De kosten voor het nieuwe treinstation in Bergen, ontworpen door de Spaanse architect Santiago Calatrava, zijn verder opgelopen en naderen de kaap van een half miljard euro. Het project, dat al sinds 2001 in ontwikkeling is, begon met een bescheiden budget van 37 miljoen euro, maar de uitgaven zijn door de jaren heen spectaculair gestegen. Dat blijkt uit informatie die dinsdag in de Kamercommissie Mobiliteit werd besproken, aldus de krant De Tijd.
Tijdens een hoorzitting maakte de NMBS bekend dat de kosten voor de bouw en afwerking van het station, dat bijna voltooid is, nu 480 miljoen euro bedragen. Deze nieuwe cijfers werden benadrukt door de MR-Kamerleden Gilles Foret en Vincent Scourneau, die waarschuwen voor de enorme uitgavenoverschrijding.
Herhaaldelijke vertragingen
Het station had oorspronkelijk moeten bestaan uit een eenvoudige passerelle en een bovengrondse parking, maar de plannen groeiden uit tot een indrukwekkend architecturaal project onder leiding van Calatrava. Oorspronkelijk zou het station in 2015 al af zijn, maar het kende herhaaldelijk vertragingen. In 2020 werd het kostenplaatje geschat op 324 miljoen euro, een bedrag dat nu nog verder is toegenomen.
Patrice Couchard, directeur stations bij de NMBS, erkende tijdens de hoorzitting dat dit project een "zeer belangrijke investering" vertegenwoordigt, die bovendien aanzienlijk hoger ligt dan wat voor andere stations gebruikelijk is. Hij gaf aan dat de spoorwegmaatschappij nu werkt met een tienjarig investeringsprogramma om dergelijke budgettaire verrassingen in de toekomst te voorkomen.