Het Grobbendonkse Joosen-Verbraeken architecten legde onlangs de laatste hand aan z’n eigen passieve architectenkantoor. Het bijzondere aan dit ICAR-project was dat alle technieken zoveel mogelijk zichtbaar gelaten werden, zodat particuliere en professionele bouwers expliciet kunnen kennismaken met het vooruitstrevende energetische concept. Een van die technieken is het betonkernactiveringssysteem van Airdeck. Architect Peter Verbraeken zette de voor- en nadelen ervan voor ons op een rijtje.
Waarom heeft u voor dit product gekozen? Wat gaf de doorslag?
Betonkernactivering draagt in aanzienlijke mate bij tot het comfort binnenin een gebouw. Het zijn de massa, de isolatie, de luchtdichtheid, de oriëntatie van een gebouw ten opzichte van de zon en de mate van blootstelling aan zonnewarmte die ervoor zorgen dat de warmte of koelte bewaard blijft. De installatie van vloer- en plafondverwarming die gevoed wordt door een warmtepomp en zonnepanelen geeft aanleiding tot een zuinig en duurzaam energieverbruik.
Hoe stond de aannemer tegenover deze keuze?
We hebben heel wat medewerking gekregen van de firma IBB, die zo geduldig was om samen met ons diverse technieken tegen elkaar af te wegen.
Wat zijn achteraf bekeken de sterke punten van het systeem?
De energiezuinigheid, het accumulerend vermogen van warmte en koelte en de aangename gevoelstemperatuur die het genereert.
Zijn er bepaalde dingen waar een architect rekening moet mee houden als hij/zij dit product wil gebruiken in een project?
Men dient vooral na te gaan of deze toepassing verenigbaar is met het uiteindelijke gebruik van het gebouw.
Voor welk type projecten is dit product vooral interessant en voor welke projecten minder interessant?
Betonkernactivering is interessant voor projecten waarbij je weet dat de uiteindelijke gebruikers van het gebouw een vast leefpatroon zullen volgen. Het concept is echter minder gemakkelijk toepasbaar in bestaande gebouwen.
Ligt de prijs van het systeem hoger of lager dan de traditionele alternatieven?
Gedurende de bouwfase ligt de kostprijs hoger, maar op lange termijn bespaar je enorm op je energiekosten. De meerkost voor het ICAR-project zal volgens de berekeningen na iets meer dan drie jaar terugverdiend zijn.