Plannen voor de afbraak van lelijk bevonden, overbodig geworden verouderde openbare bouwwerken, leiden soms tot de mooiste oplossingen. Een goed voorbeeld is de verhoogd aangelegde snelweg middenin de miljoenenstad Seoul die is omgetoverd tot een prachtig openbaar dakpark. Mede dankzij inbreng van ZinCo.
In 1994 werd een verlaten 19e eeuws spoorwegviaduct in Parijs omgetoverd tot het stadspark Promenade Plantée. Een kleine vijftien jaar later deden de Amerikanen dit kunstje na op een verlaten verhoogde spoorlijn in New York. Deze High Line is inmiddels een mondiaal begrip geworden.
Het ontwerp van dit park kwam van de hand van de Nederlandse landschapsarchitect Piet Oudolf en de systeemopbouw tussen dak en bovengelegen begroeiing werd geleverd door Leven op Daken-partner ZinCo. De inwoners van een miljoenenstad weer heel ergens anders op de wereldbol – de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoul – hebben nu sinds vorig jaar ook zo’n fraai dakpark: Seoullo 7017, ook wel Seoul Skygarden of Skypark genoemd.
Anders dan de voorgangers in Parijs en New York is deze niet te vinden op een verhoogd spoortraject maar op een verhoogd aangelegde snelweg. Midden in de stad! Deze snelweg was ooit aangelegd om twee delen van één stadswijk met elkaar te verbinden, omdat die in de jaren zeventig na de aanleg van de belangrijkste spoorlijn in de stad werden gescheiden door de rails van en naar het station Seoul Centraal.
Pikant detail: ook het Koreaanse dakpark heeft een nadrukkelijke Nederlandse inbreng. Hier tekende het Nederlandse architectenbureau MVDRV voor het ontwerp en verzorgde ZinCo wederom de systeemopbouw.
De cijfers
Beelden zeggen vaak meer dan woorden, maar enkele zaken mogen hier niet onbenoemd blijven. Aardig om te weten is bijvoorbeeld dat de naam Seoullo zoiets betekent als “de weg naar Seoul”. De toevoeging 7017 combineert de aanleg van de snelweg in 1970 met de opening van het park in 2017. Overigens staat die 17 ook voor de hoogte van de voormalige snelweg én op het aantal toegangen tot het dakpark.
Nog meer cijfers. In totaal beslaat het wandelgebied iets minder dan een kilometer in lengte. Verdeeld over 645 met substraat gevulde ronde bakken zijn er vijftig typisch Koreaanse bomen-, struiken- en plantensoorten te vinden. Die zijn tezamen vertegenwoordigd met 228 rassen, verdeeld over 24.000 planten.
Duizelt het allemaal een beetje? Voor de overzichtelijkheid zijn alle planten conform de Koreaanse degelijkheid geplaatst op alfabetische volgorde. Ook zijn ze voorzien van een QR-code, zodat de bezoeker alle bijbehorende informatie snel op smartphone of tablet kan terugvinden.
Vergroening
De 10 miljoen inwoners van Seoul – de metropool als geheel telt zelfs 25 miljoen inwoners – zijn niet bepaald rijk bedeeld met groen in hun omgeving. Het nieuwe dakpark is daarom een welkome aanvulling. Een deel van de hier groeiende bomen, struiken en bloemen zal in een later stadium mogelijk worden verplant naar locaties elders in de stad. Op de opengevallen plaatsen in het dakpark zelf zullen dan nieuwe planten worden opgekweekt. In dit opzicht kan Seoullo 7017 worden gezien als een eerste aanzet voor een verdere vergroening van in eerste instantie dit stadsdeel, maar in een latere fase ook van de stad als geheel.
Maar het verhoogde dakpark dient meer doelen. De groene wandelroute verbindt zoals gezegd het ene deel van de stadswijk met het andere en slaat daarmee een brug tussen het meer ontwikkelde oosterse deel – met onder meer zijn zeer druk bezochte “toeristische” Namdaemun-markt – en het minder ontwikkelde en zelfs een beetje vergeten westerse deel. Terwijl toch ook daar interessante zaken te zien zijn. Een prachtige oude katholieke kerk bijvoorbeeld – relatief veel Koreanen zijn katholiek – en zelfs een laurier die de Koreaan Sohn Kee-chung in 1936 uit Europa meenam nadat hij bij de Olympische Spelen in Berlijn de marathon had gewonnen. Toegegeven: het zijn details. Maar elk detail telt, nietwaar?! Zeker wanneer het gaat om de revitalisering van een versteende