Wie al eens in de schaduw van het imposante gerechtsgebouw van Hasselt vertoefd heeft, heeft ongetwijfeld ook het hoofdkwartier van gerechtsdeurwaarders Heines-Palet-Van Elst opgemerkt. De gordijngevel van dit rijzige pand is bekleed met gebogen staalprofielen die het beeld van meanderende spoorwissels oproepen. Het resultaat is een architecturaal pareltje dat de grauwe stationsbuurt een nieuw elan geeft.
Een gerechtsdeurwaarderskantoor realiseren, het is geen alledaagse opdracht. Dat ondervond ook BUNTINX-PYNCKET architecten, dat de nieuwe vestiging van Heines-Palet-Van Elst mocht ontwerpen. “We moesten rekening houden met enkele specifieke aandachtspunten”, vertelt projectarchitecte Sarah Buntinx. “Hoewel de transparante gordijngevel anders doet vermoeden, hebben de inkom en de rest van het gelijkvloers een gesloten typologie met kogel- en inbraakwerend glas, terwijl de kantoorruimte op de eerste en tweede verdieping een veel opener karakter heeft dankzij grote overspanningen met slanke voor- én nagespannen predallen. Helemaal bovenaan bevinden zich nog twee appartementen, die lichtjes teruggetrokken zijn ingeplant om een dakterras met een fenomenaal uitzicht over de stad te kunnen creëren.”
Nieuwe blikvanger
Dat het stijlvolle gebouw sterk in het oog springt, is allerminst toeval. Het gerechtsdeurwaarderskantoor is immers niet alleen een schoolvoorbeeld van functionaliteit, maar getuigt eveneens van een vooruitstrevende esthetiek. “We kregen de opdracht om een eyecatcher van formaat te concipiëren die positief afstraalt op de omgeving”, zegt Sarah Buntinx. “Gezien de aard en de specifieke locatie van het perceel – een gesloten bebouwing in de stationsbuurt, vlak bij het gerechtsgebouw – leek het ons een prima idee om een grid van gebogen staalprofielen aan te brengen op de transparante voorgevel, gebaseerd op de contouren van spoorwissels. We hebben die staalstructuur vrij gevoelsmatig ontworpen, met het schetsboekje bij de hand. Zo kwamen we op intuïtieve wijze tot een spectaculaire façade die bijdraagt tot de opwaardering van de stationsbuurt.”
"Gezien de aard en de specifieke locatie van het perceel leek het ons een prima idee om een grid van gebogen staalprofielen aan te brengen op de transparante voorgevel, gebaseerd op de contouren van spoorwissels"
Veel aandacht voor detaillering
De realisatie van de ingenieuze gevelstructuur was een kolfje naar de hand van CSM, dat van complexe staalbouwprojecten zijn tweede natuur gemaakt heeft. “Op basis van een vergelijkende prijsstudie hebben we voor een oplossing met warmgewalste kokerprofielen geopteerd (300/100/8-kokers in S355J2H-staal volgens 10219)”, legt commercieel directeur Ronny Loos uit. “Vervolgens hebben we de lay-out van de gevel geoptimaliseerd in overleg met de architect, rekening houdend met de buigmogelijkheden van de kokers. Aangezien de bouwheer een hoge afwerkingsgraad eiste, hebben we veel aandacht besteed aan de detaillering van de stalen gevelstructuur en hebben we de bevestigingspunten zo veel mogelijk uit het zicht gelaten. Voorts moesten we ervoor zorgen dat de gevelstructuur onafhankelijk van het gebouw kan uitzetten onder invloed van temperatuurschommelingen en dat de corrosiebescherming op de schuifvlakken geen schade oploopt bij die bewegingen. Vandaar dat het ‘vast punt’ van sommige geveldelen zich op de grond bevindt en dat ze ‘schuivend’ bevestigd zijn over de prefabterrassen, terwijl andere elementen hun ‘vast punt’ op het bovenste balkon hebben en ‘schuivend’ over de lager gelegen terrassen hangen. Het gevelstaal – 10 ton in totaal – is geconserveerd via metallisatie en een drielaagse PU-coating (Sigmadur 1800, 290µ).”
Op maat ontworpen trap
Niet alleen de gebogen gevelstructuur, maar ook het interieur en de open trap die de twee kantoorniveaus met elkaar verbindt zijn volledig op maat ontworpen door BUNTINX-PYNCKET architecten. “De trap bestaat uit 20 mm dikke platen in S235JR-staal (2 ton in totaal) en moest al tijdens de ruwbouwfase – nog voor het plaatsen van de vliesgevel en het aanbrengen van de chape –in het gebouw gestockeerd worden. We hebben hem tijdelijk opgehangen aan het plafond, zodat hij geen hinder veroorzaakte voor de overige bouwactiviteiten. De definitieve plaatsing is gebeurd met behulp van takels”, licht Ronny Loos toe. “Ook de montage van de gevelstructuur was overigens geen sinecure. Hij werd aangeleverd in negen delen (vijf losse kolommen en vier frames met breedtes tot 3 meter en lengtes tussen 11 en 15 meter) en op zijn plaats gehesen met behulp van een autolaadkraan om zo min mogelijk hinder voor de omwonenden te creëren. Het was hoe dan ook een goede zaak dat we in een vroeg stadium bij het project betrokken zijn, zodat we onze kennis, ervaring en expertise optimaal konden laten renderen. Het is fijn om weten dat zowel de bouwheer als de architect erg tevreden zijn met het resultaat.”