Grootste privé-investering in Audi-garage wereldwijd in Hasselt

Op donderdag 19 augustus opende de Groep Delorge-Peerlings officieel de deuren van een gloednieuw Volkswagen- en Audi-complex aan de Herkenrodesingel in Hasselt, neergezet door Mathieu Gijbels. Voor die opening zijn een aantal leden van de Board of Directors van Audi Duitsland overgekomen, en dat is geen toeval.

Op donderdag 19 augustus opende de Groep Delorge-Peerlings officieel de deuren van een gloednieuw Volkswagen- en Audi-complex aan de Herkenrodesingel in Hasselt, neergezet door Mathieu Gijbels. Voor die opening zijn een aantal leden van de Board of Directors van Audi Duitsland overgekomen, en dat is geen toeval.


Het Delorge Business Park is niet alleen in Hasselt opvallend. Ook voor Audi is het uniek. Want nergens in de wereld investeerde een Audi-concessiehouder zelf zo’n groot bedrag in de bouw van een garage-complex dan de Groep Delorge-Peerlings deed in Hasselt. De showroom alleen al heeft een oppervlakte van meer dan 2.400 m2 en biedt plaats aan 33 nieuwe wagens. De Audi Approved Plus tweedehandswagens krijgen daarnaast een eigen toonzaal van 1.054 m2. Daarnaast beschikt de concessie over een werkplaats van meer dan 1.600m2.

In hetzelfde gebouwencomplex zit ook een tweede, gescheiden gebouw voor de VW-concessie van de groep. Dit gebouw is in grootte vergelijkbaar met dat van Audi. Het Volkswagengedeelte wordt een dag later officieel geopend. De Audi- en VW-gebouwen beschikken respectievelijk over 3.550 m2 en 3.050m2 kantoorruimten.




Hilde Peerlings, bestuurder van Groep Delorge-Peerlings: "Ook de distributie in de automobielsector evolueert snel naar een schaalvergroting. Wij hebben resoluut gekozen voor de toekomst en willen vooraan mee stappen in die trend. Alleen op die manier kunnen we de werkgelegenheid op langere termijn garanderen en nog verder groeien. Maar daarnaast hebben we dit project ook altijd gezien in een bredere economische context. We wilden deze zeer centraal gelegen locatie optimaal benutten en ook ter beschikking stellen van andere bedrijven. Het complex is vandaag dan ook een echt business-park geworden waar ook nog andere bedrijven uit diverse sectoren hun intrek zullen nemen."

Met het project is een investering van meer dan 25 miljoen euro gemoeid. Het is in de regio daarmee één van de belangrijkste bouwprojecten van de afgelopen jaren. Opvallend is dat bijna alle partners in dit project ook Limburgse bedrijven zijn.




Peter Guelinckx, bestuurder van Groep Delorge-Peerlings: "Het project is op vele vlakken erg ambitieus: het gebouw moest opvallen door zijn mooie vormgeving maar tegelijkertijd zeer goed presteren op ecologisch vlak en beantwoorden aan de zeer diverse comfortvragen van werkatelier tot kantoorruimte. Wel, de bedrijven die voldoende kennis en ervaring hebben om op deze verregaande vragen een antwoord te ontwerpen, vonden we allemaal in de eigen regio! En als wij de kwaliteitsvolle lokale economie kunnen steunen, zien wij geen reden om dat niet te doen. Zeker in onze provincie. Wij vinden het eigenlijk een eer dat we ook vanuit de automobielsector een luid positief signaal kunnen geven. Onze sector is meer dan productie alleen, ook al zijn we fier dat ons merk nog één van de weinigen is dat nog in ons land produceert. De distributie draagt echter ook bij aan de economie. En meer dan velen vermoeden."


Hoe uitdagend het project is blijkt ook uit de toelichting van de verschillende bouwpartners tijdens de officiële opening.

Jeroen Maesen, medezaakvoerder van Ma°Mu architecten die instonden voor het ontwerp van het gebouw: "Als het op het gebouw aankomt, hebben Audi en Volkswagen beiden zeer verregaande én verschillende voorschriften naar vormgeving, stijl en gebruikte materialen. Daar moesten we rekening mee houden, niet alleen voor de garages, maar ook voor de kantoorverdiepingen die daar bovenop kwamen. Daarnaast was het optimaliseren van het comfort en de ergonomie in dit multi-functionele gebouw zeker een belangrijke uitdaging."

Mathi Gijbels, gedelegeerd bestuurder van Mathieu Gijbels: "In augustus vorig jaar zijn we gestart met de werken. Vanaf de start wisten we dat het een erg ambitieus project zou worden. Een zeer strakke opvolging was inderdaad noodzakelijk. Op een gegeven moment waren er maar liefst 7 montageploegen (staal en wand) tegelijk op de werf bezig. Ook al het materiaal tijdig op de werf krijgen, was vaak geen sinecure. Een voorbeeld: in totaal is er voor zo’n 766 ton staal gebruikt: 392 ton voor het Audi-gebouw, en 373 ton staal voor het VW-gedeelte."




Energiestudiebureau Encon stond in voor het ontwerpen en opvolgen van alle technieken in het gebouw. Hun opdracht was om een optimaal comfort te garanderen en tegelijkertijd toch zeer energievriendelijk te blijven. Robin Bruninx, algemeen manager van Encon: "Ook voor ons was het een uitdaging om de uitgesproken merkeisen te combineren met de meest energiezuinige en comfortabelste oplossing. Zo hebben we bijvoorbeeld speciale verluchtingsroosters op maat moeten laten ontwerpen. Met de grote showrooms en de specifieke regels van de fabrikanten was ook het uittekenen van de juiste verlichting een hele uitdaging. Het verbruik in het volledige gebouw wordt permanent gemeten en bewaakt. Er is zelfs een PV-installatie. En dat is tegenwoordig de uitzondering die de groene inborst van de opdrachtgevers bewijst!"

Deel dit artikel:
Met medewerking van
Onze partners