Een ruimte inrichten betekent meer dan enkel meubelen en decoratie voorzien. Ruimtes en hun inrichting beïnvloeden ons gevoel, ons humeur en ook ons gedrag – vooral wanneer we er veel tijd in doorbrengen. Dat is zeker en vast het geval bij leerinstellingen. Vitra wil met haar meubelen en interieuroplossingen de signalen van objecten en ruimtes capteren, begrijpen, verbeteren en sturen. Leer- en lesruimtes moeten volgens hen het denken en de creativiteit stimuleren. Goed gepland en ingericht ondersteunen ze moderne lesmethoden, bieden ze ergonomische kwaliteit en kunnen ze zich zo in zekere mate onderscheiden van andere instellingen.
Multifunctionele ruimtes en aula’s
Meubilair voor ruimtes die plaats bieden aan een groot aantal mensen moet vooral praktisch, handig en stevig zijn. Lichte, stapelbare stoelen en tafels bieden flexibiliteit. Een eenvoudige ruimteverdeling creëert een contrast met het grote aantal meubelstukken en helpt zo een visuele rust creëren.
Leren buiten het klaslokaal door informele communicatie te stimuleren
Leren is een sociale activiteit die op vele plaatsen kan plaatsvinden, ook buiten het klaslokaal. Communicatieve ruimtestructuren moeten daarom centraal staan. Ontmoetingszones bevorderen toevallige communicatie, stimuleren nieuwe ideeën en maken een spontane uitwisseling van kennis mogelijk. Om uit te groeien tot een aantrekkelijke en veelbezochte plaats, moeten ze aantrekkelijk vormgegeven en ingericht zijn.
Flexibel onderwijs vraagt om een flexibel inzetbare inrichting van ruimtes
In het moderne onderwijs wordt kennisoverdracht en -verwerking afwisselend aangepakt. Er moet tegenwoordig snel gewisseld kunnen worden tussen verschillende manieren van lesgeven, zoals van frontaal onderwijs naar individueel of groepsonderwijs of naar ontspannen klasdiscussies, e-learning of projectwerk. Om hiervoor geschikt te zijn, moeten ruimtes en hun inrichting flexibel te gebruiken zijn en deze spontane veranderingen toestaan.
Samenwerking
Samenwerken bevordert de creativiteit bij het oplossen van problemen en helpt verschillende meningen, vaardigheden en disciplines te versmelten. Ideaal zijn architectonische elementen die voldoende ruimte bieden voor teamwerk maar niet vast ingebouwd zijn. Dit laat toe om de ruimte aan de veranderende eisen aan te passen, niet alleen met meubelen, maar ook met 'ruimte in de ruimte'-oplossingen.