Genomineerden Staalbouwwedstrijd 2012: Brug over de sporen, Aarschot

Op de staalbouwdag eind november reikte een ervaren vakjury de Staalbouwprijzen voor 2012 uit. In deze vervolgreeks toont Architectura u de bekroonde en genomineerde projecten. Vandaag is de eerste genomineerde van categorie D, “burgerlijke bouwkunde en kunstwerken", aan de beurt: een brug over de sporen in Aarschot.
Op de staalbouwdag eind november reikte een ervaren vakjury de Staalbouwprijzen voor 2012 uit. In deze vervolgreeks toont Architectura u de bekroonde en genomineerde projecten. Vandaag is de eerste genomineerde van categorie D, “burgerlijke bouwkunde en kunstwerken", aan de beurt: een brug over de sporen in Aarschot.

De fiets- en voetgangersbrug over de sporen van Aarschot moet de oude en nieuwe stadsdelen die door de spoorbundel van elkaar gescheiden waren, met elkaar verbinden. Tegelijk biedt de brug nieuwe toegangspunten tot de sporen, waardoor treinreizigers zich aangenamer en veiliger naar de perrons of naar het station kunnen verplaatsen.


Foto: Filip Dujardin


Functionaliteit en design gaan in dit ontwerp hand in hand. Aan de stadszijde vormen een fietsenstalling en huisvesting van de vzw Velo de toegangshellingen. Aan de overzijde sluit de langzaam-verkeersverbinding met een natuurlijk talud aan op het maaiveld.

De brug werd uit verschillende korte overspanningen opgebouwd. Het stalen ruimtelijke vakwerk wordt ondersteund door sculpturale pilaren. De toepassing van een driedimensionale vakwerkconstructie, die in hoofdzaak is samengesteld uit gelijke buisprofielen, laat toe het brugdek optimaal boven de bovenleidingen te plaatsen. De doorlopende vakwerkkoker draait zich elegant over de sporen, waardoor een sterke relatie ontstaat met de industriële atmosfeer van het station en de voorbijrijdende treinen. De respectieve ontdubbeling van boven- en onderregels zorgen ervoor dat de diagonalen elkaar vrij kruisen.

Als eerbetoon aan het ambacht werden de verbindingen van de brugdelen uitgevoerd met klinknagels, een traditionele maar nog steeds duurzame verbindingstechniek. De totale staalconstructie is 110 m lang en weegt 250 ton.
Deel dit artikel:
Onze partners