Het herontwikkelingsplan voor de vaartkom in Leuven heeft de laatste jaren enkele architectuurparels opgeleverd, zoals de Balk van Beel en De Hoorn. Op de Dag van de Architectuur leidden medewerkers van de stad de bezoekers rond langs de gerealiseerde projecten en gaven aan wat er nog in petto ligt voor de buurt.
De activiteiten in de Vaartkom situeerden zich de laatste jaren vooral aan de noordoever van het Kanaal. Sociale huisvestingsmaatschappij Dijledal bouwde er haar nieuwe kantoor, met daarbij een aantal sociale woningen. Daarnaast kwamen een aantal residentiële blokken, met winkels onderaan. De weg die tussen de blokken en het Kanaal loopt, zal trouwens binnenkort verdwijnen en plaats maken voor een boulevard. Het gemotoriseerd verkeer moet sinds kort immers aan de andere zijde van de woonblokken passeren, onder het viaduct. Daar, aan het Engels Plein, zorgde West8 voor het nodige groen, geen makkelijke opgave in de schaduw van het viaduct en de appartementen.
Dat gewijzigde mobiliteitsplan zorgt wel voor de nodige ademruimte aan het Kanaal zelf en voor OPEK, een voormalig stadsentrepot waar nu een aantal creatieve organisaties, een restaurant en theaterzalen zijn gehuisvest. Naast OPEK is enkele jaren terug ook De Hoorn afgerond, een creatief bedrijvencentrum in een oude brouwerij van Stella Artois. Daar is vooral de evenementenruimte met de oude brouwketels erg de moeite. Tussen die centra komt binnenkort dan ook een plein, aan het uiteinde van het Kanaal.
Aan de zuidoever van dat Kanaal staan er al wat afgewerkte projecten, zoals de Balk van Beel die de link met het centrum verzorgt, maar is men toch vooral nog druk aan het bouwen. Kern van de meeste projecten is de openlegging van de Dijle-armen, die in de voorbije decennia steeds meer ondergronds werden gelegd. Rond dat water staan enkele bouwprojecten in de steigers, maar wordt ook een park aangelegd. Dat moet, naast de verbinding van de Balk van Beel, een verbinding maken met de rest van de stad.