Zelden werd er zo lang uitgekeken naar de opening van een gebouw als de voorbije maanden het geval was. Door de inhuldigingsdatum ruim op voorhand bekend te maken en bij tijd en wijlen enkele van z’n geheimen prijs te geven, dreef men de spanning gestaag op. In afwachting van de grote publieke opening op 17 mei, mocht de pers al een middag uitgebreid kennismaken met het nieuwe uithangbord van de stad Antwerpen.
Stadssymbool
Het MAS kadert binnen een ruimer stadsvernieuwingsproject dat het historische havengebied in de buurt van het stadscentrum wil transformeren tot een moderne woon- en werkomgeving. Het werd gebouwd op de overblijfselen van het oude Hanzehuis en verwijst met z’n kubusvormige ontwerp naar de opgeknapte oude pakhuizen aan het Bonapartedok. Het geheel werd opgevat als een schatkist waarbinnen het collectieve geheugen van de stad tentoongesteld zal worden. Om deze symboliek extra in de verf te zetten, werden op de muren van het museum ongeveer drieduizend aluminium handen bevestigd. Ze verwijzen naar de alombekende legende van Brabo en de kwaadaardige reus, wiens hand door deze eerste afgehakt en in de rivier geworpen werd.
De torenconstructie rust op een centrale betonnen kern van 13 x 13 meter (169 m²). Hieraan zijn grote metalen frames bevestigd die het vloeroppervlak uitbreiden naar 38,7 x 38,7 meter (ca. 1500 m²). De tien opeengestapelde verdiepingen springen in ten opzichte van elkaar en vormen zo aaneengeschakelde kubussen die grote oversteken creëren.
De buitenmuren van het gebouw zijn bekleed met Indische zandsteen in vier zorgvuldig gerangschikte kleurschakeringen, van oranjerood tot middenbruin. In de open gedeelten van het gebouw, tussen de verschillende overhangende verdiepingen, zijn glazen panelen van vijf en elf meter hoog geïnstalleerd. Deze werden op maat gemaakt in Italië en bestaan uit gegolfd glas. Hierdoor zijn ze uiterst windbestendig en bieden ze met een minimale hoeveelheid steunconstructies een maximaal uitzicht over de mooie Antwerpse skyline. Voetgangers kunnen de verschillende verdiepingen via een reeks roltrappen bereiken, zelfs als het Museum gesloten is. Op de bovenste verdieping bevinden zich een restaurant met een glazen dak en een feestzaal.
Hoewel het ontwerp gericht is op de optimale benutting van het invallende daglicht, hebben een aantal tentoonstellingsruimtes geen ramen. Dit om te voorkomen dat bepaalde antieke stukken beschadigd raken door de overvloedige lichtinval. De architecten hebben er houtnerf op de betonnen muren aangebracht om het achterliggende concept van het MAS als oude schatkist te benadrukken.
• Tijdsbestek bouw: november 2006 – december 2009
• Ontwerpende architect: Neutelings-Riedijk Architecten
• Uitvoerende architect: Bureau Bouwtechniek
• Bouwconsortium : Cordeel - Willemen General Contractor Interbuild
• Aannemer vloeren: Rudy de Keyser Wood Industrie
• Tentoonstellingsruimte: ± 5.800m2
• Voetgangersgebieden + atrium: ± 3000 m2
• Paviljoens: 4 x 350 m2
• Oppervlakte museum: ± 1.500 m2