Flexibel voedingssysteem voor laadpalen blijkt schot in de roos

Sinds Wieland Electric het voedingssysteem voor laadpalen podis® lanceerde, staat de telefoon niet stil. Nu de elektrische mobiliteit meer dan ooit in de lift zit, hebben heel wat installateurs interesse in een efficiënt systeem om meerdere auto’s tegelijk op te laden.

Vanaf 2026 zullen alle bedrijfswagens in België elektrisch rijden. We moeten ons met andere woorden nu al opmaken op een enorme boom van de elektrische mobiliteit. De infrastructuur moet volgen, en dan is de eerste vraag: waar blijven de laadpalen? Wieland Electric werkt actief mee aan de massale uitrol van infrastructuur die daarvoor nodig is. Daarbij gelooft het bedrijf in collectieve aansluitingen, bijvoorbeeld in parkeergarages.

Het flexibele, gedecentraliseerde podis®-powerbus­systeem met vlakkabel maakt de aansluiting van meerdere laadpalen op één kabel eenvoudig dan ooit. Koen Notelaers, Sales Director Building Solutions BeLux bij Wieland Electric: “Met podis® vermijd je dat de installateur per laadpaal allemaal aparte kabels moet trekken. Bovendien is het geen probleem om in de toekomst, als de vraag toeneemt, extra laadpalen toe te voegen. Ook dan hoeft de installateur geen nieuwe kabel te trekken, hij kan simpelweg een aftakking aan de bestaande vlakbandkabel vastvijzen en moet zelfs niets meer aanpassen aan de centrale elektriciteitskast. Die toekomstige uitbreidbaarheid is een handige troef voor een gebouw waar nu nog maar enkele mensen een elektrische wagen hebben – over een paar jaar liggen de kaarten wellicht helemaal anders.”

Voor de installatie van podis® is geen kabelgoot en draadgoot nodig. De hele installatie kan gewoon aan de muur worden bevestigd. Door de isolatiedoorborende contacten van de podis®-componenten kunnen de aansluitmodules snel en flexibel worden gepositioneerd, op een locatie naar keuze. Bovendien is podis® universeel inzetbaar, want het systeem is geschikt voor elke laadpaal, ongeacht het merk of type.

Verspreid gebruik

Ook op vlak van vermogen is podis® klaar voor de verwachte opkomst van elektrische wagens. “Het is een misvatting om te denken dat je niet toekomt met één kabel van 63 ampère. Zeker in een parkeergarage is het gebruik per definitie verspreid. De auto’s laden niet allemaal tegelijkertijd op, en ze moeten niet allemaal volledig volgeladen worden tot de bestuurder er opnieuw mee wegrijdt. Het is een totaal verkeerde opvatting dat je 32 ampère per laadpaal nodig hebt – dat is geen juiste manier om na te denken over elektrische mobiliteit”, aldus Notelaers.

In een later stadium kan het systeem gekoppeld worden met software die voor een efficiënte verdeling van de energie over de laadpalen zorgt. Notelaers: “Zo kan het systeem rekening houden met de status van elke batterij: is die nog voor 90 procent opgeladen, of slechts voor vijf procent? Het is ook mogelijk om aan te duiden hoelang het voertuig ter plaatse blijft: een auto die na een halfuur alweer weg moet kunnen rijden vraagt een vol vermogen, in tegenstelling tot wanneer de werknemer een hele dag op kantoor verblijft.” 

Deel dit artikel:
Onze partners