg om gebouwde ruimtes menselijker te maken.
Vijftien jaar na de overzichtstentoonstelling ‘Inventaire d'un inventeur’ in Fondation pour l'Architecture, wil het Design Museum Brussels de enorme rijkdom van de archieven van Thierry Belenger, een expert van Belgisch design uit de twintigste eeuw, optimaal benutten. Het archief van Christophe Gevers, dat momenteel in het museum is ondergebracht, wordt gedeeld met het publiek. Niet in het kader van een monografie, maar meer met het idee van een traject om zijn nalatenschap in vraag te stellen en door te geven.
Deze missie, die werd toevertrouwd aan curator Giovanna Massoni, biedt de kans om de laatste bevindingen van haar visie op concepten als ambachtelijke productie, functionaliteit en de keuze voor stevige materialen te ontdekken, die integraal terug te vinden zijn in het oeuvre van Gevers. Het publiek kan ook kennismaken met creaties die vanuit haar standpunt voortkomen uit een overvloed aan buitengewone creativiteit. De meest productieve activiteit van deze autodidactische architect, een liefhebber van strakke lijnen en tactiele materialen, wordt vastgesteld tussen 1960 en 1980.
Heden, toekomst en verleden
De tentoonstelling weerspiegelt de geest van Christophe Gevers, die ontwerper werd omdat hij naar eigen zeggen “geïnteresseerd was in het heden, de toekomst en het verre verleden”. Gevers was een ontwerper die niet los kan worden gekoppeld van zijn omgeving. De ‘’bibliotheek van materialen’, de werkplaats inclusief gereedschap, machinerie en techniek, maar ook het grafisch ontwerp worden opgenomen in de expo.
Hetzelfde geldt voor de unieke en indrukwekkende collectie maquettes die voorafgingen aan de technische tekeningen, wat typerend is voor het werkproces van Gevers. Daar voegen zich nog meubels en accessoires aan toe, zoals de TBA stoel ontworpen voor de Taverne des Beaux-Arts (1959) of de CG01 lamp voor het restaurant Cap d'Argent.
Menselijkheid
De tentoonstelling presenteert ook een film van ontwerper en regisseur Alexandre Humbert. De film gaat op zoek naar de fysieke en emotionele sporen die zijn achtergebleven van het werk van Gevers en werpt een blik op de duurzaamheid van architectuur vandaag. De menselijkheid die we toeschrijven aan iedere creatie van Christophe Gevers, wordt gekenmerkt door zijn persoonlijke betrokkenheid en aandacht voor het detail in elke fase van het ontwerpproces.
Meer info over de expo vind je hier.