Fotograaf Herman van den Boom brengt ode aan 'de garage, een stal voor de heilige koe'

Kunstenaar-fotograaf Herman van den Boom legt in zijn foto's de gebouwde Vlaamse ziel vast. Filip Canfyn omschrijft hem in een van zijn columns ook nog als 'chroniqueur van de gerafelde alledaagsheid. Roger Raveel met een lens.' Op architectura.be zetten we drie van zijn fotoreeksen in de kijker. Deze week is het de beurt aan 'De Garage: een stal voor de heilige koe'. Anne Kotzan schreef deze begeleidende tekst.  

Of het nu een inpandig of aangebouwd model is, een prefab dan wel een gemetselde constructie,
met leien of met golfplaten bedekt, in de garage klopt het hart van de huiseigenaar. Dat het in de
garage om de auto draait verrast niet. De auto is de hedendaagse heilige koe die men tegen diefstal
en de natuurelementen wil beschermen. Het merk, de leeftijd en de kleur van de automobiel zijn
statussymbolen. Die wil de eigenaar koesteren, behoeden en beschermen. Ziedaar de bestaansrede
an de garage: de veilige plaats waar de familie het dierbaarste bezit in onderbrengt. Architecturaal
bezit de eigenaar over tal van opties. Onderaan in de woning geincorporeerd, of als aparte zijbouw,
sober of excentriek en heel het spectrum ertussen. De garage heeft ook extra functies. Wat niet meteen in en om het huis nodig is vind er zijn plaats. Fietsen, droogrekjes, tuingereedschap en de
barbecue, om het evident te noemen.

En zo kun je de buurman op een nauwelijks intiemer moment betrappen dan wanneer hij net de
garagepoort heeft geopend en hij je een blikt gunt op zijn garagespullen. Want wat de heer of vrouw
des huizes naar de garage verbant, verraadt meer over het (gezins)leven dan een openstaand raam.
Sesam open U: een poort verbergt allerlei geheimen.

Meer werk van Herman van den Boom is momenteel te zien bij Verbeke Foundation in Kemzeke. 

Deel dit artikel:
Onze partners