Sinds 1993 biedt AXOR (Hansgrohe Group) individuele oplossingen voor veeleisende klanten op het vlak van mengkranen en douches. En steeds met een sterke focus op kwaliteit, design, perfectie en persoonlijkheid. Het is een bewuste aanpak die ook high-end interieurprofessionals niet ontgaat. Intsite.be legde het oor te luisteren bij interieurarchitect en AXOR-adept Filip Deslee.
De eerste kennismaking tussen Filip Deslee en AXOR viel ongeveer gelijk met de oprichting van het merk. En de intussen gerenommeerde interieurontwerper was meteen fan. “Het was in die tijd als pas afgestudeerde een openbaring om te zien dat er ook andere designs bestonden dan de traditionele sanitaire producten”, aldus Filip Deslee. “Zoals bijvoorbeeld de Philippe Starck-kraan (Starck ontwerpt al meer dan 20 jaar voor AXOR, red.), gebaseerd op een emmer en een waterpomp. AXOR was toen al zeer vooruitstrevend. Kraanwerk, dat toch in de basis functioneel is, kwam plots in het designsegment terecht. Mijn interesse voor het merk is altijd gebleven en zelfs versterkt doorheen de jaren. Mede door het aanbod dat steeds uitgebreider werd. Ook al zie ik niet elke collectie even graag of is niet alles toepasbaar binnen mijn ontwerpsignatuur.\"
Doorheen de jaren werkte AXOR samen met verschillende designers. Is dat een van de sterktes van het merk?
Filip Deslee: “Zeker en vast. Er zijn merken die een bestaande reeks minimaal aanpassen en vervolgens presenteren als ‘nieuwe collectie’. AXOR daarentegen komt met een volledig nieuwe reeks, vaak ontworpen door een bekende designer met een eigen stijl, zoals bijvoorbeeld Antonio Citterio. AXOR komt vaak verrassend uit de hoek en blijft zich onderscheiden, steeds met oog voor design.”
Ziet u, ondanks de verscheidenheid in collecties, een rode draad binnen het AXOR-gamma?
“Kwaliteit. En de ongelooflijke perfectie van afwerking. De kranen zijn bijna juwelen. Ervaring heeft mij geleerd dat de kwaliteit steeds gegarandeerd is. Zowel technisch als op het vlak van materialen en detaillering. De laatste jaren heeft AXOR zich ook geprofileerd als pionier in verschillende materialen. Denk maar aan de zwarte of bronzen kranen. En de andere merken volgen meestal snel. Dat is misschien wel een tweede rode draad: ze zijn bijna altijd eerst.”
Welke plaats heeft kraanwerk in uw interieurontwerpen?
“Sanitair en kraanwerk is tweeledig binnen mijn ontwerpen. Ofwel is de kraan in harmonie en blendt hij als het ware in het interieur, de materiaalkeuze en de vormgeving. Ofwel wordt de kraan een eyecatcher op zich. Dit is zeer afhankelijk van ontwerp tot ontwerp. Als interieurontwerpen probeer ik de klant hierin te sturen, onder andere door een uitgebreide programmastudie en een vragenlijst. Een kraan wordt altijd gekozen in functie van het interieur en niet omgekeerd. Ik zal uiteraard nooit een interieur ontwerpen op basis van een kraan. Maar het eindresultaat kan dus twee kanten op: heel contrasterend of helemaal geblend.”
De keuzemogelijkheden zijn enorm op het vlak van kleuren en materialen. Is dat eerder een zegen of een vloek?
“Dat is de kracht van AXOR, maar tegelijkertijd ook een moeilijkheid. Hoe meer keuze de klant heeft, hoe meer hij twijfelt en hoe groter de keuzestress wordt. AXOR wordt dan ook voornamelijk voorgesteld door professionelen. Ontwerpers durven een stap verdergaan, terwijl de klant sneller de veilige keuze zal maken. Of zich zal laten beïnvloeden door de trends. De zwarte kraan is daar een mooi voorbeeld van. Voor mij is dat ‘been there, done that’, maar in showrooms krijgen zwarte kranen vandaag een heel prominente plaats. En dat verkoopt als zoete broodjes. Ontwerpers staan een stap verder en AXOR biedt die stap verder ook aan. Een kraan is een klein accent, maar wel heel stijlbepalend. Bijvoorbeeld: iemand wel een strak interieur in een oude hoeve. Door een strakke designkraan toe te passen in koper of mat goud, sla je twee vliegen in één klap. Het design is strak, maar door de materiaalkeuze accentueer je tegelijkertijd de charme van de hoeve. AXOR MyEdition gaat nog een stap verder wat personaliseren betreft. De ontwerper heeft een belangrijke rol om de klant hierin wegwijs te maken.”
Interieur wordt doorgaans visueel benadert, maar een totaalbeleving wordt steeds belangrijker. Is voelen daarin even belangrijk als zien?
“Het belang van materiaal en gevoel mag je absoluut niet onderschatten. Goud is mooi, maar wat met onderhoud? En de ene zwarte kraan is de andere niet. De legering van het metaal verschilt heel erg van merk tot merk. Er zijn spoelbakken uit inox die niet te onderhouden zijn en er zijn er die zichzelf als het ware onderhouden. AXOR staat wat dat betreft gekend om zijn hoogwaardige legeringen. Naast onderhoud is zeker ook gevoel een belangrijk aspect vandaag. Mijn interieurs spelen daar sterk op in. Het is soms verbazend hoe aangenaam of onaangenaam water uit een kraan kan aanvoelen. Maar zoiets kan je niet uitleggen aan klant, dat moet je ervaren. Interieur is één en al beleving en gevoel hoort daarbij. Ook dat typeert AXOR.
AXOR, een merk van Hansgrohe Group, werd in 1993 opgericht met het doel mengkranen en douches met een onovertroffen design, technologie en productiekwaliteit te ontwikkelen. Al sinds het begin staan drie waarden centraal voor het merk: avant-garde, individualisering en perfectie. Zo staat AXOR voor innovatief, verfijnd en geïndividualiseerd badkamerdesign. De AXOR producten zijn ontstaan in samenwerking met internationaal gerenommeerde designers en worden regelmatig met designprijzen bekroond.