Google Brussel bevindt zich sinds tien jaar in een modern kantoorgebouw – een ontwerp van Jaspers-Eyers – met neutrale uitstraling dat uitkijkt op het groene hart van de Europese wijk: het Leopoldpark. Voor de transformatie van het kantoor in Brussel ging het toonaangevende technologiebedrijf vorig jaar een samenwerking aan met PUUR, het Belgische interieurarchitectenbureau dat in 2003 door Jan Geysen werd opgericht.
PUUR opteerde voor het kantoor in Brussel voor een erg leefbaar en duurzaam interieur met een lokale, Belgische identiteit. Zo werd er gekozen voor traditionele bouwmaterialen die iedere Belg kent, zoals bakstenen, terrazzo en golfplaten, maar ook voor kathedraalglas dat nog in veel oude Belgische gebouwen voorkomt. Ook het park dat zich aan de voorzijde van het pand uitstrekt werd maximaal betrokken in het ontwerp, om het licht en het groen maximaal naar binnen te trekken. De oorspronkelijke ontvangstbalie blokkeerde het zicht op het park en nam veel licht weg. De nieuwe balie werd daarom een kwartslag gedraaid, wat het gevoel geeft steeds verbonden te zijn met het park. Een gevoel dat versterkt wordt door het groen dat aan de binnenzijde van de glazen gevel ‘kleeft’ en de grens tussen binnen en buiten vervaagt.
Het bestaande kantoor werd volledig gestript om de structuur van het gebouw en dus de essentie blootleggen. Systeemplafonds, systeemwanden, kunstmatige indelingen en bekledingen van draagstructuren werden verwijderd. Alleen de verhoogde vloer, die voor databekabeling noodzakelijk is, werd behouden. Een gevolg van die ingreep was wel dat de techniek in zicht kwam, maar dat vonden de interieurarchitecten goed passen bij een bedrijf dat innovatie uitstraalt.
De plattegrond van het Brusselse pand heeft een T-vorm met de horizontale kant aan de parkzijde en het verticale deel, waar zich de werkplekken bevinden, in het meer gesloten binnengebied van het bouwblok. Dubbele brandwerende deuren zorgden voor een scheiding tussen het voorste en het achterste deel van de verdiepingsvloeren. Door ze te vervangen door glazen deuren en de kernen volledig open te werken, creëerde PUUR één geheel en zorgden ze ervoor dat voor en achter via de hoofdcirculatie vloeiend in elkaar overlopen.
Bakstenen, terrazzo & golfplaten: deze traditionele, haast alledaagse materialen komen in vrijwel elke oude Belgische woning voor. PUUR zocht innovatieve manieren om deze materialen te integreren in het Googlekantoor. Zo markeert een terrazzo vloer de hoofdcirculatie op de verschillende verdiepingen en zijn ook de werkbladen in de koffiezones in het materiaal uitgevoerd. Golfplaten werden dan weer als tussenwanden of draagstructuren gebruikt en bakstenen werden verwerkt in de wand achter de onthaalbalie (zie volgende pagina).
Bijzonder is ook het gebruik van kathedraalglas, dat nog in veel oude Belgische gebouwen voorkomt. De wanden van de vergaderruimtes werden in dit ‘troebele’ glas uitgevoerd, zodat een bepaalde mate van privacy ontstond. “Het is alsof je door water kijkt: je ziet wel dat er iemand voorbijloopt of aan het vergaderen is, maar niet wie het is”, aldus Jan Geysen van PUUR. “De wand achter de ontvangstbalie op de derde verdieping, laat goed zien waar Google voor staat. Roodkleurige baksteen, een alledaags materiaal, lieten we op basis van digitale data door een robot verlijmen tot Google-logo. Het resultaat is verbluffend en symboliseert de drive om continu te vernieuwen en te verbeteren die zo duidelijk in het DNA van Google zit.”
De oorspronkelijke trap die de tweede en derde verdieping verbond, werd vervangen door een nieuwe trap die constructief opgebouwd is uit wit gelakte, stalen kokerprofielen. De trap bestaat uit drie steektrappen, heeft een draairichting die aansluit op de hoofdcirculatie en biedt een mooi uitzicht over het park. De trap is bedacht als een ‘display-element’ waarin Google innovaties tentoon kan stellen of een verhaal kan vertellen. Het achterliggende doel hiervan is het virtuele reëel te maken: wie zich op de trap begeeft, doorloopt als het ware een zoekmachine.
In de ruimtes die direct aan het park grenzen, waaronder het café en het restaurant, werd een houten vloer, die door het Brusselse Rotor werd aangeboden, een tweede leven gegeven. De vloer, afkomstig uit een magazijn waar heftrucs rondreden, werd plankje voor plankje gedemonteerd, in het Googlekantoor gelegd, geschuurd en behandeld.
Net als voor de materialen was de Belgische cultuur het startpunt voor de grafische laag, die PUUR uitwerkte samen met het design bureau TODAY. “België is eigenlijk van alles. Een land van tegenstellingen”, zegt Jan Geysen. “In een stad als Brussel bijvoorbeeld wordt de grandeur van historische gebouwen moeiteloos afgewisseld met moderne architectonische hoogstandjes en ambitieloze standaardoplossingen.” Die verschillen kregen in de bewegwijzering vorm door meerdere lettertypes te kiezen en combinaties te maken met uiteenlopende materialen als hout, plexiglas en stickers.
Het resultaat is een ongedwongen kantoorruimte dat een nieuw, volwassen Google inluidt. Het is een interieur dat zich niet opdringt, maar dat via een systeem van lagen en niveaus zich langzaam laat onthullen. De spektakelwaarde en tierlantijntjes worden achterwege gelaten en maken plaats voor een unieke beleving en duurzaamheid. De technologie staat ten dienste van de functionaliteit.
De Belgische identiteit werd verder in het ontwerp geïntegreerd door middel van subtiele en minder subtiele verwijzingen. De strikjes op de wand in vergaderruimte ‘Stromae’ zijn een hint naar de Belgische singer-songwriter. Een bolhoed met daaronder de tekst ‘ceci n’est pas une meeting room’ verwijst naar de Belgische kunstschilder Magritte en een grafische tekening van een saxofoon naar de Belgische uitvinder van het instrument Adolphe Sax.