Het ontwerpteam onder leiding van Foster + Partners en Marge Arkitekter heeft zopas de internationale ontwerpwedstrijd gewonnen voor de herontwikkeling van het Centraal Station in de Zweedse hoofdstad Stockholm. Het winnende ontwerp, opgemaakt in samenwerking met LAND Arkitektur, Thornton Tomasetti, Ramboll, Wenanders en TAM Group, zal verschillende vervoersmodi samenbrengen in één geïntegreerde transporthub, waarbij voetgangersstromen prioritair zijn. Ook een nieuw stadsdeel maakt onderdeel uit van het plan.
Stockholm Centraal Station is gelegen in het hart van de Zweedse hoofdstad en is meteen ook de grootste transporthub van het Scandinavische land. Het station is oorspronkelijk gebouwd in 1871 en ontvangt vandaag meer passagiers dan waarvoor het is ontworpen. Toekomstplannen om het aantal treinen naar de stad te verhogen geven aanleiding voor het heruitvinden van het hart van Stockholm. Het nieuwe stadsdeel, grotendeels gebouwd over de bestaande sporen, zal de omliggende straten opnieuw verbinden en een actieve, vriendelijke en veilige publieke ruimte creëren die de oost- en westzijde van de stad aan elkaar zullen rijgen en openbaar vervoersverbindingen over heel de stad verbeteren, zonder de historische skyline aan te tasten.
Dynamisch stadsdeel
Het masterplan omvat de creatie van een nieuw plein dat toelaat om de nieuwe stationsbuurt een natuurlijk deel van het stedelijk weefsel te laten worden. Geïnspireerd door de schaal en kleuren van de Klara-gebouwen bouwt het ontwerp voort op het bestaande straatbeeld van de stad om een dynamisch stadsdeel te creëren voor een brede waaier aan gemengde gebruiksfuncties. Het ontwerp herstelt het historische stationspark aan de zuidelijke tip in ere. Met spectaculaire uitzichten over het historische Gamla stan, Södermalm en het stadhuis, wordt het een nieuwe groene ontmoetingsplaats in het stadscentrum.
Vernieuwde inkomhal
Door het viaduct van Klarabergsgatan te versmallen en verkeersstromen te beperken, zorgt het ontwerp voor een natuurlijke verlenging van de historische centrale wachtruimte. De inkomhal zal nieuwe en historische elementen van het station combineren en de perrons, bussen en de Arlanda Express-treinen met elkaar verbinden.
Mutimodaal station
Het voorstel wil ook de nieuwe centrale tunnel aligneren met Klarabergsgatan om een ondergrondse oost-westverbinding op de site te realiseren. Het ontwerp laat de mogelijkheid toe om de tunnel uit te breiden om in te toekomst een ondergrondse verbinding doorheen de Citybanan – de metrohalte onder het station – te voorzien. De tunnel zal dan de uitgebreide perrons van het Centraal Station verbinden, de Arlanda Express en het busstation in de stadsterminal, waardoor vier vervoersmodi worden samengebracht in één multimodaal station. Een nieuw logistiek centrum kan ten westen van de sporen gepositioneerd worden, waardoor dit de publieke ruimte erboven niet in het gedrang brengt.