In het voorjaar van 2014 stuurde Architectuurwijzer een oproep uit: Suggereer een interventie die recht doet aan de eigen waarde van de groene zone tussen Hasselt en Genk, meer bepaald de zone tussen de N75 en de N702. C.T. Architects nam deel met een fictief concept – een knappe fiets- en wandelbrug - dat momenteel op heel wat interesse kan rekenen en misschien wel ooit werkelijkheid wordt.
De oproep kaderde binnen de denktank Atelier Limburg-Europa. De 17 ingestuurde voorstellen werden beoordeeld door een professionele commissie met leden van de Provincie Limburg, Limgrond, BUUR, Natuurpunt en CIAP. Over twee inzendingen kwam de commissie unaniem tot de conclusie dat zij verdere uitwerking verdienden: ‘350 kamers: de voorhoede verzameld’ van Princen Vanden Ecker en ‘Arcade Arcadia' van C.T. Architects.
Dubbelstad Hasselt-Genk
Die laatste kwam op de proppen met het ambitieus brugproject Arcade Arcadia: een rechte fiets- en wandelverbinding op hoogte die zich uitstrekt doorheen het natuurgebied De Maten tussen Hasselt en Genk over maar liefst 7 à 8 kilometer. “Op kantoor zijn we veel bezig met landschapsstudies en dichten we de combinatie landschap-architectuur groot belang toe,” legt Nick Ceulemans van C.T. Architects uit Bilzen uit. “Vorig jaar voerden we binnen dezelfde context een opdracht uit voor het VAi. Onder de noemer ‘Wisselland aan de kust’ dachten we na over maatschappelijke kwesties zoals lintbebouwing, defragmenteren en verdichten.”
Het natuurgebied De Maten dat centraal stond in de opdracht van Architectuurwijzer, ligt quasi in de achtertuin van C.T. Architects. Ceulemans studeerde architectuur op de campus in Diepenbeek, maar wist niet af van het bestaan van dit stukje natuur. “Na een brainstormsessie zijn we snel tot een aantal schetsen gekomen. Daarin speelde het feit dat we ook bezig zijn met een project in de Vennestraat in Genk, een grote rol. Daar zoeken we manieren om de Vennestraat strategisch in te zetten als verbinding tussen C-mine en Genk-centrum.” Tijdens de brainstormsessie kwamen ze bij C.T. Architects ook tot het besef dat er tussen Hasselt en Genk geen enkele vlotte doorgang is voor fietsers of voetgangers. “Waarom dus geen fiets- en voetgangersverbinding maken tussen die twee gebieden? Ze noemen het toch de dubbelstad Hasselt-Genk?” stelt Ceulemans. “In Hasselt heb je wel een prachtig fietspad, maar dat stopt abrupt na de universiteitscampus in Diepenbeek.”
Stad in de natuur
Meteen dacht het bureau aan een rechte lijn doorheen het landschap, om zo de symboliek van de dubbelstad Hasselt-Genk levend te houden. Om de lokale fauna en flora zo min mogelijk in het gedrang te brengen, speelde C.T. Architects al snel met het idee van een viaduct of een brug. “We hadden er toevallig net een trip naar New York op zitten, waar we de The High Line bezochten,” vertelt Ceulemans. “We zagen daarin het inverse van ons idee: in New York brengt The Hight Line groen in de stad, met Arcade Arcadia willen we de stad in of liever doorheen de natuur brengen.” De fiets- en wandelverbinding is opgevat als een ware belevingsroute volgens Ceulemans. “Balkons bieden ruimte voor leeshoekjes, uitkijkposten of plekken waar men lezingen of bijeenkomsten kan organiseren.”
Een uiterst boeiend doch fictief concept wekte tijdens het wedstrijdverloop interesse op bij verschillende actoren. “Voor de wedstrijd werkten we slechts één beeld uit waarbij we suggereren dat het bouwwerk op poten staat. De rest wilden we overlaten aan de verbeelding van de kijker,” legt Ceulemans uit. Een effectieve strategie, zo blijkt. Onder meer het Regionaal Landschap, politici en de dienst Toerisme Limburg waren meteen geïnteresseerd in het project.
Lokale bevolking
Na de wedstrijd werkte C.T. Architects het concept verder uit op architecturaal gebied en ontwikkelde het bureau een bouwstrategie voor een afsluitende tentoonstelling. “Daarbij lieten we ons inspireren door de langzaamverkeersverbinding van architectenbureau ZUS in Rotterdam, een houten brug voor zwakke weggebruikers die tot stand kwam met behulp van crowdfunding,” vertelt Ceulemans. “We moeten ruim 7 kilometer overbruggen en willen de lokale bevolking graag betrekken in het project. Qua materiaal hebben we houten geprefabriceerde bogen voor ogen die de door vrijwilligers aan elkaar getimmerd worden. Ook het dek bestaat uit hout. Staal of beton horen niet thuis in een natuurgebied.”
Toekomst
Tijdens de tentoonstelling mocht Arcade Arcadia dan weer op interesse rekenen van Ruimte Vlaanderen. “Momenteel wachten we op een antwoord van Ruimte Vlaanderen en Toerisme Limburg,” stelt Ceulemans. “Zij beschikken over SALK-middelen die aangewend worden voor belevingsroutes. Meer bepaald fietsroutes waarbij de gebruiker de drie elementen kan ervaren: land, water en lucht. We hebben het niet bewust gepland en het is verhaal gebleken van een aaneenschakeling van toevalligheden, maar wie weet is Arcade Arcadia momenteel één van de kanshebbers,” besluit Ceulemans.
Wordt hopelijk vervolgd!