Fritz Hansen kondigt met trots de lancering aan van de PK23-loungestoel van Poul Kjærholm, een sculpturale en radicale uitdrukking van voorgevormd multiplex met een dubbele kuipzitting en bewerkte metalen details. De PK23 werd ontworpen in 1954, toen de 25-jarige Deen multiplex en industriële technieken onderzocht. Het is een voorloper van de stalen ontwerpen waar Kjærholm (1929-1980) bekend om werd.
Voor Fritz Hansen en de familie van de overleden ontwerper is de PK23 een onverteld verhaal over een democratischer en toegankelijker facet van het oeuvre Poul Kjærholm. Een baanbrekend ontwerp uit zijn vroege carrière dat de stempel van de meester draagt, met zijn lineaire contour, zwevende structuur op een eenvoudig frame, precieze detaillering en radicale behandeling van multiplex.
“De lancering van de PK23 is een eerbetoon aan een deel van Pouls designleven dat in zekere zin vergeten was”, zegt Christian Andresen, Design Director bij Fritz Hansen. “Lange tijd stond Poul Kjærholm bekend om zijn smetteloze stalen meubelen, een oeuvre dat bijna exclusief en zeldzaam was. Nu, samen met zijn kinderen, realiseren we ons dat er een onverteld Kjærholm-verhaal is van deze meer democratische of misschien meer ‘in de tijd’ producten die net zo duurzaam hadden kunnen zijn als ze de kans hadden gehad.”
Het begin van de jaren 1950 was een periode van grote creativiteit voor Poul Kjærholm. Hij was net afgestudeerd en experimenteerde met allerlei materialen en methodes. Hij was erop gebrand om mee te liften op de toenmalige tijdgeest. Kjærholm, die over een enorm talent beschikte, zette in 1955 zijn ontwerpprincipes uiteen in het invloedrijke Deense designtijdschrift Mobilia, met de PK23 als een van de vier case studies.
Met deze stoel zag Kjærholm een kans voor industriële productie in samenwerking met Fritz Hansen, een leider op het gebied van innovatief voorgevormd multiplex en gebogen staal. Maar het mocht niet zo zijn. Er werd maar weinig van Kjærholms vroege werk gerealiseerd. Halverwege de jaren 50, nadat hij een partnerschap was aangegaan met meubelhandelaar Ejvind Kold Christensen, zette hij zijn fascinatie voor meubels van precies gekalibreerd staal om in een doorslaand succes.
De PK23, gebaseerd op Kjærholms tekeningen, werd voor het eerst geproduceerd als tentoonstellingsobject voor een grote overzichtstentoonstelling van zijn werk in het Deense Louisiana Museum of Modern Art in 2006. Kjærholms vrouw, de architecte Hanne, werkte samen met Fritz Hansen om zijn ideeën te vertalen naar een tentoonstellingsstoel. Om dat prototype in productie te nemen werkte Fritz Hansen samen met de kinderen van Kjærholm, Thomas en Krestine. Er zijn wat kleine kritische aanpassingen gemaakt, maar het oorspronkelijke ontwerp bleef intact.
De PK23 koppelt het kenmerkende erfgoed van Fritz Hansen van verfijning en eenvoud aan een hedendaagse gevoeligheid en relevantie. Het is een informele, lage, elegante en comfortabele loungestoel die past bij de moderne manier van leven, werken en ontspannen.
“Ik beschouw het als een mooie, slanke, moderne loungestoel die helemaal past bij deze tijd en die je thuis als een vrijstaand meubelstuk kunt hebben. De luchtigheid en eenvoud, samen met een toegankelijke prijs en robuustheid, maken hem ook perfect voor veel omgevingen buiten de woonomgeving,” zegt Andresen.
Voor de kinderen van Kjærholm is de PK23 een eerbetoon aan een andere kant van het oeuvre van hun vader, met een andere taal of typologie dan zijn beroemdste stukken, maar nog steeds met kenmerken die puur Poul Kjærholm zijn.
“Het radicale ontwerp om een schelp te maken, die doormidden te snijden en vervolgens te draaien, zodat hij je vasthoudt, past helemaal in de stijl van Poul Kjærholm. Ook alles laten zien, de structuur niet verbergen achter bekleding of schuim, en de manier waarop het bij elkaar wordt gehouden met de metalen beugel,” zegt zoon Thomas Kjærholm. “De stoel is als een sculptuur, ik heb een hele vroege tekening van achteren waar hij een rode cirkel tekende die ofwel de zon ofwel de maan is.”
De PK23 is een belangrijke ontwikkeling in het beheer van de nalatenschap van Poul Kjærholm via de Kjærholm Collectie, die sinds 1982 door zijn familie aan Fritz Hansen is toevertrouwd. “Bij Fritz Hansen zijn we altijd erg beschermend geweest over de nalatenschap van Kjærholm, met de wens om een bepaalde grens rond de collectie te houden. Nu zijn we deze aan het verbreden en laten we zien dat hij inderdaad een veelzijdiger ontwerper was dan hoe we hem hebben gepresenteerd,” zegt Andresen.
Thomas Kjærholm sluit zich hierbij aan. “We bewonderen het respect van Fritz Hansen voor de nalatenschap en hun liefde voor de klassieke stukken, maar ook hun interesse in wat Poul Kjærholm nog meer heeft gedaan, om meer stukken in de collectie te krijgen,” zegt hij. De PK23 zal verkrijgbaar zijn in vier varianten, eiken- en walnootfineer met roestvrijstalen poten en zwart essenhout met roestvrijstalen of zwarte PC-poten.