Herman Teirlinck-gebouw is nieuwe eyecatcher Tour & Taxis

Een van de meest spraakmakende projecten van het voorbije jaar is het Herman Teirlink-gebouw op de site van Tour & Taxis in Brussel. Met een publieke binnenstraat, vier grote binnentuinen en grote horizontale vloervelden maakten Neutelings Riedijk Architecten i.s.m. CONIX RDBM Architects van het gebouw een aantrekkelijke werkplek voor de Vlaamse administratie.

Het Herman Teirlinck-gebouw is prominent gelegen langs de Havenlaan in Brussel en vormt samen met het Koninklijk Entrepot de toegangspoort tot de site van Tour & Taxis, een van de laatste grootschalige ontwikkelingslocaties in het hart van Brussel.

Het Herman Teirlinck-gebouw biedt vandaag plaats aan 2.600 ambtenaren van de Vlaamse Overheid. Het is het grootste passief kantoorgebouw van ons land.


Compacte laagbouw met aantrekkelijke werkomgeving

Het ontwerp kiest bewust voor een laagbouw van zes bouwlagen rond vier groene wintertuinen. Het gebouw sluit daarmee aan bij de bestaande hoogtes van de omgeving, met name de dakhoogte van het Koninklijk Pakhuis. Een klassieke kantoortoren heeft als nadeel de kleine vloervelden en de beperkte flexibiliteit rond de centrale kern. De opzet van het Herman Teirlinckgebouw daarentegen maakt grote horizontale vloervelden mogelijk die uitstekend geschikt zijn voor “het nieuwe werken”. Het project is daarom zeer compact en met een menselijke maat ontwikkeld. Een bescheiden hoogteaccent (60m) in de tweede lijn geeft het project een herkenbaarheid in de skyline van Brussel.


Binnenstraat met publieke functies

Het Herman Teirlinckgebouw heeft een overdekte publieke binnenstraat, in analogie met het Koninklijk Pakhuis, die dient als hoofdontsluiting voor het gebouw. Langs deze vrij toegankelijke binnenstraat liggen op het gelijkvloers de publieke functies, zoals het restaurant, cafetaria, auditoria, ontvangstruimten, expositieruimte en de sportfaciliteiten. Op de eerste verdieping bevinden zich de vergaderzalen rondom de centrale balkons, die bereikbaar zijn via de monumentale trappen.

Aan de binnenstraat liggen twee grote binnentuinen, die gebruikt kunnen worden voor allerlei bijeenkomsten. Dankzij de grote glazen atriadaken is de binnenstraat rijkelijk voorzien van hoog invallend daklicht.


Afwisseling van tuinen en serres

De kantoorvloeren zijn gesitueerd in de laagbouw van de tweede tot de vijfde verdieping, rondom grote groene serres, en in de toren tot de dertiende verdieping met zicht op de stad. De tuinen zijn beglaasd en worden gebruikt als winter- en zomertuin, een ontwerp van Avantgarden. Hierdoor wordt optimale daglichttoetreding en uitzicht voor de werkplekken gegarandeerd.

De vier verschillende en tuinen bieden de gebruikers een unieke werkplek met een eigen identiteit binnen het grotere gebouwvolume. De tuinen bieden allerlei doorzichten, zodat afdelingen op elkaar betrokken zijn. De tuinen kunnen benut worden door de medewerkers als informele werk- en ontmoetingsplekken in een aangename sfeer. De tuinen zijn ook de groene longen van het gebouw en werken als een warmtebuffer. 


Zeer duurzaam gebouw

Het Herman Teirlinckgebouw mag zich het grootste passief kantoorgebouw van ons land noemen. Dit is in de eerste plaats te danken aan de compacte hoofdvorm: een diep gebouw met veel daglicht. Ten tweede is dit te danken aan de bouwkundige maatregelen zoals hoge isolatie en luchtdichtheid, beperking van het  glasoppervlak, bakstenen gevels en gerecyclede materialen. Tot slot zijn de meest duurzame en geavanceerde technische installaties toegepast voor klimaatbeheersing en energie, zoals warmte opwekking via geothermiek, betonkernkoeling, regenwateropvang, en elektriciteitsopwekking met zonnepanelen. Voor het bouwfysische ontwerp en het ontwerp van de technische installaties deed het ontwerpteam beroep op boydens engineering
 

Integratie van kunst en architectuur

In het Herman Teirlinckgebouw is sterk ingezet op de integratie van kunst en architectuur, om zo het gebouw een geheel eigen karakter te geven. Verschillende onderdelen van het gebouw zijn door kunstenaars vormgegeven. Zo heeft Henri Jacobs zijn ‘ecritures souples’ ingeschreven in de reliëfs van de betonnen raamkaders en de borstweringen van de monumentale trappen. Sophie Nys, Pieter Vermeersch en Aglaia Konrad hebben tien enorme plafondcirkels ingevuld met beeldmotieven van planten, natuursteen en groeves. Charlotte Van den Broeck heeft een speciaal gedicht geschreven voor het gebouw, dat op de gevel wordt aangebracht. Verschillende fotografen tenslotte tonen hun portretwerk in grote betonkaders in de binnentuinen.

 

Bron: Neutelings Riedijk Architecten
Deel dit artikel:
Met medewerking van
Onze partners