Digitale samenwerking en mobiele technologie veranderen de manier waarop de moderne werkplek ingericht moet worden. Integratie van de fysieke en digitale werkplek is belangrijker dan ooit. Veel mensen zijn een groot deel van hun werkdag bezig met communiceren binnen de organisatie, al dan niet met behulp van virtuele samenwerkingstools zoals Skype of Teams. Naast deze digitale werkplek is er natuurlijk ook nog de fysieke werkplek. Werknemers wisselen vaak meermaals per dag tussen deze twee. Deze wisseling brengt nieuwe en interessante uitdagingen met zich mee voor het kantoor van de toekomst.
Uit onderzoek blijkt dat de grootste uitdaging is om een omgeving te creëren die voldoet aan de behoefte van de werknemer, om te reflecteren en zich te concentreren. In het onderzoek gaven verscheidene ondervraagden aan dat ze ervoor kiezen om thuis te werken op sommige dagen, omdat ze dan meer werk gedaan krijgen. Dit zegt veel over de moderne kantooromgeving, waarin men blijkbaar niet efficiënt kan werken.
Ook wordt benadrukt hoe belangrijk het is dat werknemers zich fysiek comfortabel voelen op de werkplek, door bijvoorbeeld in hoogte verstelbare bureaus aan te bieden en te zorgen voor een goed binnenklimaat. De volgende stap is om ook het mentale welzijn van de werknemers te verbeteren.
We moeten daarom een goede akoestiek en visuele privacy creëren. Hoofdtelefoons zijn het nieuwe middel geworden om zich af te zonderen op kantoor en zich af te sluiten van het lawaai om je heen. Er is behoefte aan plaatsen waar werknemers zich kunnen concentreren, maar die zouden idealiter dicht bij de normale werkplek zijn. De fysieke werkplek moet flexibeler zijn en er moeten verschillende ruimtes gecreëerd worden om aan de digitale behoeften te voldoen. We hebben multifunctionele ruimtes nodig die het mogelijk maken om in rust telefoontjes te beantwoorden of gesprekken te voeren, al dan niet met collega’s op afstand. Enkel een bureauplek is niet meer genoeg.
Balans tussen open en gesloten kantooromgeving
Sommigen denken misschien dat de grootste fout in kantoordesign is dat we een open kantooromgeving hebben gecreëerd, waar collega’s elkaar teveel storen. Het antwoord is niet om mensen weer in gesloten kantoren of achter scheidingswanden neer te zetten. Mensen voelen zich dan geïsoleerd en staan niet in contact met collega’s. Wellicht zijn we wel te ver gegaan als het gaat om open kantooromgevingen en moeten we in plaats daarvan ernaartoe werken om een meer gebalanceerd interieurontwerp te creëren, met een gepaste mix van ruimtes waarin we ons kunnen concentreren, samenwerken en leren.
Uit onderzoek blijkt dat als je erin slaagt deze balans te vinden, en de mensen de kans geeft om te kiezen waar en hoe ze werken, ze de beste plek kiezen voor de taak op dat moment. Dit heeft een positief effect op het welzijn, de toewijding en tevredenheid.
Menselijke overwegingen als rode draad voor de akoestiek
Lawaai is één van de drie meest storende factoren in open kantoorruimtes, blijkt uit onderzoek. De keuzes voor akoestisch design worden niet zozeer beïnvloedt door het aantal medewerkers, maar meer door het soort taken die uitgevoerd worden in de ruimte.
Een callcenter waar veel telefonische communicatie plaatsvindt, verschilt van een kantoor waar medewerkers voornamelijk stil werk uitvoeren. De ratio concentratie versus communicatie in de werktaken definieert de akoestische eisen. Deze menselijke overweging zouden de rode draad moeten zijn voor een akoestiekexpert, niet enkel de materialen, oppervlakken en technische kenmerken van de ruimte.
Architecten zijn vaak meer geïnteresseerd in hoe een gebouw eruitziet dan hoe het klinkt. "Slechte akoestiek kan een groot probleem zijn voor gezondheid, productiviteit en onze sociale levens", aldus geluidsconsultant Julian Treasure van The Sound Agency in Groot Brittanië, die tijdens zijn TED-talk het belang van een goede akoestiek benadrukt.
Lees het hele Troldtekt thema over akoestiek in kantoren, bekijk de TED-talk of referentieprojecten van kantoren met Troldtekt panelen.